zarck skrev:Jag vill dock minnas att jag nånstans sett ett klipp med maskin som fixade hela kretskort från scratch likt en vanlig utskrift från dator... Fast var flera år sedan och mest nått som surrat förbi i förbifarten...
Vad du än sett så måste de maskinerna ändå programeras av en människa. För din order går inte rätt in i maskinen via mailen och skickas till dig av små robotar...
Ställtid och administrativa kostnader kommer alltid att finnas.
Sedan ska det göras fotografisk film för varje lager 4-lagers = 4 filmer + 1-2 för lödmasken+ ev komponenttryck. Kostnaderna för film belastar naturligtvis det första kortet.
Frågeställningen är egentligen rätt intressant.
Jag har en del insyn i processen då min första arbetsplats hade en helt egen mönsterkortsavdelning (då handtejpade man många underlag...) och jag sedan dess har fortsatt goda kontakter inom branschen.
Det är nästan ofattbart många manuella moment i mönsterkortframställning igår och även idag.
Det första och mest kvalificerade arbetet går ut på att få identiska och "felfria" underlag in i processen, ni kan inte ana hur mycket slarv det normalt är i Gerber och borrfiler som mönsterkortsfirmorna får.
Man kan undra över om någon gör DRC på tillverkningsunderlaget innan dom skickar iväg underlagen. Fundera själva på hur många borrstorlekar era jobb har och hur nära dessa storlekar ligger alla de andra borrstorlekarna, speciellt ni som inte skapar egna symboler...
0,9mm och 35mil (0,889mm) är inte lika men nästan, ger två olika borrar i maskinen, men inte efter manuell kontroll då blir det samma.
Sen har det i många år talats om direktbelysta fotoresistlaminat (lasern ritar direkt på fotoresisten), såvitt jag vet så finns det ingen kommersiell metod som är lönsam ännu (dvs billigare än att göra det manuellt).
Sen kommer borrandet och fräsandet, även om själva borrandet är automatiserat så skall maskiner laddas i och laddas ur, styrstift stoppas i och tas ur. Vid renfräsningen så är det endast manuell urtagning ur maskinen som gäller, sen kommer avsyningen i några olika steg, där slår nästan alltid mänskan maskinerna speciellt vid enstaka kort, i serier så kan fotooptiska avsynare vara användbara men det är massor av potentiell felkällor som ställer till det.
Sen kommer eltest, där har jag bara läst om automatisk in och utmatning av stackade paneler i hackspettstestare (flying probe). och att strunta i eltest är en bra metod för att få oanvändbara kort. En pintester kräver serier för att få lönsamhet.
Så billiga och bra mönsterkort ligger rätt långt bort ännu.
Jag har iochförsig försökt intressera Mydata för att inkorporera tennpasta, isolerande lim och ledande (silver/kopparbaserat) lim i deras pastadispenser. Då skulle man kunna "skapa" ledningsmönstret genom att plotta ut kortet på en basbärare (typ FR4) som bara innehöll komponenthålen (ger utrymme för benen). Hitintills så har dom förhållit sig helt oförstående/ointresserade.
Det finns men funkar inget bra ännu, iallafall inte på ett kommersiellt lönsamt sätt.
Alla mins vi nog Elprints försök att skriva ut komptrycket på mönsterkorten, funkade ibland jättebra och vid andra tillfällen så flagade färgen av efter lödningen (man kunde skaka korten så föll den av), dessutom så var det vid vissa tillfällen knivskarpt och bra och vid andra tillfällen nätt och jämt läsbart. Så dom gick tillbaka till fotometoden och screentryck innan dom konkade.
prototypen skrev:Sedan ska det göras fotografisk film för varje lager 4-lagers = 4 filmer + 1-2 för lödmasken+ ev komponenttryck. Kostnaderna för film belastar naturligtvis det första kortet.
Protte
Kan man "lagra" ett kort hos ett mönsterkorthus? DVS, "4 st nu, och om det blir bra så köper jag fler så släng inte bort filmerna!!!"
Starten är dyr... korten i jämförelse nästan gratis...
Har man ett kort man vill testa 4 st så är det i princip samma pris
att köpa 25 istället... säg 5-10% högre pris för 21 extra kort... (varierar naturligtvis)
Återkommer man och köper samma kort med samma revision
så är startkostnaden väsentligt mindre.
Man ska dela upp det i följande:
* Startkostnad. Det är för felkoll, film osv. Tillkommer bara första gång man beställer samma kort hos samma tillverkare.
* Omställningskostnad. För att mata in rätt film i maskiner osv. Tillkommer för varje beställning.
* Materialkostnad. Beror på storleken av mönsterkortet, laminatets pris s.a.s.
* Transport/porto. Tillkommer för varje beställning.
Frågan är hur pass mycket man är beredd att betala för ett professionellt framtaget mönsterkort. Problemet blir förstås om du vill ha något enstaka kort som inte är större än en kvadratdecimeter.
Någon hemmapulare som vaskar fram kortet kan säkert göra det, och tycker säkert att det är lite roligt att ta fram sitt eget mönsterkort. Ett proffsigt mönsterkort får du för under 3000 SEK vare sig det är 2, 4 eller 6 lager. Här spelar det oftast ingen roll(om kortet är litet) om du köper 1 eller 25 kort. Leveranstid ca 10 dagar, från exempelvis Kina. Snabba leveranstider och små kvantiteter brukar vara väldigt dyrt om du använder europeiska leverantörer men undantag kan du säkert förstås hitta!