Detektera nollgenomgång

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
OnkelF

Re: Detektera nollgenomgång

Inlägg av OnkelF »

Såg ju vettigt ut fast jag hade helst kommit från trafon. Den känns så dyr i förhållande till vad allt annat kostar (40 + moms på elfa).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hur hade du tänkt driva den övriga elektroniken då? En PIC går ju inte på 230V. :D

Annars kan du ju leta reda på nån gammal skrotad klockradio eller liknande i soprummet och norpa trafon därifrån. Det behövs ju ingen kraftig sak, inte ens 1VA.
OnkelF

Inlägg av OnkelF »

picen hade jag tänkt driva ganom att ta ström efter zenerdioden och buffra den i en kondensator
Smart med klockradion =) Ska kolla upp det, bara jag hittar soprummet
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Fritzell: Jag vill kunna dimma lampan, inte bara slå på/av den.

Det går väl dimra med en MOC som har nollgenomgångsavkänning?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

nja... man kan inte slå av en triac utan att strömmen genom den är noll, så slår man på den vid nollgenomgången så är den på till nästa oavsett. Och en MOC med nollgenomgångsdetektor slår inte på utan att det är just en nollgenomgång.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ajuste det är ju alldeles riktigt.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>picen hade jag tänkt driva ganom att ta ström efter zenerdioden och buffra den i en kondensator

Men om du gör så så blir ju PIC'en inte isolerad från 230V-systemet, vilket du ville.

Det finns bara två sätt att isolera din krets från nätet om du inte vill driva den med batteri: 1) vanlig trafo. 2) switchat nätaggregat som använder en mycket mindre/lättare transformator.

Visserligen kan du teoretiskt sett få ner spänningen till en lägre genom först ett motstånd och sedan en zenerdiod, men har du räknat på ström och effekt?

Antag att din PIC med all kringutrustning (t.ex. lysdioden i optokopplaren = 10 mA) drar ca 20mA absolut max i genomsnitt under 1/10 sek. 230-volten är ju inte likström, och dessutom utnyttjar du bara halva perioden med zenerdioden. Då måste du alltså kunna dra ut upp till 60mA från 230V , dvs. 11 Watts förlusteffekt i motståndet som då måste vara på ca 3900 Ω om jag räknar rätt? Dessutom måste du ha en vanlig likriktardiod i serie med motståndet som hindrar den negativa spänningen. Och skulle du råka vända på stickkontakten eller göra något annat litet misstag (som att bryta strömmen från nollan) så har du alltså FAS 230V på GND och i princip på alla in och utgångar. Den blir livsfarlig och den blir varm.

Gå till närmaste loppis och köp en "väggvårta" på ca 6.5 - 9 volt för en tia så har du en perfekt spänningskälla. Om du dessutom väljer en med AC-utgång så kan du lätt hitta nollgenomgången där.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Antar att du lagt ner idén med zenerdiod och kör med transformator.

MadModders länk var ju lysande. Enklare kan det inte bli. Dessutom kan du driva din PIC med den genom att koppla plus (via nån regulator som drar ner till 5 volt) till plus-sidan på C1.

Om du inte hittar nån trafo med mittuttag ska det fungera bra ändå om du gör en vanlig likriktarbrygga istället för D1 och D2 så blir det samma sak.
OnkelF

Inlägg av OnkelF »

Ja blir nog en lösning med transformator.
Jag tog en mobilladdare på jobbet som jag tänkte använda. Den levererar 5VDC som jag tänkte köra picen på. Hade tänkt att jacka in mig efter transformatorn men spänningen är lite för låg för detektorn som beskrivs i fig 1. Men för att göra som madmodder föreslog och kombinera fig3 och fig2 borde det väl funka med 5VAC?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Ja, spänningen från transformatorn ska inte vara något problem här, bara det är AC, eller möjligtvis pulsad DC (dvs utan kondesator). Tänk också på , om du ska likrikta spänning till PIC'en - att alla mätsignaler du ska ta in måste mätas i förhållande till GND och inget annat. Det gör att du får tänka lite extra när du läser av AC-spänningen.
OnkelF

Inlägg av OnkelF »

Har haft mycket att göra men i går så satte jag upp nolldetektorn i multisim. När jag sedan körde så triggade inte xor kretsen. Löste detta med att sätta dit en större kondensator framför den. Tror det var 1nF istället för 56pF som det stod på sidan. Detta gjorde att pinnen vad hög i 70us och det bör väl vara tillräckligt lågt för att man ska kunna säga att den triggar exakt när den passerar eller ska jag kompensera för det?
Nån som på rak arm vet hur länge interupt-pinnen behöver vara hög för att generera ett interupt?

Jesse: Hänger inte riktigt med på vad du menar när du säger att jag ska läsa av AC-spänningen i förhållande till GND. Ska jag koppla komparatorn på nåt speciellt sätt?
Olle61

Inlägg av Olle61 »

Hej!

Jag har läst på forumet under en tid, men nu har jag äntligen reggat mig.

För många år sedan jobbade jag med att detektera nollgenomgång, det visade sig att vågformen från en liten kretskortstrafo inte är riktigt sinusformad och nollgånomgången på sekundären är förskjuten i förhållande till primären. Förmodligen beroende på att järnkärnan i trafon blir mättad magnetiskt. Vi löste det med en speciell trafo från Hahn. Jag tror att Elfa hjälpte till att få fram den.
OnkelF

Inlägg av OnkelF »

Välkommen till forumet.
Jag tjuvläste i nåt år innan jag reggade mig =)

OnT: Det där lät ju inte riktigt bra. Var det mycket förskjutning? En viss förskjutning gör inte så mycket men är ju trist om man inte kan styra den som man vill. Jag hade tänkt ha möjlighet att styra en glödlampa med hela procent. Kan ju iofs vara så att den inte börjar lysa förrän efter 10% ändå.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

För styrning av lampor spelar det ingen roll om du fördröjer starten med nästan en halvperiod eller till och med nästan en period. T.ex. om nollgenomgången är fördröjd 0,2ms fördröjer du starten 9,8ms så kommer du att starta exakt vid nästa nollgenomgång, eller vänta 19,8ms så fördröjer du starten en period.

Men jag tror inte att du märker någon skillnad för belysningsändamål. :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du kan inte använda nollgenomgångsstyrning för glödlampor, de börjar flimra, om du dimmar lägre än runt 50%.
Tänk på att om man använder nollgenomgånsstyrning så låter du lampan vara tänd ett proportionellt antal halvperioder, under 50% börjar lampan blinka.
Till glödlampor använder man den enklaste formen, dvs fasvinkelstyrning och lite filter.

Förövrigt finns det trevliga optokopplare avsedda just för ändamålet, dvs nollgenomgånstriggning.
Skriv svar