Jag funderade lite på en lösning på det här problemet hemma vid kaffebordet och kom på en ganska elegant lösning med 2 enkelpoliga reläer och ett trepoligt. Ponera följande;
Man kopplar de två SPST reläernas spolar mellan fas och jord (relä ett), och nolla och jord (relä två). Sedan kopplar man 3PST reläts spole i serie med kontakterna på de två andra reläerna (kopplat NO). Denna koppling kopplar man mellan fas och jord. Sedan drar man fas, nolla och jord genom det trepoliga relät (kopplat NC). Denna koppling kommer före chassits jord-anslutning och all övrig elektronik.
I vanliga fall drar bara relä ett eller relä två, beroende hur man svänger väggproppen. Om uttaget är felkopplat så att man svängt nolla och jord så händer inget (vilket jag inte anser vara så farligt, de är ändå anslutna med varandra i proppskåpet) men om man svängt på fas och jord (vilket i gitarrsamanhang är livsfarligt eftersom du då får fasen direkt på strängarna) så drar båda SPST reläerna vilket bryter alla tre ledare.
Enda problemet jag kan se med den här kopplingen är att ett relä konstant drar, och att detta relä leder mot jord, vilket antagligen ger problem med jordfelsbrytare. Detta kan kanske kringgås om man använder jättesmå reläer för SPST reläerna, eftersom dessa bara behöver bryta tillräckligt med ström för att dra relä nr 3.
Ett annat alternativ är att använda bara ett 3PST relät med spolen mellan nolla och jord, men isf måste man koppla in en brytare för att svänga nolla och fas (om man inte vill plugga in och ur och svänga på stickkontakten) och en indikator-lampa parallellt med reläspolen. Denna lösning är enklare, och drar ingen ström i vanliga fall, men den är inte helt säker.
Har nån några idéer om hur man eventuellt kunde lösa det hela enklare?