Får inte lysdioder att funka.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Får inte lysdioder att funka.

Inlägg av jesse »

Nej, nu tycker jag att ni gör det onödigt komplicerat.

4015 (shift-register) tycker jag var en bra idé, och det ska inte vara så svårt att få igång.

Sen har ju 4000-CMOS-kretsarna dåligt med ström ut så det behövs någon form av buffer eller en transistor på utgången. (men även om du inte har det så lyser lysdioderna, även om det är svagt). 4015 borde väl fungera bra. Den kan du driva på 12V om du vill.

Du kopplar vippans utgång till klock-ingången på shiftregistret. dataingången (eller seriella ingången) kopplas till plus. För att släcka skickar du en puls till "clear" eller "reset". När den ska räkna upp ska reset vara nolla. Vid släckning ska den vara etta. Nästa shiftregister har sin serieingång kopplad till sista utgången på den förra. Klockan på de följande shiftregistren ska kopplas till vippans utgång precis som det första shigtregistret. Och alla reset kopplas ihop. Ingen ingång får vara oansluten.

>och i den här takten kan jag allt om elektronik c:a år 2031!
haha :lol: inte om du hänger på det här forumet. Då kan du allt inom några månader.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

OK Jesse. Jag är medveten om att jag på pinnarna måste ha switchtransistorer eller
mosfet, eventuellt darlington på någon. Har gått Schnegelwerfers kurs och tränat
massor. Att tända tjugo LED kan jag göra i sömnen nu! Gjorde en NOT-gate av en
trissa och kopplade den till reset. Det var nog fel (NOG, bevisligen var det fel!).
Min allra som nyaste svårligen framvärkta teori är att enda sättet att stanna efter
20 är att få 555'an att sluta skicka fler pulser som vandrar i registren!
När sista LED'en tänds måste en instruktion stanna vippan, och då blir aldrig reset
HIGH på 4015. Kan man göra ett nytt försök med en NOT-gate och köra in den på 555'an?
Isf vilken pinne? Eller blev det cykelpedal igen? Hur skulle ni RIKTIGA elektriker göra?
En tanke som ibland, vid upprepade dystra sinnesstämningar slår mig är att riva ut
spisen och trycka i 380V trefas på ALLA pinnar. Det skulle bli en lysande tavla!

Länk till det schema jag använder förutom att jag kaskadkopplat 3 st 4015 så
pinne 2 går in på pinne 7 på nästa och alla reset sitter ihop.
7 + 7 + 6 så pinne 11 måste få 555'an att sluta.

Bild
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

OK , nu orkar jag inte förlja schemat då pinnarna på 4015 bara är siffror, så man ser inte ritkigt vad den gör. Hade varit bättre med ett signalschema än att rita bara kapseln (det är opedagogiskt).

Vad exakt ska hända här?
först ska alla LED vara släckta.
sedan ska de tändas en och en tills alla 20 lyser.
sedan släckas igen?
skall detta upprepas sedan?
eller har du någon extern trigger som ska "avfyra" tändandet?

för 20 LED måste du ha 3 st 4015 vilket ger extra 4-bitar att arbeta med. om du t.ex. vill ha fördröjd släckning av alla LED eller fördröjning innan de börjar tändas igen kan dom komma till användning. En signal in på MR verkar ju inte vara fel tänkt? Vad var det som inte funkade med det?

Jag tror det finns i 555:ans datablad hur man startar/stoppar den med en insignal. Jag skulle nog ha provat mig fram, dels på MR och sätta dit en lös sladd som jag testar att sätta på lite olika ställen... jag skulle koppla på de sista fyra bitarna och kopplat MR till den sista av dem. Då tror jag det börjar om igen efter en fördröjning.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

När sista biten den 8:e går hög så resettas hela skiftregistret och sedan matas en etta in igen. Det blir en termometerskala som växer ut sedan börjar det om, vill man att det ska stoppa så inverterar man sista biten till pinne 4 på 555.

