Detta program är kanske allmänt känt här, men jag sökte och kunde inte hitta några inlägg om det så jag passar på att tipsa.
Jag satt och slötittade på Discovery Channel förra veckan, vilket är en ovana jag har ibland. Såg reklam för programmet Prototype This! och uppmärksammade det direkt då jag kände igen en av grabbarna som gästat Make Magazines Weekend projects, Joe Grand. Han har för övrigt knåpat ihop en del trevliga moduler/breakout-kort som bl a Sparkfun säljer. Hela truppen ser ut som följande (axar från Wikipedia);
* Dr. Mike North – Material Science, University of California, Santa Barbara
* Joe Grand – Bachelor of Science in Electrical Engineering, Boston University
* Terry Sandin – Special Effects Guru, Hollywood
* Dr. Zoz Brooks – Robotics, Massachusetts Institute of Technology
Prototype this! är en show som drar åt Mythbusters/Smashlab-hållet. I varje program brainstorm:ar de ihop en idé/problem som de ska lösa med en grov prototyp på två veckor. Idag fixade de t ex ihop alternativ för att leverera livbojar till nödställda på obevakade stränder. Ena varianten var med raketaccelererat rc-flyg med gps-spårning och autopilot, och andra varianten var tryckluftskanon för kortare distanser, även denna med gps-spårning av den nödställde.
Även om jag som vanligt sitter och irriterar mig på att de tekniska lösningarna inte alltid förklaras på djupet som jag skulle vilja, så får man väl acceptera att Discovery inte vill skrämma bort "vanligt folk" med för mycket detaljer. De verkar ha jäkligt roligt, sjyssta materiella resurser och kompletterande kompetens i gruppen. Varför har man inte såna kompisar

Det är iaf ett klart favoritprogram just nu. Rekommenderas om man har ett uns drag av elektronik/kontruktionsnörd i sig.