Min stegmotor blir så het att jag inte kan hålla den i handen utan att väcka grannarna med mitt primalskrik. Detta är min första labb med stegmotorer så jag kanske gör helt åt helsike fel.
Drivare
Jag skickar pulser med en PIC12F629 till en ULN2003A som direkt driver en unipolär Mitsumi M35SP-7 stegmotor (50 Ohm/24V-versionen), datablad. Jag matar PIC12F629 med 5V samt ULN2003A och stegmotor med 12V (och även testat 19V).
Jag har provat att pulsa den med 10, 20 200, 400, 600 pps (pulser per sek) , men oavsett hastighet så blir den så het att jag inte kan hålla i den. "High Torque Stepping" eller "Half Stepping" gör ingen större skillnad i temp heller, möjligtvis tar det lite längre tid för den senare att nå samma temp, men oavsett så snackar vi endast 3-4 minuters kontinuerlig drift för att den skall bli riktigt het.
Mätte strömmen genom motorns gemensamma + (röd kabel) till 220mA med digital multimeter.
Tycker pulserna (från PIC till ULN) ser okay ut också. Dessa är på 9,5ms, vid "Half Stepping", och jag har konfirmerat att rätt lindning aktiveras av rätt puls.

Edit: Motorn är obelastad.