Databas för komponentlager

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
jesse

Databas för komponentlager

Inlägg av jesse »

Jag börjar tappa kontrollen över mitt komponentlager... Har börjat glömma vad jag har. Tänkte lägga upp något smart system på datorn så att jag lätt kan söka bland komponenter, och även lägga in nya - gärna genom att importera textfiler t.ex. Helst utan att den käkar upp datorns alla resurser (tid/minne) då mina datorer är gamla och långsamma.

Vad finns det för program för sånt? Bäst vore om det var et oberoende format så att jag kan flytta / kopiera databasen mellan min Linuxdator och min Windows XP dator. Har aldrig haft behov av liknande funktioner innan så jag vet inte vad som finns.

Snegar lite åt Open Office Base. Nån som har erfarenhet av den? Är den klumpig/smidig, eller finns det smartare alternativ? Vad bör jag tänka på när jag lägger upp en databas som jag inte kan ändra på i efterhand?
MiSTer
Kontakt:

Re: Databas för komponentlager

Inlägg av MiSTer »

http://www.sqlite.org/
Å andra sidan får du göra en egen "front-end" :?
Mer en ersättning till fopen() än vad det är en databasmotor, tror jag det står i dokumentationen...
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

jag har samma problem, men har lite svårt att komma på hur man ska lösa det, jag har börjat föra in "enklare" saker som typ picar osv i en ren textlista som jag grepar i.

Får du till nån bra databas som du ville släppa så vore det ju trevligt :)
Johanb

Inlägg av Johanb »

Jag har haft samma tanke väldigt länge men jag kommer mig aldrig för att göra något åt det. Min tanke var att göra det med PHP och postgresql så det blir en webbapplikation som kan nås från vilken dator som helst.

I ditt fall (om du inte vill göra en webbapplikation) skulle jag nog installera postgresql eller mysql på någon dator som alltid är igång ifall du har det, helst då linuxdator men det går även med en windowsdator.
Då har du en central punkt där databasen finns och den kan nås från alla datorer utan att kopiera/flytta några filer.

Informationen kan du sen komma åt eller lagra med tex Open Office Base eller Microsoft Access.
Det svåra är väl egentligen att komma på vilka fält man vill ha i tabellerna, ex värde är ohm för en resistor men farad för en kondensator.

Det kanske finns intresse för att samordna ett projekt för det här?
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

En enda model i Django och med det inbyggda admingränssnittet har du ett färdigt webbaserat register på under fem minuter, och då har du allt samlat i en enda sqlite-databasfil också.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Börja enkelt i Excel el motsvarande. Då märker du snart vilka fält du behöver/orkar uppdatera. Det är också enkelt att lägga till kommentarer mm. När du känner att du vet vad du behöver är det enkelt att migrera över till en databaslösning om du känner att du behöver det.

I inledningsskedet tror jag att en databas med ev relationer bara strular till det. Det är dessutom jobbigare ätt lägga till/ändra fält.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Är intresserad...
Följande poster anser jag kan vara lämpligt, vad har jag missat.

Internt löpnummer (typ 101000, sex tecken så det finns att växa i)
Typ (IC-krets, MOSFET eller liknande)
Fabrikat (Texas instrument)
Benämning (74HC374)
Prefix (SN)
Postfix (DW)
Tolerans (+1% -1% (motstånd))
Spänning (för kondensatorer och transistorer mm)
Ström (för transistorer mm)
Effekt (för transistorer mm)
Löptext1 (komentarpos)
Löptext2 (komentarpos)
Löptext3 (komentarpos)
Löptext4 (komentarpos)
Löptext5 (komentarpos)
Mekanisk grupp (SMD, HMT, elektromekanik eller övrigt)
Mekanisk storlek (SOT23, TO92, TO5, SMD SO20WB osv)
Antal (500st)
Lagringsställe (Typ Stora hyllan i labbet låda 4711)
Distrubutör (ELFA REA)
Inköpspris (0,01 SEK)
Staffling (N/A)
Anskaffningsdatum (090310)
PCB symbol (*IC20.SO.WB)
Schema symbol (74HC374)

EDIT: kom på lite flera
Legotillverkare1 benämning (234587)
Legotillverkare1 benämning (DC34T7)
ELFA-nummer (73-123-45)
Sista kända katalog (59 2009)
PDF-Filnamn (SN74HC374.PDF)
Senast redigerad av limpan4all 23 mars 2009, 23:13:25, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

Har utvecklat ett omfattande komponenthanteringssystem med PHP och MySQL på jobbet.
Ett projekt som nu är inne på sitt fjärde år.

