Autonom guide-robot
Re: Autonom guide-robot
Det är inte helt otänkbart att motorn (den för drivningen) drar en 10A vid start. Då kommer den färdiga h-bryggan att pajja.
Det är billigare att leta rätt på fyra MOSFET transitorer, specade på kanske 15A, och göra en egen brygga av dem.
Det är billigare att leta rätt på fyra MOSFET transitorer, specade på kanske 15A, och göra en egen brygga av dem.
Ok, väldigt sant. Vi får testa det helt enkelt.. 
En annan fråga:
Robot ska ju följa en "handler", handlern kommer ha en ir-sändare på sig som roboten "trackar".
Sen kommer de olika stationerna att identifiera sig med hjälp av ir-sändare.
Är det dumt att använda 38kHz för ir-kommunikationen?
Den ska ju vara "kodad" så att roboten inte blir lurad, men är det bättre att ta en annan frekvens som inte är lika vanlig?
Ska man använda olika frekvens på handlern och stationerna? (Vi kommer ha en uppsättning mottagare för handlern och en uppsättning för stationerna.)

En annan fråga:
Robot ska ju följa en "handler", handlern kommer ha en ir-sändare på sig som roboten "trackar".
Sen kommer de olika stationerna att identifiera sig med hjälp av ir-sändare.
Är det dumt att använda 38kHz för ir-kommunikationen?
Den ska ju vara "kodad" så att roboten inte blir lurad, men är det bättre att ta en annan frekvens som inte är lika vanlig?
Ska man använda olika frekvens på handlern och stationerna? (Vi kommer ha en uppsättning mottagare för handlern och en uppsättning för stationerna.)
De här siterna kan kanske ge lite ideer kring robotar:
www.parallax.com
www.pololu.com
Ett tips är att inte sätta ribban för högt, det kostar mer och tar
längre tid än vad man tror att bygga en robot, innan allt fungerar
som det är tänkt.
www.parallax.com
www.pololu.com
Ett tips är att inte sätta ribban för högt, det kostar mer och tar
längre tid än vad man tror att bygga en robot, innan allt fungerar
som det är tänkt.
Yes, vi kör med Parallax Ping-sensor.
Vårt projektrum streamat:
http://ichi.kinesiskamuren.com/stream/
Tyvärr funkar det bara i IE. Vet ej varför det inte funkar i Firfox, nån som vet?
http://ichi.kinesiskamuren.com/forum/
Forumet!

Vårt projektrum streamat:
http://ichi.kinesiskamuren.com/stream/
Tyvärr funkar det bara i IE. Vet ej varför det inte funkar i Firfox, nån som vet?
http://ichi.kinesiskamuren.com/forum/
Forumet!

Ska bli intressant att följa erat projekt, många borta i asien som
plockar fram R&D robotar tex PaPeRo som är lagda åt person hjälp robot.
Har själv byggt en robot, www.electronicia.se,
använde röstigenkännings modul från www.sensoryinc.com
och använde ljuduppspelnings kit med en ISD25120P krets på
för uppspelning av olika fraser.
Om man ska använda IR-mottagare kan jag rekommendera Sharp IS471FE,
vilken har en krets inbyggd som kan driva IR-sändarna direkt på 38kHz,
har för mig att Arrow? är svensk återförsäljare.
Mvh Lars
plockar fram R&D robotar tex PaPeRo som är lagda åt person hjälp robot.
Har själv byggt en robot, www.electronicia.se,
använde röstigenkännings modul från www.sensoryinc.com
och använde ljuduppspelnings kit med en ISD25120P krets på
för uppspelning av olika fraser.
Om man ska använda IR-mottagare kan jag rekommendera Sharp IS471FE,
vilken har en krets inbyggd som kan driva IR-sändarna direkt på 38kHz,
har för mig att Arrow? är svensk återförsäljare.
Mvh Lars
Ja, många tror på att det är en marknad som kan komma att bli stor.
Häftigt, ska kolla in ditt projekt!
Tack för tipset! Kan vara precis vad vi letar efter. Verkar vara Arrow och Digi-Key som är återförsäljare.
