flerlagers PCB?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
zarck

flerlagers PCB?

Inlägg av zarck »

Har tidigare för mina projekt etsat egna kort genom att rita på enkelsidiga kort och sen etsat med järnsulfat...

Har nu ett litet projekt som jag funderar lite på, men som troligen skulle må best av att göra i lager, antar att det krävs en hel del utrustning som är väldigt svår att motivera kostnadsmässigt när man håller på som sekundär hobby?

Men då kom jag på tanken att det kanske redan finns gott om privatpersoner/företag som gärna tar upp en liten skitorder på enstaka kort? Alltså etsar utifrån ritning?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: flerlagers PCB?

Inlägg av Icecap »

Bara så att du förstår vad du egentligen pratar om: "flerlagers"-kort är med mer än 2 lager. Det finns enkeltsidigt, dubbelsidigt och flerlager. Prismässigt är enkelt och dubbelsidigt väldigt lika (här tänker jag från fabrik) om man inte tänker sig _stora_ volymer från Kina.
zarck

Inlägg av zarck »

Japp, pratar om kort med flera lager på varandra (2-X), inte dubbelsidiga.

Nu gäller det dock inte stora volymer, utan enstaka kort.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det var ett rejält kliv att gå från rita direkt på laminat till minst 4 lagers, det kommer att kosta flera skjortor. Finns det inte möjlighet att göra det på 2-lager (dubbelsidigt)?

Protte
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

En snålvariant för testa "4-lager" är att etsa två st 2-lagers kort och köra stiftlist mellan dessa.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om man ska beställa kort är 4-lagers ca: dubbelt så dyra som 2 lagers.

Om man som hemmapulare kan göra "äkta" 4-lagers kort har man en utrustning som heter duga, för att det ska fungera måste man kunde plätera hålen osv. så jag skulle nog tro att det är en önskedröm att tro att någon här klarar det.
zarck

Inlägg av zarck »

Får ju o andra sidan platts med mycket mer på samma yta av ett 4lager kort mot ett 2 lager =/

Fast det mesta verkar väldigt relativt i PCB branshen... väldigt svårt att få en uppskattning om vad ett kort skulle kosta att etsa (om man mot all förmodan hittar nått företag som gör skitjobb åt en privatsvenne =P).

Förstår att det klart är skillnad på komplexiteten osv...

Nu har jag dock inga exakta siffror för mitt projekt, men för enkelheten låt säga att det är 5x5 cm och har en 30 hål och 4 lager. Vad pratar vi för siffor för att få ut en prototyp av det?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ett par tusenlappar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Flerlagers kort kan man väl inte "etsa" på samma sätt som enkel-och dubbelsidiga kort?

Eller tillverkas de typ som flera enkelsidiga kort som sen lamineras ihop och så pläterar man viorna?

Det kan ju inte vara så enormt svårt att t.ex. göra två dubbelsidiga kort (på tunnt laminat) som sen epoxy-limmas ihop med en ren glasfiberskiva mellan? Det svåraste blir väl passningen.

Men som sagt var, om det ska vara genompläterade vior så blir det antagligen lite bökigare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är enskillda kort som sedan lamineras ihop.
Det är därför de är så "dyra".
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Att prata om att ha fler komponenter och samtidig prata om antal hål är att ha missuppfattat något! Man får inte mer plats till komponenter vid att ha 4-lagers kort, man får det vid att välja ytmonterat och är det "för stort" väljer man fine-pitch.

Jag har ritat ett antal större mönsterkort och aldrig behövd att ha mer än 2 lager, inte ens ut störnings synpunkt.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Det är förvisso väldigt bekvämt att ha ett lager gnd och ett lager vcc, routingen blir mycket bättre.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Alldeles rätt men det är omöjligt att laga om det blir glapp i en via (nåja, inte omöjligt men ganska krångligt) så det är fördelar och nackdelar.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Kan tänka mig att flertalet autorouters bara kan göra ett bra jobb vid flerlagers och det är kanske därför man ser flerlagers på så många ställen. Vid högfrekvens är man kanske tvingad till att använda heltäckande jordplan för minska den kapacitivakopplingen.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det finns (har funnits bra länge) routers som klarar single sided routing, Zuken Redac
Skriv svar