Räknare som inte resettar ordentligt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Re: Räknare som inte resettar ordentligt

Inlägg av bonecrime »

Alltså googlade lite och hittade en annan som byggt liknande och han använde dioder för att inte resetta räknaren innan när man stegar upp timmar och minuter.

Och när jag fått för mig att jag ska göra en sak på ett visst sätt så blir det så. Typ tvångstankar. Därför 555.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Räknare som inte resettar ordentligt [löst]

Inlägg av prototypen »

Använder man dioder så kallas det DTL-logik och är det som fanns före TTL kretsarna.

Men är det tvång så ska vi inte störa, vissa saker får man upptäcka själv om man vill.

Protte
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Re: Räknare som inte resettar ordentligt [löst]

Inlägg av bonecrime »

Alltså jag har en förmåga att låsa mig i tankebanor kan man säga.

Men nu har jag lyckats med konststycket att minuträknaren hoppar upp två steg per reset av sekundräknaren. Känner mig stolt faktiskt! Det krävs talang för att få en monostabil-kopplad 555 att ge ut dubbla pulser! Eller om det är nått annat som orsakar det, jag vet inte.

Har använt denna uppkoppling i alla fall *länk* för timern. R1 på 10k och C1 på 10uF, vilket ger 0,11s puls. Och ja en transistor i stället för tryckknappen så klart. Komplett schema för hela kretsen finns bara i mitt huvud tyvärr.

Kanske en dålig idé att göra som jag gör, ni har säkert rätt. Men lösningen lär inte bli av ikväll. Kanske imorrn. Och känner jag mig själv rätt så blir det nog en ful-lösning som vanligt. :lol:
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Re: Räknare som inte resettar ordentligt

Inlägg av bonecrime »

Sådärja!

Bild

Det fungerar ju! Och verkar hålla tiden skapligt med! :)
Skriv svar