Gör det själv avgasanalysator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Gör det själv avgasanalysator?

Inlägg av Glenn »

Värdena varierar ju beroende på årsmodell, men på "normala" bilar från 89 och framåt (om inte riktigt nya bilar har ännu strängare krav ?) är ju:

CO vid tomgång: 0.5%
CO vid 2500rpm: 0.3%
HC vid tomgång: 100ppm
lambda: 0.97-1.03

Sen är det slappare regler i steg ju äldre bilen är, och innan 1970 är det bara CO som mäts om jag minns rätt, och det får vara groteskt mycket.

CO2 mäts väl men det finns afaik inga gränsvärden.

..Just ja, vissa biltillverkare var ju lite dåliga på det där med motorstyrning så dom har undantag för lambdan, har för mej att det var BMW's lobbyadvokater som förhandlade fram det.. Därför har alltså vissa bilar dispens för annorluna lambda.

..Värt att notera är ju att bilar med normal motorstyrning inte ens ska vara i NÄRHETEN av gränsvärdena, jag har ofta fått nollor på CO-mätningarna, alltså under vad SBP kan mäta. ..fast då kör jag ju inte tyskt heller..

Vet dessutom ett antal som har kört igenom besiktningen utan katalysator och klarat sej genom ändå, helt enkelt för att motorstyrningen reglerar så bra, sen är det ju olagligt oavsett förstås.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

CO2 är helt enkelt hur mycket soppa bilen drar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

men tämligen i konstant halt i avgaserna när man ligger på lamda ~1 - däremot varierar mängden avgaser per körd km beroende på fordon och körstil.

diesel är det dock annorlunda med då det kör med mer eller mindre stor luftöverskott och utan strypning av luft oavsett belastningsläge.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Nerre skrev:
ElectricMan skrev:Äschdå.. det var en O2 (oxygen) sensor, är det nåt du behöver iaf?
Är det bränslecellvarianten har den begränsad livslängd (vi har en hel näve på jobbet som är oanvända men passerat bäst före-datum, vi mäter syre så sällan).

Jag vet inte riktigt, det är en sån här: (R21A)
http://www.teledyne-ai.com/pdf/automotive-o2.pdf

Är de helt slut när de har passerat bäst-före?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Helt slut är den inte, men den visar troligen inte rätt. Det är det som är problemet.
bearing

Inlägg av bearing »

Går det inte att kalibrera om?
_robban
Kontakt:

Inlägg av _robban »

Jag jobbar med att utveckla ett system för att analysera NOx / SOx / CO2 och O2 och vi har interfacing mot motorer + lite annant för att senare presentera g/kWh för resp gas och resp motor (och ppm värden oxå såklart)

Vi har redan en del stuff för att detektera olika gaser för fast monterad gas detektering och de flesta av dessa detektorer är av IR typ eller katalytisk typ.
Jag får tyvärr inte nämna precis hur vi gör ang för att skapa g/kWh resultatet men kan ev hjälpa till med att skapa förståelse för själva detekteringen av gaserna som sådana är och görs.

Ang O2 sensorn - de som vi jobbar med brukar (men inte alltid) ha en livslängd på 2 år. Katalytiska sensorer har lite olika livslängd beroende på vad för gas den ska lukta på men vanligtvis så lever de i 2 -> 7 år innan de är helt slut. IR sensorer är kalas bra och kan leva i hur många år som helst och behöver enbart lite kallibrering för att kompensera för ev drift.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Då kommer man till det andra problemet när man väl har sensorena i handen och är inkopplade - hur kalibrerar man dessa utan tillgång till kemilab-utrustning och massa referens-gaser på olika tuber. dvs DYI-kalibreing med ändå tillräcklig noggrannhet för hobbybruk.

Det som folk kan får tag på är typisk svetsgaser som syre, argon, kolsyra, propan/butan/acetylen - och ja förståss luftens syre/kväveförhållande som en referens.

det som är knepigt att tillverka med kontroll är CO och olika kväveoxid-gaser - även om kväveoxidul (lustgas) är tillgängliga i vissa motorkretsar.
_robban
Kontakt:

Inlägg av _robban »

Ang kallibrering så kan man helt ovetenskapligt kalibrera CO2 analysatorer mot vanlig luft och får då ca 400ppm (om jag inte nu i allt socker rus här missminner mig) O2 har man 20.9 VOL % i vanlig luft
När vi kallibrerar tex propane detectorer så har vi en fast ref på tex 10% LEL men sant att det är lite lurigt att få fram som en privat person testgaser. Visst drivgaser i olika flaskor är propane men i vilka nivåer?
Ska lura lite på om jag kan komma på några "knep" som man kan använda som privatperson

Lite olika sensor leverantörer och tillverkare som har en massa info på sina sidor (jag är inte någon utav dom)
http://www.ppm-teknik.se/
http://www.simtronics.eu/
http://www.buveco.com/
http://www.rkiinstruments.com/
Nerre

Inlägg av Nerre »

Kalibreringsgaser kan man köpa, AGA har inte små flaskor men vi har några gånger på jobbet köpt in små 2-litersflaskor från nån amerikansk leverantör (numera kräver vi att kunden levererar med kalibreringsgaser tillsammans med certifikat, förr blev vi ofta stående med halvfulla flaskor med utgånget datum och det blev lite dyrt i längden).

20,9 % Oxygen är som sagt var enkelt, 0% CO2 kan man fixa genom att köra luft genom en absorbent (har sett utrustningar som gör det), annars är ju ren kvävgas ett bra sätt att kalibrera både 0% O2 och 0% CO2.

100% CO2 är ju lätt att fixa också (kolsyrepatron).
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK: Men det är tydligen givare för CO som är problemet.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Jag har använt HS-134 CO gassensor.
http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =73-027-22
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

OK. Såg den, men data är väldigt knapphändiga. Vad klarar den? 100..800ppm?, dvs 0,08% max?
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

"Detecting range:20ppm-1000ppm"

100ppm är max för moderna bilar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Man får väl bygga sitt instrument och testa att det ger utslag, köra bilen genom besiktningen och sedan ställa sig på parkeringen och ställa in sitt instrument till att visa de värden man fick av BP.
Skriv svar