DTMF decoder
DTMF decoder
Behöver en liten lösning för att kunna detektera en dtmf-ton, alltså bara en "dtmf-etta". När ettan kommer ska en pinne gå hög eller för all del låg.
Det måste finnas en hel drös med färdiga filer för liknade tycker jag, men vart hittar man dessa?
Det måste finnas en hel drös med färdiga filer för liknade tycker jag, men vart hittar man dessa?
-
Re: DTMF decoder
mt8870 heter en.
Jag byggde en robot med en sådan när jag var 13 år så den är inte så svår att använda.
Den ska ha en vanlig ljudsignal, från handsfree kabel tex och ger 4bitar ut.
En strobe också tror jag.
så strobe om den nu finns borde bli hög när du håller inne någon knapp.
Jag byggde en robot med en sådan när jag var 13 år så den är inte så svår att använda.
Den ska ha en vanlig ljudsignal, från handsfree kabel tex och ger 4bitar ut.
En strobe också tror jag.
så strobe om den nu finns borde bli hög när du håller inne någon knapp.
> ...men nu efterfrågade jag PIC-lösning.
Nej, det gjorde du inte.
Men du kan få tips på en ändå. (Jag har inte provat den själv.)
Nej, det gjorde du inte.
http://en.wikipedia.org/wiki/Goertzel_algorithm
Dock så skall man nog försöka köra en heltalsbaserad algoritm på en PIC.
Lycka till ...
Dock så skall man nog försöka köra en heltalsbaserad algoritm på en PIC.
Lycka till ...
Nä, attans det gjorde jag ju inte...JockeE skrev:> ...men nu efterfrågade jag PIC-lösning.
Nej, det gjorde du inte.

Tack för länken, men det kanske blir smidigare med de gamla hederliga truddeluttkretsarna i alla fall. Trodde det fanns en uppsjö av mer eller mindre färdiga lösningar för PIC men men.

Jag blev lite förvirrad av ditt första inlägg! Du skrev inte något om PIC eller mikroprocessor ö.h.t, däremot om "fil" och som du sa så låg den under mikroprocessor. Så det var lite svårt att veta vad du egentligen menade. Men sedan gick tråden vidare innan jag hann fråga...
Här finns något som kan ge uppslag kanske.
Edit: Hehe, den var med på Tompas söksvar. Inte så konstigt kanske, då vi sökte på precis samma parametrar!
Här finns något som kan ge uppslag kanske.
Edit: Hehe, den var med på Tompas söksvar. Inte så konstigt kanske, då vi sökte på precis samma parametrar!