Digital tändfördelare
Digital tändfördelare
Jo jag kör en 2-takt dragracesnöskoter och har kopplat in en MSD digital 7 tändning. Jag vill inte ha gnista på alla 3 burkar samtidigt. Därför funderar jag på om det finns någon digital fördelare ? Den ska ha 3 kanaler ut iaf och något slugt sätt att synka gnistan till rätt burk. Har någon en ide ?
Re: Digital tändfördelare
Du måste ju ha 3 tändspolar först och främst, det blir mycket besvärligt att växla på högspänningssidan.
Alltså måste man ha en tändspole per tändstift. Oftast drivs tändspolen av en transistor som dra ena sidan till GND och den andra sidan av spolen sitter till V+. detta betyder att man ska kunde ta 3 st P-MOSFET transistorer till att växla mellan dom. Dock kan man koppla tre st N-MOSFET til på ett annat sätt och växla på det vis men det svåra kan nog vara att få signal om vilken tändspole som ska ha ström.
Kan du alltså lösa detta att få signal om vilken tändstift som ska gnista är resten inte så svårt.
Alltså måste man ha en tändspole per tändstift. Oftast drivs tändspolen av en transistor som dra ena sidan till GND och den andra sidan av spolen sitter till V+. detta betyder att man ska kunde ta 3 st P-MOSFET transistorer till att växla mellan dom. Dock kan man koppla tre st N-MOSFET til på ett annat sätt och växla på det vis men det svåra kan nog vara att få signal om vilken tändspole som ska ha ström.
Kan du alltså lösa detta att få signal om vilken tändstift som ska gnista är resten inte så svårt.
Re: Digital tändfördelare
Ok, det finns ingen färdig tändfördelare nånstans ? Icecap, då får jag lägga in en hallgivare och en microprocessor som styr transistorerna. Hm jag tänkte att det skulle gå lätt att fixa, men men

- prototypen
- Inlägg: 11108
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Re: Digital tändfördelare
Det jag sett av trecylindriga tvåtaktare är att tändspolarna är kopplade till samma styrning i seriekoppling.
Jag tycker också att det är knäppt men det fungerar.
Vill du komma runt detta så får du nog investera i 3 st tändningar för encylindrig maskin och kapa bort 2 nockar på den roterande givaren och montera 3 st mottagare runt denna.
Rätt gjort kan du ställa tändningen på varje cylinder t.ex. lägre tändning på mittcylindern som borde ha sämre kylning (VW typ 1 hade lägre tändning på cyl3 för där satt oljekylare ivägen)
Låt det gnistra, dragracing sliter knappast ut stiften, tänk hellre på remmen och mattan.
Protte
Jag tycker också att det är knäppt men det fungerar.
Vill du komma runt detta så får du nog investera i 3 st tändningar för encylindrig maskin och kapa bort 2 nockar på den roterande givaren och montera 3 st mottagare runt denna.
Rätt gjort kan du ställa tändningen på varje cylinder t.ex. lägre tändning på mittcylindern som borde ha sämre kylning (VW typ 1 hade lägre tändning på cyl3 för där satt oljekylare ivägen)
Låt det gnistra, dragracing sliter knappast ut stiften, tänk hellre på remmen och mattan.
Protte
Re: Digital tändfördelare
Hmm, på en fyrtaktare gör det ju inget med wastefire, men vill man verkligen ha en gnista när kolven är längst ner i en tvåtaktare ? ..är det inte det som TS vill komma undan ?
På tvåcylindriga tvåtaktshojar brukar man ju lösa det med dubbla brytare, tror inte dom hade orkat fixa det om det hade gått lika bra med wastefire ?
På tvåcylindriga tvåtaktshojar brukar man ju lösa det med dubbla brytare, tror inte dom hade orkat fixa det om det hade gått lika bra med wastefire ?
Re: Digital tändfördelare
Som det är nu kan jag inte ställa tändkurvan som jag vill, vid vissa lägen antänds dom andra cyllindrarna vid fel tidpunkt, blir en redig eldkvast ut från avgassystemet då
Därför vill jag bara ha gnista på "rätt cylinder"
Det fungerar med orginaltändningen att ha gnista på alla 3 burkar samtidigt. MSD däremot har för stark gnista för detta

