Tips! "Prototype This!" på Discovery Channel
Re: Tips! "Prototype This!" på Discovery Channel
Kollade just ett par avsnitt. Väldigt amerikanskt men ganska underhållande, lite djupare nörd-info skulle vara trevligt!
Ja det är märkligt hur ett program med amerikaner inspelat och producerat i amerika kan upplevas amerikanskt. Tur att programmet inte blev danskt säger jag!Väldigt amerikanskt men ganska underhållande

Själv har man väldigt svårt för att se amerikanske tv-program, det blir förmycket bara, tacka vet jag BCC som är mycket bättre.
Ni vet vad jag menar, den där "wrestlingreferatstonen" på berättarrösten, semi-fake dramatik med tidspress, filmade vredesutbrott i förutplacerade kameror etc.
Men det är en cool idé!
Men det är en cool idé!
Jag tycker det är underhållande, lite bara för att det är så otroligt amerikanskt 
Jämför man med t.ex. OCC (Orange County Choppers) så finns exakt samma komponenter med där.

Jämför man med t.ex. OCC (Orange County Choppers) så finns exakt samma komponenter med där.
Kruxet är att de inte kan göra ett program för "oss" där de rabblar om kretskortsdesign och mikroprocessorer hela tiden. Det skulle helt enkelt bli för "smal" underhållning och därmed olönsamt. Därför måste de baka in lite andra komponenter såsom aggresion osv för underhållningsvärdet så att fler kan relatera.
Mythbusters är ju ett gyllene exempel på hur man kan få med många målgrupper.
Har dock adlrif fattat var DC tjänar sina pengar (åtminstone inte på de tre andra kanalerna som ju är reklamfria).
Mythbusters är ju ett gyllene exempel på hur man kan få med många målgrupper.
Har dock adlrif fattat var DC tjänar sina pengar (åtminstone inte på de tre andra kanalerna som ju är reklamfria).
-
- Kontakt:
Scrapheap challenge ("Skräphög" för oss imbecilla svenskar som behöver översättning
) är ett annat exempel, även om det känns uppgjort vad gäller lösningarna.
Men DC är väl inte gratis? De får ju in stålar på kabel/satellitabonnemang?
/Andreas

Men DC är väl inte gratis? De får ju in stålar på kabel/satellitabonnemang?
/Andreas
Scrapheap Challenge är dock i allra högsta grad en Brittisk produktion 

Fast det finns (fanns) ju en amerikansk version (Junkyard Wars), och det är en väldig skillnad på stilen.
Tacka vet jag det svenska "Skrotslaget" som gick en säsong på SVT, det var på riktigt! 
Synd att Baluba som gjorde det var sådana k¤&uven och klantade till det!

Synd att Baluba som gjorde det var sådana k¤&uven och klantade till det!
-
Synd att de använder BS2 40pin till nästan allt. Och de kodar typ all kod på deras pc i basic i visual studio(Tycker jag det ser ut som iaf.).
Har dom inte tid att använda en vettigare µC och språk?
Basic älskare: döda mig inte men en BasicStamp är inte bra hur man än vrider och vänder på det.
Har dom inte tid att använda en vettigare µC och språk?
Basic älskare: döda mig inte men en BasicStamp är inte bra hur man än vrider och vänder på det.
Men uppenbarligen är den bra nog för uppgiften, eller?
Jag förespråkar absolut inte BasicStamp, men det är ju lite komiskt att ta BS i fungerande koncept som exempel på hur dålig den är
Mitt 1000'de inlägg på nästan fem år, btw
YAY!
Jag förespråkar absolut inte BasicStamp, men det är ju lite komiskt att ta BS i fungerande koncept som exempel på hur dålig den är

Mitt 1000'de inlägg på nästan fem år, btw

Kollade precis på ett avsnitt av prototype this som jag tankade ner från piratbukten då jag saknar tv sedan många år tilbbaka. Avnitt 2 handlade om robotboxning.
Helt klart sevärt! Tycker inte man behöver fokusera mer på exakt vilka komponentval dom gjort, det kan man ju lätt klura ut själv
Däremot är det konstigt att dom kör vb och windows, borde bli massa onödigt extrastrul. Men om man är van vid en utvecklingsmiljö så byter man ju inte gärna....
Jag blir lite sugen på att sluta med system/drift/säkerhet/IT biten och börja läsa robotteknik istället
Undra om man får boxas med en ABBrobot för 10 mille?
Helt klart sevärt! Tycker inte man behöver fokusera mer på exakt vilka komponentval dom gjort, det kan man ju lätt klura ut själv

Däremot är det konstigt att dom kör vb och windows, borde bli massa onödigt extrastrul. Men om man är van vid en utvecklingsmiljö så byter man ju inte gärna....
Jag blir lite sugen på att sluta med system/drift/säkerhet/IT biten och börja läsa robotteknik istället

Undra om man får boxas med en ABBrobot för 10 mille?
Får ändå hålla med om att det är smått sevärt om man inte har något bättre för sig. Men dock måste dom vara sponsrade med vissa komponenter. De zoomar ju in loggan på flera saker de använder samt nämner företagets namn och säger någon skrytig kommentar.
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag har också sett några avsnitt nu. Det är kul, men upplägget är nog för amerikanskt. Jag har sett på avsnitten med bortklippt reklam (för det har nog varit sådan). Före varje reklampaus måste de visa ett smakprov på vad man ska få se om man härdar ut reklamen och efter reklamen så får man se en resume av hela det tidigare programmet.
Detta är otroligt jobbigt och gör mig galen! Det känns som om de upprepar programet två gånger minst. Jag har inga svårtigheter att ta till mig saker första gången...
Detta är otroligt jobbigt och gör mig galen! Det känns som om de upprepar programet två gånger minst. Jag har inga svårtigheter att ta till mig saker första gången...