Protte
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Jesse, jag får be om ursäkt om jag var otydlig! Lysdioderna skall tändas en
efter en till den 20'de är tänd, då skall alla förbli tända och detta skall vara
ett statiskt tillstånd.
Dessa 20 lysdioder kommer att styras i sin tur av en cyklisk process och rinna
kanske var 15 sekund eller så. Det är alltså den första processen som styr när
dom skall börja rinna och alla 20 släckas.
Dessa 20 vita lysdioder skall vara tandkrämen i Stomatolreklamen på Slussen
i Stockholm. Jag håller på att göra en kopia av den med lysdioder.
Jag har labbat med styrning av 4015 kretsarna på olika sätt för att uppnå det.
Vilket ju var feltänkt. Jag skall nu testa Prottes förslag ovan och istället stoppa
processen när alla 20 lyser.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Varför måste du stoppa processen? När alla 20 lyser så händer ju inget mer, dvs de kommer ju latt lysa konstant tills de får en resetsignal.

Det är ju bara frågan om hur du ska få till "omstarten"... dvs alla släcks och sedan fylls de upp igen. Om de ska släckas och de en kort stund efter släckningen ska börja tändas en och en så räcker det med en puls på MR som du skapar med ytterligare en 555:a (och/eller med en räknare som du kopplar till den befintliga 555:an som dividerar frekvensen). Du kan då fixa en "resetpuls" som är x sekunder lång (då det bara är svart) och sedan en paus på y sekunder (då stapeln tänds successivt för att sedan vara tänd) och sedan kommer resetpulsen igen osv...

t.ex. kan du skapa en resetpuls som återkommer var 15:e sekund och som varar i 1-2 sekunder. Hur fort stapeln fylls upp beror ju på den första 555:an
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Japp Jesse har helt rätt, det matas ju in en etta hela tiden och ytterligare en 555 fixar till släckningen.

Protte
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Jesse och Protte och alla som ger mig råd. Jag lyssnar och tar till mig era råd,
allt förstår jag inte på en gång (ibland inte ens senare) men jag försöker verkligen.
Läser datablad, bygger på breadboard, antecknar lösningar/komponenter och
läser på internet. Jag lär mig massor under den processen och är YTTERST tacksam
för er hjälp!

Här kommer en bild på oroginalet

Bild

Jag tänkte använda 2 kaskadkopplade 4015 för att styra tändandet av alla lysdioder.
Har tack vare forumet förstått att jag måste använda switchtransistorer eller mosfet
på utgångarna. Eller som någon skrev en helt annan krets som klarar fler mA.

Först tänds tuben, 72 dioder. Två sekunder senare tänds S, två sekunder senare tänds
T osv När tandborsten är tänd lyser all utom tandkrämen. Sist skall tandkrämen rinna
från tuben till borsten, när den nått dit skall den lysa ytterligare kanske någon sekund.
Då är allt genomfört och allt resettas och processen upprepas. Det blir 11 grupper och
då räcker det med 2 st 4015, 7 grupper från första och 4 grupper från andra kretsen.
Så har jag hittills tänkt mig att lösa det.
Grupp 11, tandkrämen, (med 3 st 4015) skall bara rinna ner och stanna. Därför behövs
ingen reset/återstart av den, det sköts genom reset på de första två 4015 för ytterligare
en utförandecykel av allt. Jag tror att man kan få problem med synkning av processen
när tavlan varit på flera timmar om man inte styr från bara en punkt.
Jag inser att min lösning inte är optimal eller smart, men att diskutera utifrån detta
konkreta projekt underlättar för mig. Min tanke var då att få 555'an sluta skicka pulser
så tandkrämen lyser hela tiden. Alla pinnar måste ju vara anslutna så det gäller ju att
den som resettar de tre aldrig blir HIGH samt att fler pulser inte skickas genom registren.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

så du tänkte ha en egen oscillator speciellt för tandkrämen?

