Detektera nollgenomgång

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
OnkelF

Detektera nollgenomgång

Inlägg av OnkelF »

Hej.

Ser att det finns lite trådar här om triacs men de svarar inte exakt på min fråga.
Jag tänkte styra den med en pic-processor via en MOC3021.
Problemet är att hitta nollgenomgångarna. Finns lite olika sätt och de flesta verkar köra med en likriktarbrygga.
Jag tänkte att man bara tar och kopplar: fas -> diod framåt -> zenerdiod bakåt (5,1V) -> picben.
Då borde jag väl kunna säga att jag har en genomgång varje gång benet ändrar sig mellan hög och låg?

Sen har jag en fråga om man skulle kunna driva picen på denna spänning om man buffrar den med en kondensator eller är det att begära för mycket?
Användarvisningsbild
Andax

Re: Detektera nollgenomgång

Inlägg av Andax »

I denna pdf visar man hur man med två motstånd kan detektera nollgenomgången med en AVR processor. Man utnyttjar det faktum att ingången har två skyddsdioder. Gissar att PIC har liknande skydd och att principen funkar för den också...
xxargs

Inlägg av xxargs »

Skall du driva motorer och annan induktiv last så måste 0-genomgången baseras på spänning över själva triac:en - _inte_ basera det på spänningen på inkommande spänningen från matning !!

Om man baserar det på inkommande spänningens enveloop så kan man fyra av/trigga Triac:en en när den fortfarande leder från förra halvperioden och sedan spärrar strax efter - och först vid nästa halvperiod så leder triacen när den triggas. - resultatet blir att det bara triggas varannan halvperiod och resultatet är pulsad likström - och det gillar varken växelströmsmotorer, trafo eller drosslar...

En olastad växelströmsmotor kan ligga på cos(fi)=0.2 vilket innebär att strömmen släpar efter spänningen runt 75 - 80 grader och kör man med triggningen på inkommande spänningens enveloop så får man områden mellan full pådrag och halv pådrag som kan ge väldigt fula driftfall till lasten med bl.a pulsad likström och saker och ting blir väldigt varmt... själv upptäckte jag detta på en trafo som höll på att brinna just för att jag försökte reglera denna med en dimmer (lödpenna...) typ när jag var 13 år...
Norpan

Inlägg av Norpan »

Man kan ju ha dit ett par 4148:or "just in case".
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Har för mig att TRIAC:ar finns med inbyggd nollgenomgångsdetektor... Hos Elfa finns också detta alternativ: EL308x
OnkelF

Inlägg av OnkelF »

Det verkar gå göra lika på en PIC som på en AVR. Har dock funderat om lite nu och det blir nog en likriktarbrygga så slipper jag ta reda på vilken som är fas och vilken som är nolla.
Det är en glödlampa som ska styras så jag slipper förskjutningar som jag förstår det.
Kan man sätta en zenerdiod direkt efter bryggan så picen får jobba med 0-5V?
Kan man ha få avbrott (interupt) på att en pinne går låg?

PeterH: Passar inte tyvärr inte då jag ska styra lampor men det var ju inte lätt att veta då jag inte skrivit det...

Vad använder ni för gratisprogram för att göra enkla scheman?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Varför ska det inte gå att använda triac för att styra lampor? (Vad var tanken i första posten.)

Att använda en spänningsregulator är bättre än att använda en zenerdiod. Men visst går det använda om inte strömbehovet är stort och utrymmet litet.

0-5V går inte! Vad menar du!
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Är det platsbrist ?
Skall man ha en transformatorlös konstruktion får man tänka på att allt är nätanslutet , och att det kan kittla i fingrarna när man ta på konstruktionen.
En liten 20*20mm kretskorttrafo samt några komponenter kan ju ganska enkelt generera nollgenomgången samt 5v till PICen.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har listat ut att du förmodligen menar att använda zenerdioden för att begränsa 100Hz signalen till ingången. Att sätta den direkt på likriktaren kör den "Poff". Du måste ha strömbegränsning för att inte köra sönder den.

Varför använder du inte lösningen som Andax gav? Har du läst hur de löser det. Smidigare lösning kan man leta länge efter!
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

PeterH: Passar inte tyvärr inte då jag ska styra lampor men det var ju inte lätt att veta då jag inte skrivit det...
Det finns MOC'ar med inbyggd nollgenomgångsavkänning. Styr sedan en triac via en sån. Funkar prima till lampor.
OnkelF

Inlägg av OnkelF »

Tänkte stoppa i allt i en aluminiumlåda med skyddsjord för att undvika kittling.

Mindmapper: Precis, är på 100Hzsignalen jag vill sätta zenerdioden. Om picen har en pinne inställd som ingång så ska det väl inte gå nån ström igenom den och då borde dioden hålla?
Så som andax skrev så måste jag veta vart fas och nolla är, det slipper jag om jag likriktar.

Fritzell: Jag vill kunna dimma lampan, inte bara slå på/av den.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ingången på PICen har ju skyddsdioder, de kommer ju leda ström.

Men förstår inte hur du tänkt dig att zenerdioden ska hjälpa så som du tänkt koppla den?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Ingen verkar fatta vad du vill göra?

"styra glödlampor"?

vadå styra? Tända/släcka eller menar du dimmring?

Jag rekommenderar också att du isolerar pic-en från högspänningen. Annars blir det farligt.
OnkelF

Inlägg av OnkelF »

Jag vill bygga en dimmer för glödlampor.
Hade tänkt göra det genom att känna av nollgenomgången och sen vänta 5ms och sedan tända triacen så lampan får lysa i 50% av sinuskurvan. Givetvis ska man kunna dimma till vilken procent som helst.
Tanken med zenerdioden var att spänningen skulle vara 5V så länge som den likriktade spänninging är över 5V. Trodde inte picen ville ha högre spänning på pinnarna. Då borde jag kunna kunna säga att om pinnen är låg har jag nollgenomgång.

Jag vill helst isolera picen då jag redan gör det till gaten men det verkar ännu svårare att styra en op-amp från nätspänning för att upptäcka genomgången
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

http://sound.westhost.com/appnotes/an005.htm
en trafo + fig 3 + fig 2 borde ge ett fullgott resultat, helt utan slöa likriktare.
Skriv svar