Kollade lite snabbt igenom databladet men förstod inte riktigt.
Har du lust att i stora drag förklara funktionen? Kan vi använda 5 sådana sändare? Hur skiljer vi dom åt? Alltså, hur kan vi ge dem unika "ID's"?
/Anna
Häftigt, ska kolla in ditt projekt!
Tack för tipset! Kan vara precis vad vi letar efter. Verkar vara Arrow och Digi-Key som är återförsäljare.
Kollade lite snabbt igenom databladet men förstod inte riktigt.
Har du lust att i stora drag förklara funktionen? Kan vi använda 5 sådana sändare? Hur skiljer vi dom åt? Alltså, hur kan vi ge dem unika "ID's"?
/Anna
Just de mottagarna tror jag inte att man kan styra sändarna på något speciellt vis utan de pulsar konstant 38 kHz,
därimot är de väldigt bra att använda för IR detektering av hinder. Använde dem på IR detector/transmitter PCBA
med en halv måne placering, kolla under products på sidan. Om roboten rör sig i starkt soljlus har jag noterat att den ser inte hinder lika tidigt som annars, men den ser dem. Om man bara ska ha nån form av identifikation av olika stationer som roboten rör sig kring så skulle jag nog rekommendera rfid lösning, som används inom industrin inkl identifikation av löpare som springer lopp tex halvmaraton, har ingen erfarenhet av det, men tror att det är lättare att tillämpa.
Jo de som är insatt i person robot utvecklingen tror att det på sikt kommer att bli lika stor marknad som PC-marknanden.
därimot är de väldigt bra att använda för IR detektering av hinder. Använde dem på IR detector/transmitter PCBA
med en halv måne placering, kolla under products på sidan. Om roboten rör sig i starkt soljlus har jag noterat att den ser inte hinder lika tidigt som annars, men den ser dem. Om man bara ska ha nån form av identifikation av olika stationer som roboten rör sig kring så skulle jag nog rekommendera rfid lösning, som används inom industrin inkl identifikation av löpare som springer lopp tex halvmaraton, har ingen erfarenhet av det, men tror att det är lättare att tillämpa.
Jo de som är insatt i person robot utvecklingen tror att det på sikt kommer att bli lika stor marknad som PC-marknanden.
Senast redigerad av Lars1970 24 april 2009, 11:18:17, redigerad totalt 1 gång.
Hej
>Vårt projektrum streamat:
Anna Panna - är det du som är tjejen med svart hår som skrattar och viftar med händerna
Det funkar i Firefox hos mig i alla fall, men jag var tvungen att högerklicka och trycka på "play" för att få igång den.
Spännande projekt. Ni har mycket jobb framför er. Lycka till!
>Vårt projektrum streamat:
Anna Panna - är det du som är tjejen med svart hår som skrattar och viftar med händerna

Det funkar i Firefox hos mig i alla fall, men jag var tvungen att högerklicka och trycka på "play" för att få igång den.
Spännande projekt. Ni har mycket jobb framför er. Lycka till!
Kan någon tipsa om en färdig H-brygga som jag kan köpa på Elfa?
Kraven är att den ska klara 1A och kunna drivas av 5V TTL.
Har sökt på forumet men hittar inget, hittar mest ritningar för att bygga en själv.
Tack.
Kraven är att den ska klara 1A och kunna drivas av 5V TTL.
Har sökt på forumet men hittar inget, hittar mest ritningar för att bygga en själv.
Tack.
-
Har den redan... har hunnit bränna en...
Får den inte att funka...
Har 2 st, en för drivning och en för styrning.
Den backar men kör inte frammåt. Den svänger vänster men inte höger.
Den är inkopplad enligt detta schema:
http://www.gavle.to/~fantomen/A3743_Documentation.pdf
Får den inte att funka...
Har 2 st, en för drivning och en för styrning.
Den backar men kör inte frammåt. Den svänger vänster men inte höger.
