Frekvensomriktare - elmotor

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ret

Frekvensomriktare - elmotor

Inlägg av ret »

Jag har behov av en långsamgående elmotor (ca 20 varv/minut) och funderar på att driva en elmotor med en frekvensomriktare (OMRON in 1 fas, ut 3 fas).
Har hittat en beg. elmotor på 0.65 KW (3 fas Y 380v 3.1A, 220v 5.4A, cos 0,57).
Elmotorn är på 440 varv/minut vid 50 Hz.
Motorn skulle då behöva drivas med ca 2,2 Hz för att lämna det låga varvtalet.

Hur blir effektförbrukningen vid 2,2 Hz? :?
Kommer den att låta mycket pga. frekvensomriktaren?
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Re: Frekvensomriktare - elmotor

Inlägg av gunne »

Kan du inte ha en växel? T.ex. snäck- eller planetväxel.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det kan gå om motorstyrningen är vektorstyrd och det sitter separatdriven extrafläkt på motorn, men den kommer antagligen att gå ojämnt speciellt om lasten är ojämn.
Vad gäller effektförbrukningen beror det på hur mycket moment du behöver, men det mesta kommer att bli värme i motorn.
Motorljudet är helt beroende på omriktaren och switchfrekvensen den går på, kan du få upp den till 16-20kHz kommer motorn knappt att höras, förutom den extra kylfläkten då.
Håller med på växellådan, alternativt en dcmotor, de kan dra fullt moment från stillastående till märkvarvtal.
Men såna motorvarvtal är inte helt lätta att reglera.
ret

Inlägg av ret »

Jag har en kuggväxelmotor :D men den låter rätt mycket :( så jag funderar på om en frekvensomriktare är tystare (hittade en ny till rätt bra pris men har inte provat den).
Motorn skall gå ca 12 timmar/dygn och tror att det behövs ca 20 Nm (ungefär som en mindre skruvdragare).
Norpan

Inlägg av Norpan »

Eftersom det blir ett märkmoment på 14Nm vid märkvarvtal och märkeffekt är det väldigt liten risk att du får ut 20 när motorn står nästan still.

Du ska nog titta efter nån form av växel, ett par remskivor t.ex. det låter inte mycket.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Snäckväxel med åtminstone ett plasthjul är rätt tysta. En sådan i kombination med frekvensomformare är nog en tyst och enkel lösning. Eller snacka med Larda om han kan bygga en hypocycloidväxel till dig :lol:
ret

Inlägg av ret »

Jag får väl försöka bygga en ljudhuv åt kuggväxelmotorn jag redan har och se om den går att få tystare. :humm:
Den skall sitta med gummidämpare på en träkonstruktion.

Den har en nedväxling på 140 gånger så det är nog ett antal kugghjul i den.
Vilken olja kan göra den tystare?
Är syntetolja bra? Går det använda syntetolja i en äldre kuggväxel (den är däremot knappt använd)?

Kuggväxeln jag redan har är en: Normand Electrical med följande imponerande data!? :)
Size Nr: 25 47F
KPM: 25 LBS.FT
Volts: 220
PH:1
~ :50
Amp:0,6
RPM: 1425 / 10,2
Rating: Cont
Motortyp: PERM CAP

Har jag räknat rätt så har den ett vridmoment på 33.86 Nm
http://www.mr2ownersclub.com/converter.htm
lb/ft to Nm (torque)
25 lb/ft = 33.86 Nm
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

Klart billigast om du inte får ordning på frekvensomvandlaren är en vinkelväxel.
Har du en lokal skrotfirma i din närhet så finns dessa ofta i överflöd.
Tystare finns nog inte då de till 90% innehåller hypoidolja. Ofta rätt tjock EP 80-90.
Dessutom är ju dessa avsedda för hög utv och således höga moment. Det är mitt stall tipps
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Glöm inte att isolera mot stomljud dessa kan förstora små ljud ganska markant.
xxargs

Inlägg av xxargs »

ret skrev:
Size Nr: 25 47F
KPM: 25 LBS.FT
Volts: 220
PH:1
~ :50
Amp:0,6
RPM: 1425 / 10,2
Rating: Cont
Motortyp: PERM CAP

'Perm Cap' - kommer att ge bekymmer om du skall köra mot frekvensomformare på mer än marginalt lägre frekvens.

Kondingen kommer att minska genomsläppandet av ström samt induktansen i motorn kommer att bromsa strömmen mindre vid lägre frekvens vilket minskar strömmens belopp och fasvinkel genom hjälplindningen gentemot huvudlindningen och ger ungefär 'moment = ström * sin(fasvinkel)' av strömmen genom hjälplindningen - framförallt i startfasen...

att induktansens verkan minskar gör att man inte till fullo kan kompensera detta med större konding för bibehållen ström vid lägre frekvens då fasvinkeln är viktig del för resulterande momentet - speciellt starten.

och där strömmen genom hjälplindningen är

Kod: Markera allt

R = lindningsresistans
L = lindningens (parasit?)induktans (vilket är knepig parameter att lista ut och
    i praktiken måste mätas fram indirekt) 
C = motorkondensatorns värde
f = frekvens
U = nätspänning
I = ström
PI = 3.14159...
X = Xl + Xc = 2PIf*L - 1/(2PIf*C)

med X satt som jX för imaginär och 

I = U / (R + jX) för er som har komplexkapabel räknare (tex free42 eller hp42s) och
sätter det i polär visning och där får fram strömmen  både som belopp
och fasvinkel.  

eller för er med utan komplexfunktioner...

fasvinkel =>  tan(fi) = jX/R = (2PIf*L - 1/(2PIf*C)) / R 

dvs. momentet minskar snabbare än motsvarande frekvenssänkning - framförallt startmomentet.

Skall man styra det där nogrannare så behövs det en omformare med kvadraturutgång och lindningsvis oberoende strömstyrd sinus... Finns sådana ??

Enfasmotorer är knepiga att styra och är strömslukande monster - speciellt vid start...
Skriv svar