Digital tändfördelare
Re: Digital tändfördelare
Det är nog inte så svårt egentligen.
Om man utgår ifrån att det finns 3 spolar och att dessa har var sin transistor som ska styras. Detta kan faktisk ske med en 4017 Johnson-counter, man ska bara trigga den på kanten där strömpulsen till spolen släpper. Det svåra är att det ska monteras en enda pick-up som kan resetta kretsen så att den är i sync, med "svårt" menar jag att den ska sättas rätt så att spolens timing inte pajas.
Om man utgår ifrån att det finns 3 spolar och att dessa har var sin transistor som ska styras. Detta kan faktisk ske med en 4017 Johnson-counter, man ska bara trigga den på kanten där strömpulsen till spolen släpper. Det svåra är att det ska monteras en enda pick-up som kan resetta kretsen så att den är i sync, med "svårt" menar jag att den ska sättas rätt så att spolens timing inte pajas.
-
Båtdoktorn
1802 skrev:MS är för gammalt slött ostabilt enl proffsen. Kolla nira, om det inte också blivit för gammalt. Tänk på att du tävlar.
Har kommit några nya versioner av MS.
Vem/vilka är proffsen
Edit:
"Nira" är bara ett märke finns ju massa olika modeller....
Inte bråkas nu pöjkar
Icepap: Mycket intressant, precis rätt logik som skulle behövas. Jag har gjort ett enkelt schema Där man ev kunde byta ut AVR mot Johnson countern.
länk: http://www.pixbox.se/pic_show_id26325744.html
Vad tros ?
Icepap: Mycket intressant, precis rätt logik som skulle behövas. Jag har gjort ett enkelt schema Där man ev kunde byta ut AVR mot Johnson countern.
länk: http://www.pixbox.se/pic_show_id26325744.html
Vad tros ?
Missar du inte vitsen med MSD då? Den sänder ju ut en hel skur med gnistor.
Mjo upp till 3000 varv ger den ut massor av gnistor på en signal, den funktionen kan jag fortfarande ha kvar med ovanstående ide.
Enl uppgift är det ganska simpel teknik i MSD. Hur mycket bättre än
är den över 3000rpm?
är den över 3000rpm?
Hm det där vet jag inte ens vad det är
MSD har launch styrning (full gas i starten utan att motorn rusar), 5 olika kurvor som jag kan växla mellan. Övervarvsskydd, och bra poffa i gnistan. Sedan har jag lyckats få den att fungera i min maskin, skulle inte gärna börja om med en ny tändning å bråka.
MSD har launch styrning (full gas i starten utan att motorn rusar), 5 olika kurvor som jag kan växla mellan. Övervarvsskydd, och bra poffa i gnistan. Sedan har jag lyckats få den att fungera i min maskin, skulle inte gärna börja om med en ny tändning å bråka.
Oftast samma personer som jobbar med att sälja dom komersiella sprutenBåtdoktorn skrev:1802 skrev:MS är för gammalt slött ostabilt enl proffsen. Kolla nira, om det inte också blivit för gammalt. Tänk på att du tävlar.
Har kommit några nya versioner av MS.
Vem/vilka är proffsen
Fast MS är väl inte bäst på allt direkt, men det är ju väldigt prisvärt, och bättre än vad folk som kör komersiella sprut brukar tycka.
Bilden visar en std bosch modul. Sitter i org i många bilar. BMW saab volvo mfl. Borde finnas i massor på skroten. och även på feltema. Skulle vatt smidigt om den räckte länge. Feltema har även t spolar som rek på div forum. För tex edis, men även till vanliga med hög effekt. Har för mig att nira var en modernare modul för hembyggaren, men det kan vara en annan jag tänker på. Som ofta byggs i nått östland.
Edit: Det var vems jag tänkte på. Ser ut att vara en fortsättning på MegaSquirt.
Edit: Det var vems jag tänkte på. Ser ut att vara en fortsättning på MegaSquirt.