polerna i elnätet
polerna i elnätet
när man stoppar in en kontakt i väggen, då kan man ju stoppa in den åt båda hållen, hur kan det fungera ändå???
Det sitter en liten sensor som känner av åt vilket håll du stoppar in den. Denna signalen leds via kabel tillbaka till ställverket där dom har anställda som får välja vilket håll strömmen skall gå åt via en liten switch. Anledningen till att elektriska saker går sönder ibland är just för att någon glömt att vända strömmen rätt.
Eller nej, så var det kanske inte... googla efter "vad är växelspänning" så borde du kunna hitta svaret på frågan.
Eller nej, så var det kanske inte... googla efter "vad är växelspänning" så borde du kunna hitta svaret på frågan.
-
Lustigt! 
Du kanske ska kolla lite teori igen!
50 Hz betyder att det kommer 50 positiva och 50 negativa våghalvor per sekund. Om man då växlar med samma frekvens och såklart vid noll-genomgång kommer resultatet att vara en pulsande likström.
Om man synkroniserar "utanför" noll-genomgångerna får man en massa roliga former men jag antar att det inte är det vi pratar om här.
Edit: Hmmmm, du har faktisk rätt i att man måste växla med 100Hz för att få pulsande DC och jag kan hålla med om att med 50Hz ville det ge 2 st "ena-vågen" och sen 2 st "andra vågen".....det kanske är jag som är för trött... jag får skylla på den magsjuka jag har legat med hela helgen!
Kan också vara att jag är lite tankspridd med tanka på att min arbetsplats går konkurs nästa vecka

Du kanske ska kolla lite teori igen!
50 Hz betyder att det kommer 50 positiva och 50 negativa våghalvor per sekund. Om man då växlar med samma frekvens och såklart vid noll-genomgång kommer resultatet att vara en pulsande likström.
Om man synkroniserar "utanför" noll-genomgångerna får man en massa roliga former men jag antar att det inte är det vi pratar om här.
Edit: Hmmmm, du har faktisk rätt i att man måste växla med 100Hz för att få pulsande DC och jag kan hålla med om att med 50Hz ville det ge 2 st "ena-vågen" och sen 2 st "andra vågen".....det kanske är jag som är för trött... jag får skylla på den magsjuka jag har legat med hela helgen!

Kan också vara att jag är lite tankspridd med tanka på att min arbetsplats går konkurs nästa vecka

Senast redigerad av Icecap 1 mars 2005, 09:35:47, redigerad totalt 1 gång.
- Schnegelwerfer
lite figurer för att förenkla (var tanken)
50 Hz ej vänd
vänd 50 ggr per sekund i nollgenomgång (| betyder vändning)
blir antagligen 25 Hz plus övertoner (fourieranalys får någon annan göra)
vänd 100 ggr per sekund i nollgenomgång
blir pulserande likström
Borde väl bli rätt, eller tänker jag fel?
50 Hz ej vänd
Kod: Markera allt
/\ /\ /\ /\
\/ \/ \/ \/
/\ | /\|/\ | /\|
\/|\/ | \/|\/ |
vänd 100 ggr per sekund i nollgenomgång
/\|/\|/\|/\|/\|/\|/\|/\|
Borde väl bli rätt, eller tänker jag fel?