Felkopplings Brytare för Gitarrförstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Felkopplings Brytare för Gitarrförstärkare

Inlägg av Stuggi »

Eftersom dagens förstärkare inte riktigt isolerar användaren från felkopplingar i eluttag tycks en hel del basister och gitarrister leva i dödsskräck över felkopplade eluttag. Dessa inkluderar delvis mig... :)

Jag funderade lite på en lösning på det här problemet hemma vid kaffebordet och kom på en ganska elegant lösning med 2 enkelpoliga reläer och ett trepoligt. Ponera följande;

Man kopplar de två SPST reläernas spolar mellan fas och jord (relä ett), och nolla och jord (relä två). Sedan kopplar man 3PST reläts spole i serie med kontakterna på de två andra reläerna (kopplat NO). Denna koppling kopplar man mellan fas och jord. Sedan drar man fas, nolla och jord genom det trepoliga relät (kopplat NC). Denna koppling kommer före chassits jord-anslutning och all övrig elektronik.

I vanliga fall drar bara relä ett eller relä två, beroende hur man svänger väggproppen. Om uttaget är felkopplat så att man svängt nolla och jord så händer inget (vilket jag inte anser vara så farligt, de är ändå anslutna med varandra i proppskåpet) men om man svängt på fas och jord (vilket i gitarrsamanhang är livsfarligt eftersom du då får fasen direkt på strängarna) så drar båda SPST reläerna vilket bryter alla tre ledare.

Enda problemet jag kan se med den här kopplingen är att ett relä konstant drar, och att detta relä leder mot jord, vilket antagligen ger problem med jordfelsbrytare. Detta kan kanske kringgås om man använder jättesmå reläer för SPST reläerna, eftersom dessa bara behöver bryta tillräckligt med ström för att dra relä nr 3.

Ett annat alternativ är att använda bara ett 3PST relät med spolen mellan nolla och jord, men isf måste man koppla in en brytare för att svänga nolla och fas (om man inte vill plugga in och ur och svänga på stickkontakten) och en indikator-lampa parallellt med reläspolen. Denna lösning är enklare, och drar ingen ström i vanliga fall, men den är inte helt säker.

Har nån några idéer om hur man eventuellt kunde lösa det hela enklare?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Felkopplings Brytare för Gitarrförstärkare

Inlägg av Micke_s »

Vadå inte riktigt isolerar användaren från felkopplingar, grejorna är väl CE kodkända?
hh

Inlägg av hh »

Och viktigare, när är det inte livsfarligt att ha jord och fas omkastade i uttaget?
johano

Inlägg av johano »

Varför inte bara använda en enkel "stickpropps"-jordfelsbrytare?
Kostar väl typ en hundring på classe eller så...

/johan
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Spolen mellan fas och jord kommer få jordfelsbrytaren att lösa.
Med lite otur även spolen mellan noll och jord.

Så vad är gitarister rädda för? Att Fasen ligger på jord stiften?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

För att detta ska göra verkan om skyddsjord och fas är ombytta så måste man bryta skyddsjorden och det får man inte.

Varför inte en stickpropp med två lysdioder, från stiften till skyddsjordblecket som testmojäng, lyser båda så ställer man in.
Några mA går det att dra utan att JFB trippar.

Protte
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Förstår inte problemet, Varför skulle vägguttag mm bli felkopplade, utan att det upptäcks direkt?

Enlig LVD, om jag inte minns helt fel, så skall alla installationer, även tillfälliga sådana elsäkerhetstestas innan de tas i bruk.
Samma gäller uthyrare av el-material, allt skall testas innan det får hyras ut.

Enklaste är väl att skaffa en uttagsprovare, om man är rädd, bättre är dock att begära att få se testprotokollet.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Och skulle det nu vara så att fasen ligger på skyddsjorden så startar inte förstärkaren ÖHT, men det är klart ansluter man gitarren till förstärkaren hänger den runt halsen, står barfota på något jordat, tar ett rejält grepp om greppbrädan och stoppar i kontakten utan att rycka till så blir man cool.