Det är tyvärr inget jag kan dela med mig av :( , men jag kan säkert komma med lite tips om någon eller några ska göra likande för att släppas fritt.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>Å andra sidan får du göra en egen "front-end"
>Får du till nån bra databas som du ville släppa så vore det ju trevligt :)
>Det kanske finns intresse för att samordna ett projekt för det här?

etc.

Tyvärr kan jag inte de programmeringsmiljöerna eller koderna/språken för att kunna utveckla något (orkar/hinner inte lära mig nu heller ,även om jag ibland försöker studera Java men lyckas inte fatta tillräckligt mycket för att göra bra/användbara program). Det var därför jag frågade om det fanns något lämpligt program. Borde väl finnas bra färdiga lösningar vid det här laget - databaser var ju det första man började använda datorer till på 50-talet :roll:

Att jag tvekar att använda Open-Office Base är kanske... att det är krångligt att sätta sig in i? Excel är ju ett alternativ som jag helst vill slippa (man kan ju flytta information hur som helst där - det blir lite för löst).

Enkelt och intuitiva funktioner (GUI) är väl vad jag prioritetar just nu framför en massa finesser. Och gärna att databasen lagras som läsbar textfil.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Om det bara är en person som har tillgång till lagret kan jag inte förstå vad en databas ska hjälpa till med. Är det inte bättre att sotera komponenterna eller finns komponenterna på en annan ort?

EDIT:
Nu menar jag för en vanlig hemma pulare eller enklare prototypbyggare som inte har någon större komponentaffärsverksamhet. Dock kan man göra det ändå om man tycker det är roligt att pula med datorn, men för mig låter det bara som slöseri med tid.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tja, under de 25år som jag jobbat i projektform så finns det sammanlagt 2567 komponenter använda.
Dessa ligger som samples och som reparationskvantiteter här och där eller inte alls.
Sen jag sist bytte legotillverkare 2003 så har jag använt 646 unika komponenter.
Sen så har vi ju "bra att ha" lagret på runt 500-700 artiklar i Racco skåp och ELFA påsar, SMD motstånd och kondensatorer i 0402, 0603, 0805 och 1206 ej medräknade.
Sen så kommer "skadar aldrig" från typ ELFA reor 2001-2009, runt 2m3 det är delvis osorterat ännu och i flyttkartonger/kassar.

Fysisk sortering ställer bara till det, och blir rätt fort ohållbart, när man skall stoppa in den senaste inhandlade så finns det bara inte plats för en till, DÅ rasar hela det logiska systemet...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag har ingen aning om vilka komponenter jag har och vilka kapslar de har. Jag har verkstad och lager i en lokal och kontor i en annan. Det är på kontoret jag caddar och gör inköp. Där har jag liggandes en del prover så att jag kan mäta eller testa , men i övrigt ligger komponenterna på det andra stället. Att behöva rota i alla lådor och studera etiketter för att ta reda på vad jag har skulle ta en evighet med en massa spring mellan de olika lokalerna. Som tur är har jag sammanställt inköpslistor från det senaste året. Precis nyligen skulle jag rita en pryl med en Attiny-processor. Fick leta reda på 6 inköpslistor och anteckna vad jag hade och hur många. Databas hade varit enormt smidigt i det läget.

Nu har jag jobbat över för länge igen. Kanske dags att sova nu :dead:
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Problemet att upprätta databasen brukar inte vara lika besvärligt som att underhålla den. Alltså se till att man drar av vid förbrukning och fyller i vid inköp. :)
johano

Inlägg av johano »

Det är absolut min erfarenhet också.
Hur många överambiösa databasprojekt har man inte sett havererade efter en liten tids
användning just för att det blir för jobbigt att sköta underhållet...

Med så många attribut för en artikel så får du ett formulär som deklarationsblanketten...

MItt tips är att skriva upp allt i enkla text/htmlfiler på en webbsajt och låta google indexera
upp alltihop.

/johan
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nu har ju jag lite mer prylar, produktionskvantiter men ett "datoriserat" system funkar inte, man orkar inte att uppdatera vid köp och uttag från lagret.
Att länka från en stycklista till lagret går ju, men vad kostar det? massor med tid.

Lagerlådor ordnade efter komponenttyp och skriv på etiketten lite lämpliga data (max spänning, effekt, ström, material mm)

De flesta komponenter är ju en gång incaddade i något proj så då finns de vid ju färdiga för nästa proj.
Nya komponenter köps ju för att ingå i något som ska caddas så då kommer de ju in i mitt cadsystem.

Är nivån låg i en låda så SKA det skrivas upp på köpes listan.

Protte
Skriv svar