Själv hade jag nog delat upp det i en enda lång räcka med shiftregister (med utgångarna som jag kallar "bitar" numrerade från 0 till 31" - med tuben som bit 0, bokstäverna som bit 1-8, borsten är då bit 9.

dessa ska "rinna" fram i 2-sekunders intervaller.
Sedan kommer bit 10-30 vilket är tandkrämen.
Dessa ska rinna fortare fram, därför återkopplar man bit 10 till 555:an så att den ökar farten.

sist finns bit 31 vilken inte ska kopplas till lysdioder men kan användas till fördröjning och reset.

totalt 4 st 4015.

Ska du ha höga effekter på ljuset så är nog N-kanals mosfet att föredra. Driver du 4015 med 12 volt borde du kunna styra mosfeten direkt från utgången , via ett 1k motstånd.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Det hela går ju att lösa ganska enkelt. Men man ska nog inte ge sig på att stoppa en 4015 för att sen fortsätta med samma krets. Bättre då att designa så här ungefär först tänds tuben och siffrorna --> 555 tar tid-->tandkrämen startas--->555 tar tid allt släcks och börjar om. Dvs en separat 555&4015 för varje väntmoment. Går ju iofs att tänka ut så att man med logik kan använda samma 555 men det kostar ändå kretsar så det är bättra att direkt köra en 555 till.

Hoppas jag tänker rätt nu bara. :humm:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

det funkar nog på båda sätten.

det viktiga är som sagr att de olika kretsarna är i synk... de måste rigga varandra i en given ordning. inget ska köra sitt eget race vid sidan om. Lite logik-ritande och tänkande krävs, antar jag.

Rita ett bra blockschema över de olika komponenterna, så behöver du inte gå in på detaljerna förrän grundprincipen är fastlagd.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

YESSSS! Jag gjorde en NOT-gate med en trissa och två motstånd
och tog den till pinne 4 på 555'an, det funkar perfekt! TACK Protte! :tumupp:
Men jag hade nog kommit på det själv inom 3-4 år. Nu tänds alla 20
och när den sista lyser fryses tillståndet.

Jesse: Ja jag tänkte ha en egen oscillator till tandkrämen. Det är ju i princip samma schema
för styrning av grupperna som tandkrämen förutom switchtransistorerna, frekvensen samt
att styrningen inte skall stoppas. Den skall ju bara gå och gå så länge tavlan har spänning.
Själv hade jag nog delat upp det i en enda lång räcka med shiftregister (med utgångarna som jag kallar "bitar" numrerade från 0 till 31" - med tuben som bit 0, bokstäverna som bit 1-8, borsten är då bit 9.

dessa ska "rinna" fram i 2-sekunders intervaller.
Sedan kommer bit 10-30 vilket är tandkrämen.
Dessa ska rinna fortare fram, därför återkopplar man bit 10 till 555:an så att den ökar farten.

sist finns bit 31 vilken inte ska kopplas till lysdioder men kan användas till fördröjning och reset.

totalt 4 st 4015.
Naturligtvis! När jag läser detta inser jag att det är mer logiskt och smartare! Varför kom jag
inte på detta själv?! För att jag inte är lika logisk och smart som ni andra här. Jag lägger ner
en avsevärd tankemöda för att komma på en mindre bra lösning! :) Men det kommer .....

v-g: Samma svar som till Jesse ovan! Man kan nog lösa detta på ett antal olika sätt, och
jag kommer att ha ett separat kretskort för lysdioderna för att lätt kunna ändra hur jag
styr skeendet med elektroniken och dess kretskort vartefter min kunskap ökar. Dock känns
det viktigt att jag själv förstår vad jag gör och varför, annars blir det ingen läroprocess. Men
utan era råd vidgar jag inte mina vyer utan står och stampar på samma ställe!
Jag har som mål att få till en tavla ver 1 ganska snabbt som jag sen med ökade kunskaper uppgraderar
till ver 2 osv. Jag har redan en del tankar om ett nytt projekt när detta är klart!

Det är kul när man lyckas någongång! Trevlig lördag allesammans!

Edit: Lade till en länk till ett schema jag snabbt ritade till
http://imgcash6.imageshack.us/img172/40 ... schema.jpg
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jättekul att det funkar. Grattis :bravo:
Skriv svar