Fråga om fräsning med ändplansfräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Re: Fråga om fräsning med ändplansfräs

Inlägg av mark »

Tack för alla tips. Och särskilt tack till pjator. Nu börjar jag förstå mycket bättre.
Jag vet nu också vad jag ska leta efter för fräs till min maskin.

Det är inte frågan om någon produktion med min lilla BF20 men jag är alltid intresserad av att lära mig mer. Självklart vill jag då förstå hur man optimalt lägger upp en fräsning i detta fall. Jag vill lära mig tillräckligt för att när jag köper min nästa maskin skall kunna tillräckligt för att utnyttja den maximalt.

En följd fråga är då också. Denna fräs bör väll inte heller vara avseed för höghastighetsfräsning i och med att den är av en äldre modell. Jag tittade i Seco's online katalog men jag såg just ingen fräsdata fanns kring denna fräs.

PS. Mycket riktigt är fickan mycket större än själva fräsen. 100x200 och 10mm djup.
pjator
Kontakt:

Inlägg av pjator »

Nej tyvärr har jag inge data på den fräsen lätttillgängligt (finns säkert nere i vårt arkiv men att hitta den tar mer tid än det är värt).
pjator
Kontakt:

Inlägg av pjator »

Har du provat att rampa med fräsen?
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Nej inte ännu. Funderade på att göra det senast men jag stötte på patrull med CAM systemet.
Den verkar vilja göra hastiga nedåtförflyttningar okontrollerat. Så just nu sitter jag fast där.
Jag inser allt mer att jag bör byta ut CAMBAM till något mer professionellt om jag vill göra mer avancerade funktioner.

Sen tror jag att jag bör köpa en fräs som faktiskt är avseed för det istället.
Letar lite på blocket och tradera efter något begagnat men modernare.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ska du köra mycket 2,5D (som de flesta gör) så ta en titt på Sheetcam
sledneck

Inlägg av sledneck »

pjator skrev:Hej,

Då jag sitter på Secos forskningsavdelning känner jag ett visst ansvar att bidraga lite i denna tråd.

Vi anger för våra planfräsar en maximal rampningsvinkel "alfa-max" som beror på hur stor släppning du har på insidan av fräsen och diameter på fräsen. Fräsen 220.17 utvecklades på en tid långt innan NC styrda maskiner och någon ens tänkt på att man skulle rampa ner i materialet. Vi har därför tyvärr inga rekommenderade mått för denna frästyp. Du kan dock mäta denna vinkel själv då principen är ganska enkel, det måste helt enkelt finnas tillräckligt mycker skär kvar på motstående sida för att ta hand om den bit som befinner sig under fräsen när den rör sig framåt (min skiss förklarar ganska bra tror jag). Tänk dock på att du måste skruva fast skären hårt då du kommer pressa skären utåt när du använder insidan för att fräsa vilket den inte är designad för! Modernare fräsar med ett centrumhål i vändskäret är bättre på att hantera detta.

Bild

Sedan måste du tänka på en annan sak, du kan inte rampa i ett "sick-sack" mönster ner då du vänder kommer du lämna en kil som är större än vad motstående sida klarar av, så det är bättre att köra plant tillbaka till första stället och sedan dyka ner till samma sida igen (bilden visar även detta).

Om du skall göra en ficka som du åker runt från hörn till hörn slipper du detta då du inte vänter 180grader utan gör 90 graderssvängar i varje hörn.
Jag tror att dina bilder lurar många personer.
En tvåskärig pinnfräs dia.16 Sandvik Seco eller Iscar har en rampingsvinkel
på ca.15grader och mindre blir det när diametern ökar. Glöm det där med
skruvfastsättningen.Du är välkommen att bevisa motsatsen när
jag spiralinterpolerar.

Mvh Patrik
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

sledneck
Att moderna vändskärs-pinnfräsar har rampvinkel på 15grader stämmer väl bra. Dock är dessa fräsar ursparade i änden för att möjliggöra detta. Den här ursparingen saknas ju på den här gammla seco fräsen, vilket gör att det knappt går att rampa alls med den. Skulle tippa på 1 - 2 grader max. Tycker skisserna som är gjorda återspeglar det hela rätt bra.

Vad använder du för moderna hörnfräsar för spiralinterpolering, som inte har skruvfastsättning av skären?
Fräsar som jag tycker går bra, är dom med rundplattor. Använder man en med relativt stora skär i förhållande till diametern, får man väldigt bra rampvinkel, ända upp till 90 grader.

Men, nu är det hobby dom här killarna håller på med, och då får man uslas med det man har.
Jag läste nu att fickan som skulle fräsas, inte var speciellt djup, så det är väl bara och rampa med 1 grads vinkel, det lär ju ändå inte ta så lång tid att fräsa, mot all annan tid som ska läggas ned på detaljen. Det är ju hobby och då spelar tiden mindre roll.
Skriv svar