Ölbryggningsmaskin

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Ölbryggningsmaskin

Inlägg av AndersG »

Vi kan säkert hjälpa dig om du gör en bra spec ;) Du sade att du gjort ett flödesschema? Kan du posta det här på forumet?
Tottish

Inlägg av Tottish »

Kul projekt!
Ska förmodligen göra min första bryggning i helgen eller nästa helg (på bond-vis). Om det visar sig roligt och inte så jobbigt så tror jag att det kan bli en sån här maskin för mig också! Vore ju grymt kul att kunna brygga ett eget riktigt fint öl! Och betydligt billigare än vin-monopolets skandalösa priser...
Hur mycket luktar det egentligen om ett sånt här bryggeri? Man bor ju i lägenhet...

MVH
/Tottish
salle

Inlägg av salle »

Får nog skriva ett nytt, har både ny dator och jobb sedan det skrevs.... ska skriva i helgen.

Salle

Tillagt: Det luktar inte så mycket, när du tillsätter humlen så doftar det gott i hela lägenheten, vid jäsningen så lktar det heller inte så mycket, vet att det finns ett flertal som brygger i lägenheten
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Tottish skrev:Ska förmodligen göra min första bryggning i helgen eller nästa helg (på bond-vis). Om det visar sig roligt och inte så jobbigt så tror jag att det kan bli en sån här maskin för mig också!
Har man inte har bra utrustning är det bara jobbig och inget kul. Jag kommer inte att brygga igen om jag inte kan bygga ett system där det mesta är ganska automatiserat.

LabJack + LabView är nog lätt sätt att komma igång och börja experimentera. Tex har ELFA effektregleringsmoduler för ca 500-1000kr på >2KW som kan styras från denna med 0-5V.
salle

Inlägg av salle »

Krille: men visst är det kul när man kan smaka det färdiga ölet...........
Det kanske inte krävs så mycket för att din nästa bryggning ska bli en positiv upplevelse, om du kollar med SHBF eller Humle.se dom har bra forum där frågor brukar bli bra besvarade, så där kan dom/vi förhoppningsvis hjälpa dig så att nästa bryggd inte blir så jobbig.
(Ska fortfarande göra ett bryggschema)

Salle
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Jag har bilden rätt klar för mig gällade vad som behövs för att det ska vara kul, bla vill jag inte dekokationsmäska med en klen spis där det tar evigheter att nå kokpunkten och jag vill inte stå och röra om mäsk med degkonsistens i timmar och försöka hålla stabil temperatur i ett dåligt isolerat kärl. Går att hitta och hitta på massor av tekniska lösningar på alla dessa problemen.
salle

Inlägg av salle »

Visst går det att fixa många spännande lösningar på dessa så viktiga problem...
Jag har fått tag i ett förslag på hur en bryggning kan se ut, tack Kim, alla tider och temperaturer ska vara sådant som kan ändras inför varje bryggning, det ska även gå att hoppa över vissa av stegen om man vill det.
Vissa av stegen går ju att slopa helt, tex fyll på vatten, men detta är ju bara en grund så ni ser ungefär vilka funktioner jag vill ha:

Hold är tiden den håller denna värme,

cont= kontinuerligt, heat vs. auto är pimpen körs endast under
uppvärming eller automatiskt när värmepatron är på.

Nr, Steg, Typ, Värme, Händelse vid temp, pump, visa
tid, Summer, Bekräfta ruta, Information

Nr0 StepA Bryggstart Heat 0 C, Hold cont, pump off, Time up
0 Beep cont, confirm on, Info: Fyll på vatten

Nr1, StepB Bekräfta, Heat 0 C, Hold cont, pump off, Time up
0 Beep off, confirm on, Info: Bekräfta vatten påfyllt

Nr2 StepC Sleep Heat 0 C, Hold 5 h, pump off, Time down
x Beep off, confirm off, Info: Startläge

Nr3, StepD Uppvärmning, Heat 55 C, Hold cont, pump off, Time up
0, Beep cont, confirm on, Infp: Häll i malten, relä0=sms:a Salle

Nr4, Step1 Inmäskning, Heat 50 C, Hold cont, pump off, Time up
0 Beep off, confirm on, Info: Bekräfta malt klart

(Ev ett blanda malten steg)