Lite onödigt men lägger ut bromsning ändå från i helg
http://www.pixbox.se/pic_show_id26287664.html
Det fungerar med orginaltändningen att ha gnista på alla 3 burkar samtidigt. MSD däremot har för stark gnista för detta
Lite onödigt men lägger ut bromsning ändå från i helg
http://www.pixbox.se/pic_show_id26287664.html
Re: Digital tändfördelare
Hur många givare har du på veven? Kolla med Kawazaki 3cyl 70 talare. De brytarlösa. Finns med både 1(2) och 3 givare. 3 tspolar blir svårt att komma undan, men jag förstår att du inte vill ha 3 MSD.
Re: Digital tändfördelare
1802: Jag kollade på kawasaki, dom hade en mekanisk fördelare på vissa av modellerna, vet inte om det blir enklare än att göra en elektronisk fördelare. Känns inte så iaf.
Jag funderar såhär: 3 magneter, en för varje cylinder, och en magnet som säger när man har första cylindern.
2 triggergivare till magneterna. En som känner av när byte ska ske från en cylinder till nästa. Den andra triggern känner av när man är på cylinder 1. Programerar sedan en avr butterfly som blir "hjärnan" .
Vad tros om detta

Jag funderar såhär: 3 magneter, en för varje cylinder, och en magnet som säger när man har första cylindern.
2 triggergivare till magneterna. En som känner av när byte ska ske från en cylinder till nästa. Den andra triggern känner av när man är på cylinder 1. Programerar sedan en avr butterfly som blir "hjärnan" .
Vad tros om detta
-
Båtdoktorn
- Inlägg: 492
- Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
- Ort: Övik
Re: Digital tändfördelare
Megasquirt kan du använda. Går att styra separata tändspolar med det sprutet.
Och sen kan du köra bränslet med det sen om du skulle vilja
http://megasquirt.se/
Och sen kan du köra bränslet med det sen om du skulle vilja
http://megasquirt.se/
Re: Digital tändfördelare
Kawa tre pip har fördelarlöst också. Med bara 1(2) givare. Kol på rotorn jordar rätt spole (3st). Sedan finns det ped 3st pickupper med. Kolla lite nyare modeller 1973 räcker.
Re: Digital tändfördelare
1802: Jo det var det jag menade kol på rotorn för att fördela till rätt cylinder. Det verkar enklare att göra det elektroniskt istället.
Båtdoktorn: Jo dom har jag sneglat på förut, jag vill nog ha kvar MSD tändningen. Jag vet inte det går att använda MS enbart som fördelare
Jag kollar allt mer på att göra en egen fördelare. Jag har alla komponenter för att göra jobbet, det enda jag behöver är ett kretskort att löda fast grejorna på. Var kan jag få ett sådant tillverkat

Båtdoktorn: Jo dom har jag sneglat på förut, jag vill nog ha kvar MSD tändningen. Jag vet inte det går att använda MS enbart som fördelare
Jag kollar allt mer på att göra en egen fördelare. Jag har alla komponenter för att göra jobbet, det enda jag behöver är ett kretskort att löda fast grejorna på. Var kan jag få ett sådant tillverkat
Re: Digital tändfördelare
Om du inte redan läst http://forum.snowrider.se/default.asp?C=3 så borde där finnas stora kunskaper.
-
Båtdoktorn
- Inlägg: 492
- Blev medlem: 6 november 2008, 21:25:58
- Ort: Övik
Re: Digital tändfördelare
Du måste ha flera spolar eller en fördelare.
Med MS kan du mappa tändningen efter tps / rpm exempelvis. Det kan ju va bra
Hur kör du nu, fast tändning, originalsystem som styr msd tändningen eller nått annat ?
Med MS kan du mappa tändningen efter tps / rpm exempelvis. Det kan ju va bra
Hur kör du nu, fast tändning, originalsystem som styr msd tändningen eller nått annat ?
Re: Digital tändfördelare
MS är för gammalt slött ostabilt enl proffsen. Kolla nira, om det inte också blivit för gammalt. Tänk på att du tävlar.
Re: Digital tändfördelare
1802: Mja jag undrar om det finns något där jag är skeptisk, jag tror mer på att fråga er på hardcore elforumet istället
1802/Båtdoktorn: MSD vill jag ha kvar, har massor av funktioner som jag tycker är bra. Ingenting av orginalelsystemet är kvar
Flera spolar har jag ingenting emot.
1802/Båtdoktorn: MSD vill jag ha kvar, har massor av funktioner som jag tycker är bra. Ingenting av orginalelsystemet är kvar
Flera spolar har jag ingenting emot.
