Skrivartrubbel

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Re: Skrivartrubbel

Inlägg av squiz3r »

MadModder skrev:Jaså, är det intressant? :D
Det är en Konica Minolta Magicolor 2300W.
Ohh.. Exakt samma som jag har! :D Fungerar jättebra (har inte vista, kommer alldrig ha vista och TÄNKER alldrig ha vista!!!!), bara lite stor (fysiskt sett) men bilder blir bra i den tycker jag!
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Hur är det med bildkvaliteten på billigare färglasers egentligen? Hur står dom sig mot tex en Pixma i 1000-1500kr klassen?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

mrfrenzy: En färglaser för 1000 kr är väll billig?? Eller missförstod jag din fråga? 1000 kr är ju vad en toner till min skrivare kostar :(. En ny färglaser får man väll ge åtminstone 3 000 kr för?? (för en billig)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag uttryckte mig nog lite otydligt ;)

Hur är kvaliteten på ett foto utskrivet från en färglaser á 3-5k vs kvaliteten från en bläckstråle (Canon Pixma tex) a 1.5k?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är som att jämföra päron med äpplen. ;)
Farsan har en Canon Pixma iP4500, och det blir väldigt fina fotoutskrifter från den. Det är knappt man ser att det är några punkter på utskriften fast man håller pappret mot näsan.
En färglaser ger alltid "tidningstryck" pga att den inte kan skriva ut mer än en färg per punkt.
Här har jag med 600dpi scannat av en utskrift från min färglaser.
Punkterna är hyffsat små, och på en meters håll syns de inte.
Det duger mer än väl till exempelvis DVD-fodral... :roll: :D

Bild
btw, ögat på bilden är drygt 33 år gammalt, och det är inte mitt. Jag brukar inte måla mig... =)

[edit]
Skalade ner bilden till 93dpi, (vilket min monitor har; 1680 punkter på 454mm), så ögat är lika stort som på utskriften.
Bild
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Tack för den bilden, det är alltså som jag misstänkte fortfarande inte lämpligt för fotoutskrifter, mer för dokument och annat som man skriver ut i mängder.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ett litet problem ändå. Allting skrivs alltid ut med färg. Jag har på servern ställt in allt på svart/vitt. I egenskaperna för nätverksskrivaren på arbetsdatorn går det dock inte att välja något sådant. :humm:
Skriv svar