Den är inkopplad enligt detta schema:
http://www.gavle.to/~fantomen/A3743_Documentation.pdf
Jag funderade lite och kanske kunde en linjeföljare vara något? Linjen är ju enkel att dra upp med eltejp, sen kan man lägga in stopp(=stationer) på linjen mha kryss eller kanske magneter? Konstruktionen är ju iaf enkel och robust. Som "säkerhet" kanske man kunde ha en ultraljudssändare frampå som detekterar om något är i vägen.
Känns billigt och bra tycker jag.
Kollade på DARPA challenge på explorer idag och det är väldigt avancerat hur de mappar omgivningen, det krävs en oerhörd datakraft för att få in ens 1/100 av vad du ser bara genom att lyfta blicken.
Det finns även en robot som med hjälp av en kollisionssensor mappar av rummet med hjälp av hur många varv hjulen snurrar (minns tyvärr inte vad den heter) som den sedan skickar tillbaka till en dator som mappar upp rummet allt eftersom. Tyvärr tyckte jag det lätt verkade bli fel och inexakt då ett litet vinkelfel lätt blir en stor avvikelse. Kolla med sin/cos/tan så ser du hur fort det "barkar iväg" med en liknande lösning, ett hjulspinn och roboten är på grön kvist direkt om inte andra sensorer finns.
Ett sista alternativ är som påpekat IR-fyrar, nackdelen där är begränsad räckvid särskilt utomhus där man troligen kan mäta den i enstaka meter (för säker avkänning) prova TV-fjärren utomhus så fattar du. Ultraljud kan också fungera men där finns risken för "studs". Hur man löser det behöver inte vara avancerat, en enkel 555 eller ännu bättre en µc kan skicka en ständig puls som är olika för varje fyr och sen programmerar man in i vilken ordning de ska tas.
Lite lösa funderingar som kanske kan tillföra något.
Känns billigt och bra tycker jag.
Kollade på DARPA challenge på explorer idag och det är väldigt avancerat hur de mappar omgivningen, det krävs en oerhörd datakraft för att få in ens 1/100 av vad du ser bara genom att lyfta blicken.
Det finns även en robot som med hjälp av en kollisionssensor mappar av rummet med hjälp av hur många varv hjulen snurrar (minns tyvärr inte vad den heter) som den sedan skickar tillbaka till en dator som mappar upp rummet allt eftersom. Tyvärr tyckte jag det lätt verkade bli fel och inexakt då ett litet vinkelfel lätt blir en stor avvikelse. Kolla med sin/cos/tan så ser du hur fort det "barkar iväg" med en liknande lösning, ett hjulspinn och roboten är på grön kvist direkt om inte andra sensorer finns.
Ett sista alternativ är som påpekat IR-fyrar, nackdelen där är begränsad räckvid särskilt utomhus där man troligen kan mäta den i enstaka meter (för säker avkänning) prova TV-fjärren utomhus så fattar du. Ultraljud kan också fungera men där finns risken för "studs". Hur man löser det behöver inte vara avancerat, en enkel 555 eller ännu bättre en µc kan skicka en ständig puls som är olika för varje fyr och sen programmerar man in i vilken ordning de ska tas.
Lite lösa funderingar som kanske kan tillföra något.
Angående inlägget ovan så byggde vi på min universitetstid ett distribuerat kartläggningssystem med AIBO-hundar. Tyvärr la vi ner lite för lite tid på förflyttning (delvis mitt fel), invers kinematik hade varit rätt väg att gå. Hur som helst så lyckades vi faktiskt hyfsat med att kartlägga ett rum, men väggarna var ju inte direkt raka om vi säger så. Med hjul är det ju lite lättare så länge det inte är halt eller man kör in i något.
Jag tror att vi använde 4 hundar, men dert var nog anpassat för fler, och alla behövde inte vara med. Vi gjorde avkänning av väggar med IR-sensorn och igenkänning och handskakning mellan hundarna med IR och kameran.
Jag tror att vi använde 4 hundar, men dert var nog anpassat för fler, och alla behövde inte vara med. Vi gjorde avkänning av väggar med IR-sensorn och igenkänning och handskakning mellan hundarna med IR och kameran.