Breakoutboard m.optokopplare ( LPT ) och Modbus ( USB )
Breakoutboard m.optokopplare ( LPT ) och Modbus ( USB )
Hej allihopa, jag håller på att prototyptesta ett nytt "breakoutboard" som jag har konstruerat.
Det är för paralellporten som vanligt, men det är optokopplare för både in ( 5x )och utgångar ( 12x )
Insignalerna kan vara allt mellan 3,3 och 24 vdc, ut, tja. jag använder uln kretsar där så de sänker allt mellan ( 0 ) och 50 vdc, med 500 mA som max... Lysdiod indikering på alla I/O's
Det har dessutom RS485 kommunikation mot omvärlden, mot pc'n Usb. ( Virtuell com-port )
Lysdioder för RX/TX
Jag tror det har allt jag själv har saknat iallafall... Jag har kört modbus i ca: 1 år nu och det går bara fint.
Tänker konstruera några "universal" slavar också, så att man kan få sina I/o's som det alltid är brist på...
T.ex. 16 Digitala in, några ut...
Analoga in och ut... ( Tex. för spindlar och feedrate's )
Sen är det bara att "haka på" det man behöver...
Jag använder PIC / Propeller så de är SNABBA ! 115Kbaud går fint.
Vad tror ni ? Finns det något intresse ? / Önskemål ?
Det är för paralellporten som vanligt, men det är optokopplare för både in ( 5x )och utgångar ( 12x )
Insignalerna kan vara allt mellan 3,3 och 24 vdc, ut, tja. jag använder uln kretsar där så de sänker allt mellan ( 0 ) och 50 vdc, med 500 mA som max... Lysdiod indikering på alla I/O's
Det har dessutom RS485 kommunikation mot omvärlden, mot pc'n Usb. ( Virtuell com-port )
Lysdioder för RX/TX
Jag tror det har allt jag själv har saknat iallafall... Jag har kört modbus i ca: 1 år nu och det går bara fint.
Tänker konstruera några "universal" slavar också, så att man kan få sina I/o's som det alltid är brist på...
T.ex. 16 Digitala in, några ut...
Analoga in och ut... ( Tex. för spindlar och feedrate's )
Sen är det bara att "haka på" det man behöver...
Jag använder PIC / Propeller så de är SNABBA ! 115Kbaud går fint.
Vad tror ni ? Finns det något intresse ? / Önskemål ?
Re: Breakoutboard m.optokopplare ( LPT ) och Modbus ( USB )
Javisst är det så! Nu är ptototypen testad och klar. Den klarar upp till 3Mbaud ( RS485 )
Här är en länk för den som vill se prototypen. Tanken är den att den blir metallkapslad för att begränsa EMI
http://www.isdab.se/IO_PAR_USB.html
Här är en länk för den som vill se prototypen. Tanken är den att den blir metallkapslad för att begränsa EMI
http://www.isdab.se/IO_PAR_USB.html
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
...... och felet kvarstår, dvs kommer tyvärr inte in på din sajt
Bengt, de felsöker men det verkar ta tid...
Provar detta...

Provar detta...

- tecno
- Kontakt:
X i rutan är resultatet.
Det är nåt skumt med din ISP
Det är nåt skumt med din ISP
Okej. Jag ringer dom igen NU!
Jag meilar info till dig bengt "cnc@xxxx"
Jag meilar info till dig bengt "cnc@xxxx"
Jag har inga problem med att komma in på din hemsida Olov.
Per
Per
Sist jag försökte komma in på din sida var nog för flera månader sedan och problemet är fortfarande detsamma.
Funkar alldeles utmärkt för mig åxå.
Men till saken, boben ser perfekt ut, hur mycket kommer den att kosta?
lite fler ingångar hade ju inte varit fel men det kan man ju lösa med en pokeys,
behöver en del för toolheightcontrol mm.
Men till saken, boben ser perfekt ut, hur mycket kommer den att kosta?
lite fler ingångar hade ju inte varit fel men det kan man ju lösa med en pokeys,
behöver en del för toolheightcontrol mm.
http://www.isdab.se funkar bra här också. Lite tråkigt att Olovs trådar alltid ska komma att handla om hans web-sida... Det kan inte vara så att det är ett problem med ISP'en hos den eller dom som inte kommer åt den. Jag vet att Bengt kör Glocalnet, vad kör du Borre?
Det är för mig lite oklart vad detta kortet egentligen gör. Har jag fattat rätt att de in- och utgångar som finns på kortet är kopplade till LPT-porten? Sen finns det en USB-anslutning som från datorn ser ut som serie-port. Denna konverteras sedan på kortet till RS485 men kortet i sig är alltså ingen MODBUS slav, eller? Det finns alltså inga I/O på kortet (vare sig analoga eller digitala) som man kommer åt via MODBUS?
Så, egentligen har kortet inget med MODBUS i sig att göra utan det är ett Break-out-kort för LPT-porten och en gränssnittsomvandlare USB<->RS485?
