Tips! "Prototype This!" på Discovery Channel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
dar303

Re: Tips! "Prototype This!" på Discovery Channel

Inlägg av dar303 »

Kollade just ett par avsnitt. Väldigt amerikanskt men ganska underhållande, lite djupare nörd-info skulle vara trevligt!
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

Väldigt amerikanskt men ganska underhållande
Ja det är märkligt hur ett program med amerikaner inspelat och producerat i amerika kan upplevas amerikanskt. Tur att programmet inte blev danskt säger jag! :wink: :wink: :wink: (notera extrasmileys så jag inte skall verka dryg)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Själv har man väldigt svårt för att se amerikanske tv-program, det blir förmycket bara, tacka vet jag BCC som är mycket bättre.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Ni vet vad jag menar, den där "wrestlingreferatstonen" på berättarrösten, semi-fake dramatik med tidspress, filmade vredesutbrott i förutplacerade kameror etc.

Men det är en cool idé!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag tycker det är underhållande, lite bara för att det är så otroligt amerikanskt :D

Jämför man med t.ex. OCC (Orange County Choppers) så finns exakt samma komponenter med där.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kruxet är att de inte kan göra ett program för "oss" där de rabblar om kretskortsdesign och mikroprocessorer hela tiden. Det skulle helt enkelt bli för "smal" underhållning och därmed olönsamt. Därför måste de baka in lite andra komponenter såsom aggresion osv för underhållningsvärdet så att fler kan relatera.

Mythbusters är ju ett gyllene exempel på hur man kan få med många målgrupper.

Har dock adlrif fattat var DC tjänar sina pengar (åtminstone inte på de tre andra kanalerna som ju är reklamfria).
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Scrapheap challenge ("Skräphög" för oss imbecilla svenskar som behöver översättning ;)) är ett annat exempel, även om det känns uppgjort vad gäller lösningarna.

Men DC är väl inte gratis? De får ju in stålar på kabel/satellitabonnemang?

/Andreas
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Scrapheap Challenge är dock i allra högsta grad en Brittisk produktion :)
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Fast det finns (fanns) ju en amerikansk version (Junkyard Wars), och det är en väldig skillnad på stilen.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Tacka vet jag det svenska "Skrotslaget" som gick en säsong på SVT, det var på riktigt! :)
Synd att Baluba som gjorde det var sådana k¤&uven och klantade till det!
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Synd att de använder BS2 40pin till nästan allt. Och de kodar typ all kod på deras pc i basic i visual studio(Tycker jag det ser ut som iaf.).

Har dom inte tid att använda en vettigare µC och språk?

Basic älskare: döda mig inte men en BasicStamp är inte bra hur man än vrider och vänder på det.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Men uppenbarligen är den bra nog för uppgiften, eller?

Jag förespråkar absolut inte BasicStamp, men det är ju lite komiskt att ta BS i fungerande koncept som exempel på hur dålig den är :)

Mitt 1000'de inlägg på nästan fem år, btw :) YAY!
pere76

Inlägg av pere76 »

Kollade precis på ett avsnitt av prototype this som jag tankade ner från piratbukten då jag saknar tv sedan många år tilbbaka. Avnitt 2 handlade om robotboxning.
Helt klart sevärt! Tycker inte man behöver fokusera mer på exakt vilka komponentval dom gjort, det kan man ju lätt klura ut själv :-)
Däremot är det konstigt att dom kör vb och windows, borde bli massa onödigt extrastrul. Men om man är van vid en utvecklingsmiljö så byter man ju inte gärna....

Jag blir lite sugen på att sluta med system/drift/säkerhet/IT biten och börja läsa robotteknik istället :-)
Undra om man får boxas med en ABBrobot för 10 mille?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Får ändå hålla med om att det är smått sevärt om man inte har något bättre för sig. Men dock måste dom vara sponsrade med vissa komponenter. De zoomar ju in loggan på flera saker de använder samt nämner företagets namn och säger någon skrytig kommentar.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag har också sett några avsnitt nu. Det är kul, men upplägget är nog för amerikanskt. Jag har sett på avsnitten med bortklippt reklam (för det har nog varit sådan). Före varje reklampaus måste de visa ett smakprov på vad man ska få se om man härdar ut reklamen och efter reklamen så får man se en resume av hela det tidigare programmet.

Detta är otroligt jobbigt och gör mig galen! Det känns som om de upprepar programet två gånger minst. Jag har inga svårtigheter att ta till mig saker första gången...
Skriv svar