Hej,
Då jag sitter på Secos forskningsavdelning känner jag ett visst ansvar att bidraga lite i denna tråd.
Vi anger för våra planfräsar en maximal rampningsvinkel "alfa-max" som beror på hur stor släppning du har på insidan av fräsen och diameter på fräsen. Fräsen 220.17 utvecklades på en tid långt innan NC styrda maskiner och någon ens tänkt på att man skulle rampa ner i materialet. Vi har därför tyvärr inga rekommenderade mått för denna frästyp. Du kan dock mäta denna vinkel själv då principen är ganska enkel, det måste helt enkelt finnas tillräckligt mycker skär kvar på motstående sida för att ta hand om den bit som befinner sig under fräsen när den rör sig framåt (min skiss förklarar ganska bra tror jag). Tänk dock på att du måste skruva fast skären hårt då du kommer pressa skären utåt när du använder insidan för att fräsa vilket den inte är designad för! Modernare fräsar med ett centrumhål i vändskäret är bättre på att hantera detta.
Sedan måste du tänka på en annan sak, du kan inte rampa i ett "sick-sack" mönster ner då du vänder kommer du lämna en kil som är större än vad motstående sida klarar av, så det är bättre att köra plant tillbaka till första stället och sedan dyka ner till samma sida igen (bilden visar även detta).
Om du skall göra en ficka som du åker runt från hörn till hörn slipper du detta då du inte vänter 180grader utan gör 90 graderssvängar i varje hörn.
Lycka till!
/Peter
P.s. Som jag tolkar dig är det en större yta du skall planfräsa ur då är givetvis den rätta strategin att rampa ner i mitten av denna yta till ett skärdjup du tänk ta, planfräsa av den nivån och dyka på samma sätt ner till nästa skärdjup, osv. osv. D.s.