Har ett SNES här som vägrar ge bild ut. Det verkar starta eftersom powerlampan lyser rött.
Sökte fram rätt kanal med en fungerande konsol.
Någon som har service schema eller nån ide om vad som brukar ge upp?
Tar gärna emot ett tips på hur jag ska få upp skruvarna, vad heter dessa skruvarna förresten? kanske måste ordna ett specialverktyg.
Den brukar kallas för gamebit, men om det är det riktiga namnet vet jag inte. Finns massor på ebay och tradera, det är den som är 4.5 mm som passar till en SNES-konsol. Finns i 3.8 mm också, som passar på spelkassetterna t.ex.
Själv när den tiden begav sig så gjorde jag en enkel variant av en lämplig bits som jag slipade till så fungerade det bra. Konsolen fungerade dock bra men man måste ju givetivis öppna den för att se hur den såg ut på insidan.
Det är inte så enkelt att det kanske bara glappar i kontakten till TV:n eller så? Har dock ingen aning om ev standardfel på dessa konsoler.
Nej något glapp är det inte som jag hittat iaf.
Hade samma kablage till båda konsolerna, den ena fungerar ju som sagt.
Provade hur den fungerande konsolen uppträdde när man inte hade någon spelkasett i.
Då uppträdde den likadant som den trasiga konsolen gör med kasett i.
Skulle kanske kunna vara nåt med själva kasett läsningen?
Ingen som bor i Dalsland som har sådana Gamebits jag kunde låna lite?
Kontaktern kan bli lite skitiga i alla fall på NES konsolerna kanske testa att rengöra om det kan vara kontakterna som inte fungerar, dock inget jag var med om vad jag kan komma ihåg.
Jag hade inte hört om bic-metoden, men om man vill ha något som funkar lite fler gånger och inte vill göra åverkan på spel/kasetter är det enkelt att göra en hemgjord gamebit. Ta ett litet rör (jag hade en gammal distans) och en dremel. Skär tre korsande spår (~60 grader mellan varje) i ena änden och spår för spår- eller kryssskruvmejsel i andra. Det svåra är nog att hitta ett lämpligt rör som passar i skruvhålen, jag var tvungen att "svarva" ner mitt i skruvdragarn med lite smärgelduk.
Nästan alla mina vänners 8-bit nintendo behöver små trix för att de ska känna av att spelkassetten sitter i. Lite "ruckande" behövs, eller att trycka hårt, eller att dra tillbaka kassetten en bit.
Tackar för erbjudandet Bos.. men jag använde Bic Penne metoden och fick upp det.
Dock så hjälpte det inte så mkt.. gjorde rent i kontakten osv.. men fortfarande inte någon bild.
Vet inte vad det kan vara, såg inte någon lödning som var dålig heller.
Nu har jag inte något kopplingschema så jag får väl ge upp med detta.