Nr5, Step3 Proteinrast, Heat Keep, Hold 10 m, pump cont, Time up
0, Beep leave, confirm off, Info:

nr6, Step4 Förmäskning(1), Heat 63 C, Hold 30 m, pump auto, Time
keep, Beep leave, confirm off, Info:

nr7, Step4 Förmäskning(2), Heat 66 C, Hold 20 m, pump auto, Time

nr8, Step4 Förmäskning(3), Heat 69 C, Hold 20 m, pump auto, Time

nr9, Step5 Utmäskning, Heat 76 C, Hold 20 m, pump heat, Time

nr10, Step6 Vila, Heat Keep, Hold 10 m, pump off, Time down
10, Beep cont, confirm on, Info: Dax att laka

nr11, Step7 Lakning, Heat Keep, Hold cont, pump off, Time up
0, Beep off, confirm on, Info: Bekräfta lakning färdig

nr12 StepD Uppvärmning Heat 100 C Hold cont, pump off, Time up
0, Beep cont, confirm on, Info: Kokstart

nr13 Step8 Kokning Heat keep Hold 15 m, pump off, Time
keep, Beep cont, confirm on, Info: Lägg i beskagiva, relä1=on

nr14 Step8 Kokning Heat keep Hold 30 m, pump off, Time down
60, Beep cont, confirm on, Info: Lägg i smakgiva, relä2=on

nr15 Step8 Kokning Heat keep Hold 15 m, pump off, Time
keep, Beep cont, confirm on, Info: Lägg i protafloc, relä4=on

nr16 Step8 Kokning Heat keep Hold 10 m, pump off, Time
keep, Beep cont, confirm on, Info: Lägg i aromhumle, relä3=on

nr17 Step8 Kokning Heat keep Hold 5 m, pump off, Time
keep, Beep cont, confirm on, Info: Kokstopp

nr18 Step9 Kylning Heat 20 C Hold cont, pump heat, Time up
0, Beep cont, confirm on, Info: Kylning klar relä5=on

Notera: Allt under 30 grader i heat räknas som kyla - men timer fungerar då.

Just nu är tanken att få till något som liknar detta, ungefär samma princip som Brewmastern, vad som saknas är elpatronen i röret samt rör-ocheldragning,

Salle
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Baserat på min erfarenhet från sekvensmaskinen till klinkersfabriken:

Vi gjorde "bibliotekskurvor" (de fick 10 till en början) som innehöll en tabell med punkter (temperatur & tid i detta fall), sedan aktiverade man en av de kurvor som var sparat varpå den kördes.

Hade jag varit dig hade jag kopplat till en seriall port, då kan man via ett PC-program lägga in kurvor/sekvenser och ändra dom.

Självklart behövs det en EEPROM med lite storlek, tveksam till att den inbyggda i en PIC räcker till men det är ju det minste problem.

Ett enkelt LCD på samt ett par knappar medger att man väljer "kurva" (nummer 1, 2, 3, 4 ...) samt en startknapp.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Är det inte absolut enklast att använda en gammal PC för styrprogrammet? Då kan man t.o.m. skriva det i BASIC (eller Pascal elelr nåt annat "enkelt" språk).

Det som behövs är ju ett styrprogram som kan läsa nån form av konfigurationsfiler och i princip "stega igenom" dem. Det är ju inga tidskritiska grejer eller så.

Det måste ju räcka med att köra nåt DOS-aktigt med en simpel basic (kan antagligen bootas från diskett, enkelt att göra backup:-). Man kan använda parallellporten för styrsignalerna (blir ju minst 8 stycken). Tiden mäter programmet. Frågan är om programmet behöver kunna läsa temperaturen eller bara styra den? Den biten blir väl det svåraste.
salle

Inlägg av salle »

Icecap, det verkar vara en bra väg att gå, dvs att man kan få 10 olika sätt att brygga varje öl på ett enkelt vis. sen så är det lätt att ordna flera olika scheman som dessutum skulle ligga som någon dropdownlist som skulle vara enkel att välja från ?
Hur många olika program skulle kunna skrivas innan det blir problem.......

Salle
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I och med att det finns manuella steg ("Lägg i ditten eller datten") blir sekvensen ju ganska lång men det finns 32kB EEPROM så det skulle knappast vara ett problem.

Jag hade lagt texter ("Lägg i whatever") i programmet och låtit sekvensen hänvisa till Text#1, Text#2 osv. En liten "tut-mojäng" kan vara bra att ha också, piper när det är dags för manuell intervention.

