Koppla 12V till motorvärmaren

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: Koppla 12V till motorvärmaren

Inlägg av Nerre »

1802 skrev:Utan att svara så sågar ni EcoHeater?
Jag har ingen aning om vad det är, men värme är energi och måste komma från nånstans. Jag skulle gissa att 5 sekunders tomgång alstrar lika mycket värme som 10 minuter med motorvärmaren. Gissa varför man använder gasolkök i husvagnar istället för 12 V elspis? Eller varför det tagit så lång tid att få fram elbilar som kan konkurrera med bensinbilarna. Batterier innehåller väldigt lite energi i förhållande till vikten om man jämför med kemisk bindning som i bensin och andra bränslen.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Koppla 12V till motorvärmaren

Inlägg av AndLi »

Jag har en 12V/5kW Vattenvärmare, den kommer ju värma oljan med, men förutom 12V behöver den diesel... Så visst nytillverkas dem.. b

EcoHeatern påstår sig klara värma upp 8 liter vatten till 45 grader på en timme, med 240W element.

Är det 0 grader ute ska temperaturen höjas 45 grader. Att höja en liter en grad tar 1.16 Wh, 8 liter tar då 9.28 Wh. Att höja 8 liter 45 grader tar då 417.6 Wh.

Att få ut 417.6 Wh ur ett 240Welement på en timme är svårt...

I mina beräkningar har jag bara räknat med vattnet, detta kommer kylas av motorblocket och oljan. Motorblocket i sig kommer kylas av och kyla av vattnet.

Så jag tror inte på iden med en helt elektrisk 12 V värmare.
Skriv svar