Permeabiliteten för bly
Permeabiliteten för bly
Är det någon som vet vad permeabiliteten för bly är, har googlat lite men inte hittat något, rimligtvis betyder det µ_r = 1?
-
thepirateboy
- EF Sponsor
Re: Permeabiliteten för bly
förmodligen också väldigt nära 1
så fort det avviker från 1 så kommer det att märkas så fort man är i närheten av starka magnetfält då högre permabilitet gör att magnetfält transportera sig lättare genom materialet än via luft/vakum och med verkan att den vill dra till emot varandra.
järn är en sådan material.
vet inte om det finns material som har permabilitet under 1 - men skulle i så fall ha en repellerade (frånstötande) verkan mot magneter utan i sig vara magnetisk...
mässing är en material som anses omagnetiskt - men när jag sett sådana mässingsdetaljer från 3 helt skillda tillverkare springa efter starka neodymmagneter så är jag inte säker på detta längre - detta var när jag letade efter intemodulationkällor i samband med väldigt höga RF-effekter vid 900 MHz - och även RF-brände fingret...
så fort det avviker från 1 så kommer det att märkas så fort man är i närheten av starka magnetfält då högre permabilitet gör att magnetfält transportera sig lättare genom materialet än via luft/vakum och med verkan att den vill dra till emot varandra.
järn är en sådan material.
vet inte om det finns material som har permabilitet under 1 - men skulle i så fall ha en repellerade (frånstötande) verkan mot magneter utan i sig vara magnetisk...
mässing är en material som anses omagnetiskt - men när jag sett sådana mässingsdetaljer från 3 helt skillda tillverkare springa efter starka neodymmagneter så är jag inte säker på detta längre - detta var när jag letade efter intemodulationkällor i samband med väldigt höga RF-effekter vid 900 MHz - och även RF-brände fingret...
Vismut och har för mig vissa typer av grafit är diamagnetiska vilket borde ge en permabilitet under 1 då dessa skapar ett motriktat fält i förhållande till den pålagda magnetismen.
hmm, är motfält samma sak som permabilitet under 1?
jag uppfattar att permabilitet under 1 helt enkelt leder magnetism sämre än luft/vakum och av den orsaken ger repellerande verkan - med motfält tolkar jag att materialet skapar ett motriktat fält när man trycker på magnetism ala eddy-effekten vid förändrande magnetfält...
har inte läst på här när och vad som gäller rent definitionsmässigt...
jag uppfattar att permabilitet under 1 helt enkelt leder magnetism sämre än luft/vakum och av den orsaken ger repellerande verkan - med motfält tolkar jag att materialet skapar ett motriktat fält när man trycker på magnetism ala eddy-effekten vid förändrande magnetfält...
har inte läst på här när och vad som gäller rent definitionsmässigt...
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Permeabiliteten (ja det stavas exakt så) är ett mått på hur magnetiserat ett ämne som linjärt svarar på ett magnetiskt fält blir i förhållande till fältstyrkan.
Jag är beredd att hålla med xxargs uttalande.
Tveksamt om motfält är samma sak, då motfält även uppstår i järn (som bekant är hyffsat magnetiskt).
Är permeabiliteten ett mått på genomsläpplighet endast vid ett statiskt magnetfält?
Det finns inga motfält i aluminium utan ett växlande magnetfält.
Jag är beredd att hålla med xxargs uttalande.
Tveksamt om motfält är samma sak, då motfält även uppstår i järn (som bekant är hyffsat magnetiskt).
Är permeabiliteten ett mått på genomsläpplighet endast vid ett statiskt magnetfält?
Det finns inga motfält i aluminium utan ett växlande magnetfält.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Fin bild på grafit som svävar ovanför magneter, utan kyla. 
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... tation.jpg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... tation.jpg
Bly har susceptibilitet -1.58e-5. (Susceptibilitet = permeabilitet - 1)
koppar och vatten har också en viss diamagetisk verkan - men nivåerna är så små att det inte räknas i den dagliga livet då det inte ger några synbara konsekvenser utanför labratoriemiljö
Motfälten som bildas i t.ex. aluminium är ju en effekt av eddyströmmar.
Millox: Så permeabiliteten är -1.58e-5 +1 = -0,58e-5 .
Vilket ger en negativ permeabilitet. Det har jag aldrig sett förrut att den kan vara negativ
förrut. Är du säker?
Vilket ger en negativ permeabilitet. Det har jag aldrig sett förrut att den kan vara negativ
förrut. Är du säker?