Vad är max-frekvensen på utgångarna?
Det är för mig lite oklart vad detta kortet egentligen gör. Har jag fattat rätt att de in- och utgångar som finns på kortet är kopplade till LPT-porten? Sen finns det en USB-anslutning som från datorn ser ut som serie-port. Denna konverteras sedan på kortet till RS485 men kortet i sig är alltså ingen MODBUS slav, eller? Det finns alltså inga I/O på kortet (vare sig analoga eller digitala) som man kommer åt via MODBUS?
Så, egentligen har kortet inget med MODBUS i sig att göra utan det är ett Break-out-kort för LPT-porten och en gränssnittsomvandlare USB<->RS485?
Vad är max-frekvensen på utgångarna?
- tecno
- Kontakt:
OT
Har gjort en felanmälan hos Glocalnet för att höra varför inte INMEDIALIS som är Olov's ISP fungerar mot Glocalnet.
Kan bara nämna att jag inte kommer in på ISP'ns sidor heller. Och Googlar man så läser man om lurendrejeri bla.
Har gjort en felanmälan hos Glocalnet för att höra varför inte INMEDIALIS som är Olov's ISP fungerar mot Glocalnet.
Kan bara nämna att jag inte kommer in på ISP'ns sidor heller. Och Googlar man så läser man om lurendrejeri bla.
Har en lokal ISP.
Du/nån kan inte lägg in lite text och bilder här istället när sidan inte fungerar för mig/oss?
Du/nån kan inte lägg in lite text och bilder här istället när sidan inte fungerar för mig/oss?
Hej Igen. Ang. kortet.
LPT.
Det ansluts alltså till paralellporten på pc'n.
Det har 12 Digitala utgångar via optokopplare och sedan via ULN kretsar, så det klarar att
sänka 500 mA max per utgång, dock får man inte överskrida 500mA totalt / 6 utgångar.
Troligen använder de flesta dessa utgångar för "Step" och "Direction"
eftersom alla 12 är "snabba"
Det har också 5 digitala ingångar, även de via optokopplare. Här är kortet avsett för 5 volt's nivå, men vill man använda t.ex. 24 volt är det bara att koppla en resistor i serie med ingångssignalen.
USB.
Det stämmer, det är en gränssnittsomvandlare till RS 485. Varför då ?
Jo, för att
A, RS485 är väldigt störsäkert,
B, RS485 använder sk. multidrop, så du kan ansluta upp till 127 slavar ( I Mach3 "bara" 10 )
Slavar är på gång, jag har tillverkat en del slavar som jag själv använder i mina maskiner.
T.ex. Analog in 0-10 v, Analog ut 0-10 v, Digitala in/ut.
Jag använder dessa för att "läsa av" potentiometrar, samt att styra frekvensomformare för spindelhastighet.
De digitala behöver jag kanske inte förklara.
Just nu jobbar jag med en slav till mina Z-ställdon. Den kommunicerar via RS485 och MOdbus.
Den sköter om både plasma ( 0-10V via opto ) och gasbrännarnas höjdkontroll ( Kapacitiv egenutvecklad elektronik ).
Anledningen till att jag inte kör Mach3's THC, är att jag har tre brännare och Mach3 kan bara sköta en...
Hoppas det var förklaring på frågorna. / Olov
LPT.
Det ansluts alltså till paralellporten på pc'n.
Det har 12 Digitala utgångar via optokopplare och sedan via ULN kretsar, så det klarar att
sänka 500 mA max per utgång, dock får man inte överskrida 500mA totalt / 6 utgångar.
Troligen använder de flesta dessa utgångar för "Step" och "Direction"
eftersom alla 12 är "snabba"
Det har också 5 digitala ingångar, även de via optokopplare. Här är kortet avsett för 5 volt's nivå, men vill man använda t.ex. 24 volt är det bara att koppla en resistor i serie med ingångssignalen.
USB.
Det stämmer, det är en gränssnittsomvandlare till RS 485. Varför då ?
Jo, för att
A, RS485 är väldigt störsäkert,
B, RS485 använder sk. multidrop, så du kan ansluta upp till 127 slavar ( I Mach3 "bara" 10 )
Slavar är på gång, jag har tillverkat en del slavar som jag själv använder i mina maskiner.
T.ex. Analog in 0-10 v, Analog ut 0-10 v, Digitala in/ut.
Jag använder dessa för att "läsa av" potentiometrar, samt att styra frekvensomformare för spindelhastighet.
De digitala behöver jag kanske inte förklara.
Just nu jobbar jag med en slav till mina Z-ställdon. Den kommunicerar via RS485 och MOdbus.
Den sköter om både plasma ( 0-10V via opto ) och gasbrännarnas höjdkontroll ( Kapacitiv egenutvecklad elektronik ).
Anledningen till att jag inte kör Mach3's THC, är att jag har tre brännare och Mach3 kan bara sköta en...
Hoppas det var förklaring på frågorna. / Olov