Databas för komponentlager

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
korp

Re: Databas för komponentlager

Inlägg av korp »

Jag har börjat mata in allt i ett kalkylark i Google Docs bara för att få in uppgifterna, klura ut vilka kolumner jag behöver, och komma åt info smidigt. Tillgängligheten är mycket god, administrationen består i princip bara av inmatningen och kan lätt konverteras till en annan lösning i framtiden om behov uppstår.

Lösningen är säkert inte optimal om man har tusentals komponenter att indexera, och vill spalta upp varje liten möjlig uppgift, men mig passar det bra. Jag har varit inne på databaslösningar för att hålla koll i andra sammanhang men det brukar sluta med att jag överarbetar själva systemet till en sån grad att lösningen tar mer tid att färdigställa än problemet den ska lösa.

Så den här gången börjar jag enkelt :) Prioritet för lösningen är att ha såpass koll på labblagret att jag inte håller på och beställer samma grejor från eBay hela tiden :badgrin:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

För min del är antalet inte den viktigaste parametern utan VAR dom finns och i vilket antal det en gång funnits.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag är inte heller intresserad av 50 parametrar som man ska knappa in. Bara det allra viktigaste. typ, kapsel, spänning, ström etc. Det ska vara så enkelt som möjligt. Jag har ju inte lika stort lager som Farnell som behöver skijla på 745 olika typer av stiftlister.

>En enda model i Django och med det inbyggda admingränssnittet har du ett färdigt webbaserat register på under fem minuter
eh... bara att förstå vad Django är för något kommer nog att ta mig en heldag, så 5 minuter känns lite tidsoptimistiskt. (Uppskattad verklig tidsåtgång: installera och läsa hur man installerar: 2 timmar. Ställa in settings: 5 timmar. Försöka lära sig hur man bygger en databas i Django: 5 dagar. Bygga databasmodellen: 2 veckor... rätta alla buggar och läsa totorials tre gånger till: 3 veckor.... börja om från början...) Rätta mig om jag har fel.

> Google Docs...

Njaa.. jag har ju Open Office i så fall. Bara en av mina tre datorer har tillgång till internet, så jag ser gärna en nätoberoende databas.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jag rättar dig. Men allt beror ju som vanligt på förutsättningarna. Hur många veckor tar det att lära dig databaser? Eller ens Excel?

Det jag menar var att om du kunde Django hade du fått igång det på några minuter, och tar det tid att lära dig så tjänar du snabbt igen det nästa gång du behöver något liknande.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Annars är det ett ypperligt jobb för en snygg sekreterare om man har ekonomi för att anställa. Tänk känslan att lyfta på snabbtelefonen och fråga vilka operationsförstärkare man har på lager med lågt PSRR :).

Har man istället ekonomi för att anställa en ingenjör kan fixa en streckkodsläsare som känner igen ELFAs och andra stora distributörers streckkoder. Givitvis ska streckkodläsaren vara trådlös och ligga i bakfickan när man är i lagret.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ni som driver rörelse kan ju skaffa er ett OFL system med funktionen 'sammansatt artikel i flera nivåer' så får ni ordning på era saldon så länge ni gör inleverans/artikel och har korrekta 'sammansatta artiklar' som ni fakturerar.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Never, att jag trasslar till mitt lager med en databas.

Protte
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Förstår dig fullt, det är bra men kräver en 7he-s diciplin.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Kräver väl samma diciplin om man har en databas. Ligger inte komponenterna i ordning kommer inte databasen hjälpa en ändå om man inte hittar komponenterna. Sen har man hört av folk som jobbat på lagar att lagerdatabasen brukar innehålla gammal information efter ett tag då folk plockar utan att redigera databasen. Tänk bara hur jobbigt det kommer bli att logga in på datorn bara för att ta lite motstånd osv.
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

Det är därför man har en dator i labbet som alltid står på och ett system utan inloggning samt en bra sökfuntion så att du snabbt hittar prylen i databasen...
MagsiNet

Inlägg av MagsiNet »

Satte upp ett mindre databasdrivet system för en polare där flera användare kunde logga in och söka/administrera sina egna komponentlager.

Kan kasta upp ett liknande såstem på servern hemma om intresse finns. Vanligt hederligt webgränssnitt.
Användarvisningsbild
Raketost

Inlägg av Raketost »

Jag har funderat på om man kan använda en "web shop" för att lägga upp sina komponenter som produkter och i olika kategorier.
Någon som har erfarenhet av fria webshopslösningar, typ http://www.freewebshop.org.
De flesta verkar baserade på PHP och mySQL
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

osCommerce är väldigt vanligt förekommande.
johano

Inlägg av johano »

Hm, här väcktes en liten tanke om ett "community"-komponentlager, alltså en webbtjänst där varje medlem kan underhålla och använda sitt eget lager, men med en extrafunktion där övriga användare kan söka över hela "lagret" och hitta medlemmar som har en eftersökt komponent hemma...

Kanske dax o börja snickra ihop en liten databas och några webbsidor, det kan nog byggas rätt snabbt.

/johan
MagsiNet

Inlägg av MagsiNet »

Johano: Precis min tanke. Satt och filurade lite på det tidigare idag. Har ett halvfärdigt system som ligger på servern där hemma som man kanske skulle kunna ta och utveckla lite.

http://www.radiosidan.se/elda/

Mags
Skriv svar