Jag letar efter ett relä (gärna flerpoligt) som man kan mata med 2 olika spänningsmatningar.
Jag vill alltså att att relät skall sluta om antingen spole1, spole2 eller båda har spänning (se bild).
Finns det något sådant att köpa? Hur skall man annars lösa detta?
När jag letade relä där idag så råkade jag se att det finns flera stycken där med flera spolar.
Så om du har Eagle så är det bara att gå in i Relay-kategorin och leta upp namnen på dem med dubbla spolar.
Byggde en gång i tiden en enkel relälogik till baklyset på bilen (typ amerikansk blinkers) och det fungerade. Sen insåg man ju att c:a 18 relän kunde lätt ersättas av en halvledare och till på köper bli sisådär 1000 gånger mer driftsäkert. För fungerade gjorde det när det hade lust med det.
Nja, reläer är, om det är korrekt gjort, mer driftsäkra än halvledare.
Är det inte så att säkerhetssystemen på våra kärnkraftverk är byggda just med reläer och mekaniska brytare just för att såna system har högre integritet? Eller är det en myt?
Gillar relän.
Jag har nog byggt det mesta man kan göra med reläer.
Ska jag konsturera något idag så blir det först med relälogik och sedan förkortat i den mån som
är vettigt och inom kunskapens gränser of course.
Det är ju viktigt att vara medveten om att reläer har ganska olika egenskaper beroende på hur spolen och dess kärna ser ut. Jag vill minnas att när jag gick på gymnasiet så höll vi på lite grann med sånt och reläer med olika tillslagsfördröjning och frånslagsfördröjning (ingen elektronik eller så utan detta var hetl löst med de magnetiska egenskaperna).