Då det ju är en ganska stor termisk massa skulle jag tro att det kan fungera bra med av/på-styrning, mät temperaturen varje sekund, är temperaturen mindre än målet ska man slå på värmen, är den lika eller högre slår man av den. På de labb-ugnar på klinkersfabriken hade de en logger också och varje bränning bestod av "ändra temperaturen med x°C/timmen till y°C" eller "håll tempen i x minuter" och med av/på-styrningen kollade vi kurvorna efteråt och de var spikraka!
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Icecap skrev:Då det ju är en ganska stor termisk massa skulle jag tro att det kan fungera bra med av/på-styrning, mät temperaturen varje sekund, är temperaturen mindre än målet ska man slå på värmen, är den lika eller högre slår man av den. På de labb-ugnar på klinkersfabriken hade de en logger också och varje bränning bestod av "ändra temperaturen med x°C/timmen till y°C" eller "håll tempen i x minuter" och med av/på-styrningen kollade vi kurvorna efteråt och de var spikraka!
Den termiska massan beror på vilken konstruktion man väljer, vissa har ett högt vätskeflöde över en liten värmepatron och då är den naturligtvis ganska liten. Det är inte många hundralappar som skiljer för att få en hårdvara som duger för alla möjliga ölmaskiner, sen kan man ju göra den första brygderna med den enkla mjukvaran du föreslår och fungerar detta finns det kanske ingen anleding att lägga mer tid på det. Men jag tror inte att de små enzymerna mår så bra av att bli överhettade under uppvärmningsfasen, jag vill ha PID som styr en steglös effektreglering till detta.
pere76

Inlägg av pere76 »

Detta är ju väldans intressant Salle, tror vi båda hänger på shbf:s forum också.
Du kommer väl på SM i hembryggning!

Håller själv på att bygga ett bryggeri och utmaningen är att göra det med så liten budget som möjligt.
Att köpa en färdig PLC och beställa kärl i rostfritt stål och nya pumpar är enkelt, men förmodligen kostar det mer än 50.000 spänn.

Försöker få en butterfly till att göra hela jobbet, men allt ska loggas till en pc så man vet vad som händer.

Ett av "designfelen" på den tyska braumeistern är att den saknar separat hetvattentank och får därför rätt så kasst utbyte.

Efter att ha labbat lite har jag kommit fram till att magnetventiler som inte kostar minst tusen spänn strular. Därför kommer jag att använda endast pumpar för att flytta vattnet.
Vanliga tvättmaskinspumpar är skitbilliga nya och gratis om man skrotar en tvättmaskin.
Är jag riktigt lyxig tar jag och varvtalsreglerar dom annars får man nöja sig med en vanlig strypning.
Håller nu på med temperaturregleringen och har inte riktigt bestämt mig om jag vill ha ett RIMS eller ett HERMS system.
salle

Inlägg av salle »

Visst är det jag som oxå återfinns på SHBF:s forum, något SM tror jag inte att det blir, är ute och flänger en hel del på vägarna så det är rätt skönt att vara hemma när jag är ledig.......

Vad gäller ölmaskinsprojektet så har jag 2 st 75-liters kastruller, den ena med 2 st 1800W elpatroner, till den andra har jag fått tag i en stabil falskbotten, i bägge så har jag monterat ventiler i bottnen, nu ska det antingen svetsas på fötter på båda, eller så ska jag tillverka någon liten pall som de kan stå på.
Jag har även köpt JULA:s pump, den som kostar ca 300kr.
Har ju även min gamla kontaktorstyrning där det är en PT 100-givare som ger rätt värden till styrningen, men vill automatisera anläggningen.

Salle
salle

Inlägg av salle »

Väcker liv i en gammal tråd igen. Jag håller fortfarande på med detta projekt och har hittat ett program på en tysk hemsida, det är ett program som verkar funka, finns både på tyska o engelska.
http://www.bierseidla.de/cms/content/category/4/55/88/ och vad jag egentligen undrar över är om det kan funka med vilket reläkort som helst bara det är anpassat till rätt ingång på datorn, eller har han som gjort programmet lagt speciella saker i programmet så att bara vissa speciella kort kan fungera.
(Jag har fått tips på ett kort, men det går bara att köpa på nån tysk hemsida)

Salle
Skriv svar