Breakoutboard m.optokopplare ( LPT ) och Modbus ( USB )

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Re: Breakoutboard m.optokopplare ( LPT ) och Modbus ( USB )

Inlägg av mark »

Personligen skulle jag vara intresserad om den också hade en inbyggd Chargepump alt. som ett tillbehörskort.

En sak förstår jag då inte. Kan man köra kortet både via Modbus eller LTP?
För mig och säkert många andra skulle Modbus via USB vara tillräckligt. LTP känns bara jobbigt att man måste använda (Det börjar bli färre och färre nya datorer som har det). Jag har dock ingen erfarenhet av att använda Modbus?

Sen är det alltid brist på I/O. Mer I/O till folket!! :)

En annan sak som dock vore bra är plats för en stiftlist så man kan sätta lysdioderna på frontpanelen.
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Läste igen och fattade nu.

Men varför använder du fortfarande LPT om du har kunskaperna och möjligheterna för Modbus?
(Försöker förstå vilka begränsningar som finns med Modbus och varför man fortfarande använder LPT)
Olov
Kontakt:

Inlägg av Olov »

Hej och tack för svaret. Anledningen till att jag fortfarande använder paralellporten ( LPT )
är att signalerna för steg skulle bli för långsamma via modbus. Mach3 uppdaterar modbus-slavarna som snabbast med 25 ms ( millisekunder ) intervall. När du skickar stegsignalen via paralellporten kan den vara kortare än 1 ms.
Kortare tid ju fler steg / sekund. Ex. Om du har en motor med 200 steg/varv och du vill köra den med 10 varv / sekund så blir det 200 * 10 = 2000 steg / sekund = 1/2000 = 0,5 ms periodtid. En del kör microsteg, alltså delar upp motorns steg elektroniskt för att få bättre upplösning. T.ex. om man kör 16 microsteg så blir det 16*200 steg/varv. Vill du då köra 10 varv / sekund, så blir det då 16*200*10 = 32000 pulser/sekund = 31,25 us mellan stegpulserna.
Jag tittar på en "Usb till Mach3" adapter, men den har jag på design-stadiet just nu, så det är för tidigt att säga "bu eller bä" ännu.
Teoretiskt sett så ska det fungera utmärkt, USB 2.0 kör med 480 Mbit, parallellporten med 12 Mbit/s
Nästa generation USB, som kommer, heter USB 3.0, den kör med 5.0 Gbit/s !!!
Det kallar jag "speed"

Chargepump: Den har jag ordnat genom modbus slavarna istället. Om kontakten till en slav upphör, så faller en eller alla utgångar på slaven. Alltså, om du stänger ner Mach3 eller att kommunikationen upphör av annan orsak, kanske kabelbrott så vet slaven det inom 100 millisekunder ( 0,1 sekund )
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Tack för svaret. Vad talar vi om för prisklass på ditt kort och slavkorten?

En modbus slavkort för Chargepump låter utmärt.

I så fall är det bara fler slavkort för I/O som skulle vara trevligt.
Det finns en hel del saker som jag skulle vilja koppla på så som knappar för att styra olika saker.
Samt styrning av kylning, reläer, spindel, homeswitchar mm.

Kanske ett för MPG'n och/eller en joystik.

Modbus verkar vara tillräckligt för alla tillbehör.

PS. Jag antar du matar LPT sidan av optokopplarna från 5v i USB porten?
Olov
Kontakt:

Inlägg av Olov »

Hej igen. Visst matas optokopplarna från USB'n.
Jag har skrivit 1600:- för "huvudkortet". Anledningen till priset är att det är en hel del jobb att "pussla" ihop ett med optokopplare. Utan opto skulle det bli betydligt billigare.
Jag skulle kunna ta fram olika modeller... Jag har själv "kört" Mach3 och utan opto i 2 år drygt, utan problem, men man vet aldrig...
Slavar ja. Jag gissar på runt 800:- för ett kort med kanske 4 analoga in, 2 analoga ut, 16 digitala in, 8 ut.

Visst är modbus bra. En slav kan i princip ha hur många I/O's som helst, och du kan ha 10 slavar till Mach3.
Begränsningen är väl i princip 128*16bit in, 128*16bit ut som är Mach3's gräns för modbus RS485.
En analogsignal "tar" 16 bit, en digital 1 bit, så...
H.O

Inlägg av H.O »

Hej och tack för förtydligandet. Jag hoppas att du inte tar detta som att jag "snackar ner" din produkt eller arbetet bakom men 1600:- för ett så pass enkelt break-out-kort är rätt mastigt. Hade det funnits MODBUS "on-board" med 8-16in, 8ut och några analoga I/O så hade du haft en allt i ett lösning som andra inte redan säljer till en bråkdel av priset. Sen att det går att bygga ut med ytterligare slavar över RS485 är ju alltid ett plus. Ett opto-isolerat break-out-kort med 12ut och 5in (utan OC bufferterna dock) finns ju för 300:-, en USB<->RS485 "dongle" för ungefär lika mycket...

Och en liten kommentar angående Mach3 och MODBUS i allmänhet för användare som kanske inte pysslat med det så mycket. Man bör inte köra homeswitchar över MODBUS av samma anledning som man inte kan köra steg och riktning. Det är helt enkelt för långsamt för det och noggranheten/reperterbarheten blir därefter. I/O för kylmedel, spindel-styrning, allmän övervakning, manöverpaneler etc går alldeles utmärkt men inga "realtids-I/O" (som S/D, probe, spindel index etc).

Att köra en MPG via MODBUS går att göra men då måste slaven vara gjord för det (programerad för det). Att bara ansluta en MPG till två vanliga I/O kommer inte att gå, återigen pga av den begränsade uppdateringsfrekvensen. Slaven måste vara intelligent och hålla koll på MPG'n, lagra dess "position" och aktuell hastighet i register som sedan läses av Mach3 via MODBUS. Fullt möjligt men det kräver en slav programerad för ändamålet.

Vill man köra Mach3 på en dator utan LPT-port så finns det ju lösningar för det men MODBUS är inte är en av dom.

/Henrik.
Skriv svar