Har just ropat in en Migatronic MTE 220 Dialog AC/DC TIG

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Fräsen

Re: Har just ropat in en Migatronic MTE 220 Dialog AC/DC TIG

Inlägg av Fräsen »

Om du ska svetsa en del så köp en stor flaska. Det kostar nästan lika mycket att fylla på en 5liters som en 30 liters. En kompis har gjort misstaget att köpa en 5 eller om det var 10 liters, tror mer på det förra, och den kostar 500:- att fylla på varje gång... svindyrt.
Viper

Inlägg av Viper »

Jeo det är bara slipa om, iaf om man vill ha en bra svets annars finns det risk för att elektroden fäller av skit i svetsen och det är ju inte bra. Tveksam till om det gör så mycket för en vanlig hemma fixare men vid andra tillfällen såsom en rymdraket kanske det inte är så vettigt. :P

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Hur stora flaskor finns det?

Är det särskilda flaskor för Argon?

Om man köper begagnad flaska, vad kan den då ha varit använd till - bara Argon?

Vad kostar det att friköpa en ny flaska?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det går inte att friköpa större flaskor än 5l, alla större är hyresavtal.
ds77

Inlägg av ds77 »

Air Liquide har iaf 11 liters som man kan köpa.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hur stora flaskor finns det?

Vettefasen vad det där på en och en halv meter är på eller vad de är men många liter är det i alla fall och de är väl de största man kan få tag på som enskild person men de kan man bara hyra i så fall. För industrin finns det inte större tror jag, har i all fall inte sett större, men det finns däremot om inte annars kluster som är flera sammankopplade flaskor.

Är det särskilda flaskor för Argon?

Då flaskor för Argon och Mison mfl är högtrycksflaskor (runt 200 Bar) så är det speciella flaskor för dessa gaser för att hålla för trycket i dessa så ja.

Om man köper begagnad flaska, vad kan den då ha varit använd till - bara Argon?

Skall stå på flaskan vad som skall vara i och det skall bara vara denna gas i flaskan ingenting annat.

Vad kostar det att friköpa en ny flaska?

Kan skilja en hel del i pris men någon till några 1000-lappar får du säkert räkna med vad gäller Argon och sådana här inerta gaser och ju större flaska desto dyrare, men det går som sagt bara att köpa 5 liters och som det verkar som även 11 liters.
ds77

Inlägg av ds77 »

Dom man hyr är antingen på 20 eller 50 liter. Det skiljer inte så mycket i pris på att fylla en 50L mot en 5L så använder man mycket gas så..

Det finns lite speciella större behållare och sammankopplade 50L flaskor men då ska man nog vara en lite större industri..
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Är det lönt med 11-liters då? Annars blir det väl att hyra en 20- eller 50-liters.

I tråden på denna länk snackas en hel del om bl.a. flaskor, men det blev lite rörigt om priserna. http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=versa

Är det nån här som kan kasta lite ljus på det här om flaskpriser / hyror samt kostnader för påfyllning. 11L, 20L, 50L
ds77

Inlägg av ds77 »

Kommer inte ihåg vad 11 liters kostar men den var ganska dyr..

hyra flaska ~1400 om året, går att hyra på längre tid(3 o 5 år) för lägre årshyra.
fylla flaska ~700 för argon, billigare för blandgas.

Men åk/ring runt och kolla, det kan skilja lite.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det var iaf förut så att bara företag fick hyra flaskor, så som privatperson var man hänvisad till dom friköpta småflaskorna.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Det är OK, jag har firma.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Har för mig det är någonstans runt 50 (eller 75) liter/"laddvikt" på de största, men de är ena riktia as att hantera, kräver i praktiken två man att lyfta i och ur (tro mig jag vet... gissar flaskan väger följaktligen runt 150-160 kg eller därikring, typ) behöver man riktigt stora mängder tex till prod. linor och annat är det många som använder system med väggfasta ledningar istället och har man antingen flera parralellkopplade stora tuber eller gigantiska lösa tankar för lösvikt direkt från bil vad jag vet. Var och tittade på begagnad sådan utrustning för något år sedan, var inte så farligt dyrt begagnat har jag för mig, dock tillkommer nog kostnader för kontroll och eventuell renovering om man köper beggat om man inte kan fixa det själv men det är inte så svårt om man bara har tillgång till bra grejer och rätt kunskaper.
ds77

Inlägg av ds77 »

77 kg ska en full 50 liters väga. Inte helt omöjligt att hantera själv men man vill ju inte tappa den på tårna eller något annat så medhjälpare kan vara bra att ha :)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

De är inte helt lätta att flytta nej, dels är de tunga sen är de såpass smala att man inte riktigt får grepp så det är lätt att de glider ner.

En tippad tub acetylen tex kan ju betyda utrymma närmsta grannskapet :shock:

Jag är såpass klen att jag inte ger mig på att lyfta dessa själv, inte utan flaskvagn iaf. Rulla dem efter golvet är i princip det jag ger mig på men trösklar är inget skoj. Är tuben full så är det ju faktist en potentiell raket särskilt om inte huven är på.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, de går att rubba (de på jobbet stod i en vertikal hållare där man måste lyfta hela tuben rakt upp mer än en halvmeter och sedan manövrera den åt sidan) men, som sagt det känns ju sas. aningens nervöst om de välter och tex slår i kanten på arbetsbord av järn eller liknande... :shock: Kan intyga att det är betydligt enklare att bära ett 130 kg smides städ med handkraft än att flytta dessa pga "guldtacke effekten" :D

Men tror inte hanteringen är något jätteproblem dock.

--------------
Edit:
Beklagar om mina inlägg blir litet konstiga idag, har ont i huvudet och mår värre än en s** gris idag och det beror inte på bakfylla denna gång. :(
Skriv svar