Räknare som inte resettar ordentligt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Räknare som inte resettar ordentligt

Inlägg av bonecrime »

Har kopplat upp en binär räknare som schemat nedan, men det funkar inte riktigt som jag tycker det borde. :( Det blir helt enkelt som så att när den resettas så "fastnar" QA på IC1B. Alla andra utgångar sätts noll förutom den. Det som inte finns med på schemat är att det hänger motstånd+transistor på alla utgångar förutom QC och QB på IC1B, för dessa är oanvända. Och eh, ja, allt matas med reglerad 5V.

Bild

Tanken är att det ska bli en binär klocka med små glödlampor som display. Har bara kopplat upp sekundräknaren än så länge eftersom jag stött på patrull med detta. Men än så länge så ser det riktigt läckert ut! :mrgreen:

Men alltså, förstår inte varför det bara är en utgång som inte resettas ordentligt. Det funkar ju som det ska annars och den slocknar sen när den räknar upp. :cry:
Senast redigerad av bonecrime 4 april 2009, 00:19:00, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Räknare som inte resettar ordentligt

Inlägg av Icecap »

Jag har inte kollat så hårt men jag har för mig att Enable på 4520 kan användas som klocka fast då på negativ flank.

Min teori är att resetten utförs och att det i det samband räknas +1 på räknare b.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Japp den räknar på negativ flank som det är nu. Och jo jag kom precis själv in på de tankebanorna att det kan vara så att den räknar upp i samband med resetten.

Då vill man alltså förlänga resetpulsen lite grann. Då ska man bara komma på ett snyggt sätt att göra det på då. Har inte så mycke utrymme kvar på labbkortet ... :shock:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Troligen för kort resetpuls, den där kopplingen är lite farlig då resetpulsen "försvinner" då första signalen till grindarna försvinner.

Protte
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Japp, lär förlänga pulsen alltså. Hej 555...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag undrar över din koppling... ska den räkna på ett speciellt sätt eller är det bara av klantighet att den är kopplat som den är?
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Eh, vad menar du? Den ska räkna upp till 59 (111011) och sen återställas till 0. Resetpulsen klockar även nästa räknare som räknar minuter.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Hoppla, mitt fel. Såg den gemensamma CLK men glömde att kolla att den faktisk satt till '0'.

Så... glöm frågan.

Att förlänga resetpulsen behöver INTE betyda en 555'a, med ett vanligt lågpassfilter mellan utgången av gaten och RESET räcker fint.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det finns en annan felmöjlighet, LS kretsar har lite svårt att driva hög signal mot 40 serien, så det kanske behövs ett pullup motstånd.

(Vem håller fortfarande på med LS kretsar?? Det är väl MINST 20 år sedan de blev omkörda av HC)

Protte
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Hade ett par LS låg så därför blev det sånna. Varför köpa grejjer när man redan har tänkte jag. :D Ska testa med ett pull-up först, det blir ju onekligen enklast.

Edit: Nepp det hjälpte icke. :(
Senast redigerad av bonecrime 2 april 2009, 16:48:57, redigerad totalt 1 gång.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Varför köpa grejjer när man redan har tänkte jag.

Därför att det kanske fungerar ? Nja, det låter för enkelt... :-)
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Kom inte och var logisk här nu! :lol:

Men, det ser i alla fall ut att luta åt pulsförlängning
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Re: Räknare som inte resettar ordentligt [löst]

Inlägg av bonecrime »

Ok slängde ihop en monostabil 555 som pulsförlängare på ett labbdäck. Och det gjorde susen! Tror inte ett lågpassfilter skulle funka nått bra eftersom det kommer vara en diod i serie till enable-ingången på minuträknaren. Dioden ska vara där för att jag vill kunna ställa minuterna mha en tryckknapp. Men då kommer vi till det möjliga problemet med kontaktstuds ... :x

Nu bara att få plats med 3st 555 på ett trångt kort! :shock: Nåja det går nog, med lite vilja och vaselin.

Tack för hjälpen! :bravo:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Tjaaa... rätt kopplat ville det fungera hur bra som helst men knö du in 3 st 555'or.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

<Tror inte ett lågpassfilter skulle funka nått bra eftersom det kommer vara en diod i serie till enable-ingången>

Enableingången???, var det inte reset som var problemet! Dioder?? man sätter dit grindar om något ska tillföras!

<Tjaaa... rätt kopplat ville det fungera hur bra som helst men knö du in 3 st 555'or.>

Tycker jag också.

Protte
Skriv svar