Börja lite med elektronik å PIC osv.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Spket

Re: Börja lite med elektronik å PIC osv.

Inlägg av Spket »

AndersG skrev:
det är väll så att man måste ha en kontroller för dessa 7-segment LED displayer?
Nej, du kan driva em direkt med utgångarna från en PIC, bara du klarar effektbehovet och har pinnar tillräckligt. exempel:

http://www.winpicprog.co.uk/pic_tutorial13.htm

Om du skall ha en massa displayer så får du dock problem. Bättre då att ha LED-moduler där du kan kör in data seriellt. Vill minnas att ngn på forumet sålde sådana.
annars kan man ju hitta microchips egen "pickit 2" programmerare billigt numera, dom är mycket trevliga.
Elfa har specialpris på dem, men de kanske är slut.
Problemet som jag ser med att köra dom via serie porten eller liknande är att jag måste få Flight Simulator att prata med PIC.. Detta ser jag som en stor vägbula. Det enklaste vore i fall jag kunde programmera PIC så att varje steg på pulsgivaren ger +- på altitude och visar det i displayen samtidigt som varje steg simulerar en tangentbordskombination som jag ställer in i Flight Simulator för att antingen öka altitude eller minska.

Nu hittade jag dom! 73-721-54 på Elfa.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Notera att ELFA u har specialpris på labbaggregatet du funderade på.

Lab agg EP613 0-30V 2,5A +12V
Artikelnr: 69-637-22
SEK 1276.00
SEK 679.00
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Problemet som jag ser med att köra dom via serie porten eller liknande är att jag måste få Flight Simulator att prata med PIC..
Jo, men med en PIC kan varje pinne vara en serieport...
Spket

Inlägg av Spket »

Nu börjar prylarna så småningom flyta hemåt! Idag (eller igår 25/3) fick jag hem 4st kopplingsdäck från thepirateboy - har inte kollat hur dessa fungerar p.g.a. jag inte fått hem resten av prylarna! Fick PM ifrån Stolleman som sade att han hade lagt lödstationen på postlådan igår (25/3).. väntar med spänning hur den fungerar!! Tyvärr så glömde jag beställa extra lödspetsar till den stationen när jag beställde prylar från kjell.com ... Men jag hoppas det fungerar utan. Sen hade elfa slut på PIC-18F4550 med DIL-sockel.. Så jag beställde ett par med TQFP-Sockel. Jag förstår att dessa kan vara ett problem att få ihop med ett kopplingsbord nu när jag har tittat på dokumentet. Men med en sockel å ett par experiment-kort (med lödöar) så tror jag att jag ska få ihop det :D

Allt som allt gick säkert utrustningen på på ca 3800kr inkl frakt från olika håll. Jag tror att alla komponenter ska hålla mig flytande ett bra tag framöver förutom om jag behöver enstaka komponenter så som LCD displayer eller speciella trimpottar. Men jag har en EL-komponentbutik här i Uppsala som jag kan vända mig till :)

Tack för all hjälp å jag hoppas alla kommer ha fortsatt "hjälp-glöd" i fortsättningen. Jag kommer försöka googla mig fram till lösningar osv.. men om annat finns så finns säkert proffs hjälp att finna här! Självklart kommer jag starta trådar om projekt som kan få andra att överkomma problem som jag löst osv.!

Tack igen!
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

Låter som en rejäl beställning!
Det är inte alla som börjar med PIC18F4550 som första uC ,men det kanske går det med :-)
Även om jag hade tyckt det varit smidigare med en enklare variant kanske 16f648 eller något liknande att börjalabba lite med.
Även denna uC klarar väldigt mycket!

Men lycka till!
Spket

Inlägg av Spket »

slatte skrev:Låter som en rejäl beställning!
Det är inte alla som börjar med PIC18F4550 som första uC ,men det kanske går det med :-)
Även om jag hade tyckt det varit smidigare med en enklare variant kanske 16f648 eller något liknande att börjalabba lite med.
Även denna uC klarar väldigt mycket!

Men lycka till!
jo, nu när jag lägger ihop alla summor från olika ställen så blir det en saftig summa..
Om jag ej lyckas med med PIC18F4550 så finns det en elektronikaffär i uppsala som säljer enklare varianter av typ 16f (har inte koll på exakt) så det löser sig säkert. Har handlat där förut å dom brukar vara hjälpsamma.

Kommer fixa lite bilder på allt när jag fått hem allt.. samt att fixa länkar osv om något annan nybörjare skulle få för sig att kolla in denna forumtråd!
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... 96d0f7e2db

Här finns bl.a. den seriella modulen för 7 segment som nämnts.. och lite andra bra moduler också

Swech
Skriv svar