Projekt: Ryssen får ett nytt styrsystem ;)
Om man tänker sig att Z-axeln väger 1ton så får man med en 250W stegmotor 1,5m/min i snabbrörelse (75kg/sek per hk). Detta gäller vid 100% verkningsgrad. Kan tänka mig med oljehinna på gejdrarna och kulskruv så kommer man upp till 70% i verkningsgrad i detta fall. 1m/m i snabbtransport.
Något snabbare transport borde man komma upp i med 250W stegmotor när det gäller x och y.
Så att köra maskinen i luften med stegmotorer är inte utopi. Dock tror jag inte att man köra större verktyg i maskinen eftersom effektåtgången vid bearbetning ändå är rätt stor.
Men i frigolit går det nog jättefint. Dock lite onödigt tungt maskin för det.
Något snabbare transport borde man komma upp i med 250W stegmotor när det gäller x och y.
Så att köra maskinen i luften med stegmotorer är inte utopi. Dock tror jag inte att man köra större verktyg i maskinen eftersom effektåtgången vid bearbetning ändå är rätt stor.
Men i frigolit går det nog jättefint. Dock lite onödigt tungt maskin för det.
Nu är den typ ihop efter mycket om och men! Nu ska alla adapter pattor göras till motorerna sen ska vi vänta på en beställning från CNC4PC.
Ang motorerna så ska de testköras med 12 NM motorerna först sen ska de i 40/50 NM motorer men dom var lite väl dyra i sverige så vi ska söka lite runtom värlen och försöka hitta dom till bättre priser.
Z axen väger 2 Ton med bakvikt så klart
/Terho.
Ang motorerna så ska de testköras med 12 NM motorerna först sen ska de i 40/50 NM motorer men dom var lite väl dyra i sverige så vi ska söka lite runtom värlen och försöka hitta dom till bättre priser.
Z axen väger 2 Ton med bakvikt så klart

/Terho.
Re: Projekt: Ryssen får ett nytt styrsystem ;)
Vi har syttit några nätter och fixat med brains hit och dit så nu i helgen lär väl styrpaneler bli klar

/Terho & Daniel.

/Terho & Daniel.
Nu är X axeln monterad ska även göra ett fräs test snart
En liten video på ett rörandebord
/Terho & Danne.

En liten video på ett rörandebord

/Terho & Danne.
Hårt och industriellt, bonuspoäng för magnetficklampan om man skulle blåsa huvudsäkringen när man fräser ordentligt! 

och en film när vi fräser lite i frigolit
ss2172, 10mm skär - ändplanfräs t-max 125mm

Den verkar helt klart en smula underdimensionerad
Vilket A*s till maskin! Säj mig, om jag tar en sväng förbi med bilen då lär det inte ta lång tid att fräsa av taket på den för att få en cab?
Det blir kul och se vad ni tänkt göra i den!

Det blir kul och se vad ni tänkt göra i den!
Coolt! Ni som läst tråden vet säkert att jag var skeptiskt till att det över huvud taget skulle fungera med stegmotorer på den här maskinen - nu är motsatsen bevisad. Kanske inget fartmonster men fungerar gör det ju bevisligen! Riktigt bra jobbat!
Jag var också jävligt skeptisk till stegmotorer till detta monster. Men funkar gör det ju, bevisligen.
Men man ska observera att skärkraften är i princip noll eftersom den "medfräser" till stor del, gör samma sak med motfräsning, gärna snabbare än 150mm/min, så blir jag imponerad...
Men man ska observera att skärkraften är i princip noll eftersom den "medfräser" till stor del, gör samma sak med motfräsning, gärna snabbare än 150mm/min, så blir jag imponerad...

Så
8,5 mm 400 matning i motfräsning försökte med mer men biten ville inte riktigt sitta kvar i stället då
Testade även 4 mm med 1500 i matning men även där ville biten inte riktigt sitta kvar. Borrade 30 mm i biten med 50 mm borr och då tappade den 2 tiondelar, lite overkill för Z axelns stegmotor men nu vet vi ungefär vad ryssen är kapabel till
// Terho & Daniel.

Testade även 4 mm med 1500 i matning men även där ville biten inte riktigt sitta kvar. Borrade 30 mm i biten med 50 mm borr och då tappade den 2 tiondelar, lite overkill för Z axelns stegmotor men nu vet vi ungefär vad ryssen är kapabel till

// Terho & Daniel.
Jag tror inte jag vill hålla i den biten på ett bra tag, verkar bli lite små varmt 

Det bästa är ju ändå ljudet av "spånen", *klick, pling*
Vilket monster!
Vilket monster!