Protte
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag tror att tråden har kommit in på lite fel spår pga en missuppfattning.
Den klassiska stöten man kan få om man håller i gitarren och samtidigt råkar nudda mikrofonen beror inte på felkopplade uttag, utan att det blir olika potential mellan t.ex gitarrförstärkare och mikrofonförstärkare.

Det är precis samma sak som när man har datorn i ett ojordat uttag och råkar röra vid datorchassit och t.ex ett vattenburet element samtidigt.

"Varför inte en stickpropp med två lysdioder, från stiften till skyddsjordblecket som testmojäng, lyser båda så ställer man in.
Några mA går det att dra utan att JFB trippar."

Ingen dum idé när det gäller att se den typen av fel, men för att se ifall olika apparater har samma jordpotential så måste lysdioden sitta mellan t.ex jord på gitarrförstärkaren och mikrofonförstärkaren.

(Om någon undrar varför jag har blandat in mikrofonförstärkaren så är det bara för att man inte märker dessa fel med enbart en gitarr och gitarrförstärkare. Det måste ju sitta något i andra änden också. : )

edit: Det *kan* vara så att Stuggi syftar på felkopplade uttag, men om man har så pass mycket felkopplade uttag i omgivningen att man behöver en "felkopplingsbrytare" så skulle jag istället kolla upp vad det är för stollar som installerat vägguttagen. :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Är det krypströmmar (från nätfiltren i förstärkaren) som är problemet så då kanske vi ska undvika o-jordade skarvsladdar.

Protte
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Vad jag syftade på var felkopplade uttag, vilket man ofta hör om på div. musikforum, så de var nu mest det jag menade... Om man någonsin tagit i skalet på en grej med fasen på skyddsjorden så förstår man nog varför det inte är så roligt... :D Men jo, man borde kanske märka det på att förstärkaren inte fungerar och den jävla stöt man får när man pluggar in gitarren.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det kan väl ändå inte vara så vanligt, som sagt, skaffa en vägguttagsprovare, typ denna: 76-458-15 eller 76-452-94, för CEE-uttag finns dessa: 25A 76-455-42 och 32A 76-455-59.
Detta löser dina "problem", och med tanker på att de bara kostar från en hundring eller så, så är det ett rätt billigt sätt.
DOck kvarstår, skjut :evil: "elektrikern" om det ej finns testprotokoll, det gör inget, eftersom det ändå inte är en riktig elektriker, bara en klåpare mindre.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Håller med, vet inte hur många gånger jag blivit helt vansinnig då jag sett vilka sorters kopplingar "riktiga" elektriker gör. Jag menar, om jag som är självlärd kan koppla ett helt elsystem med 90% egen kunskap och 10% konsultation från installationsföreskrifter, så borde väl en riktig elektriker inte ha några problem att få det hela rätt, men tydligen är det inte så.
Självklart så gör alla fel nångång (som då jag själv inte märkte att ett fabrikat svängt på platserna för noll och jordledare på ett uttag (jämfört med det andra fabrikatet som jag använde på det föregående uttaget), och sen stod och funderade varför jordfelsbrytaren i skåpet löste ut vid belastning men allting ändå mätte rätt... :D), men de som är proffs borde ju inte koppla som några blinda fiskmåsar iaf, hur skall de då klara av att kolla att jag kopplat rätt vid slutgranskning? :D

De där uttagsprovarna är iofs ganska fina, men min ide var att bygga en box man kunde köra strömmen genom som skulle kolla allt det här åt en så man inte skulle behöva fundera på saken (för det är ju såå mycket jobb med att plugga in en liten mojäng en gång förrän man pluggar in sin 20000kr förstärkare)... :D
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Tja, en vanlig jordfelsbrytare borde som sagt göra jobbet och skydda om det är felkopplat, finns som liten box att plugga i för typ 99kr...
Skriv svar