Har varit tämligen inaktiv på EF de senaste månaderna men har försökt hänga med så gott jag hunnit. Om någon vill ha tag på mig så är de bara att PMa så svarar jag direkt.
Jag har i alla fall bland annat varit sysselsatt att bygga om min Lillsyrra till att köra med 12x3mm trapetz istället för M10 gänga (byggtråd kommer). Allt verkar bra men jag tänker mig att detta är sista gången jag bygger om/skruvar isär fräsen pga platsbrist så jag vill gärna att det ska bli "klart" och inte känna något behov att dutta med den senare.
Jag har ställt siktet på 3000mm/min och det verkar funka på Y-axeln (den som bara flyttar Z-vagnen) men inte riktigt håller måttet på X-axeln. Jag har spänt fast de glappfria muttrarna och dragit isär dom ganska ordentligt för att få bukt med ett vibrationsproblem jag hade tidigare men nu orkar inte stegmotorn flytta den mer än typ 2000mm/min (vilket iofs inte är fy skam _tycker jag_) så jag funderar på att köra ur Jojjes drivare ordentligt.

Jag hittar inga exakta uppgifter på vad Jojje har satt för spec på sina kort (hur långt man kan dra upp strömmen) bara att "1,5V på poten är ett bra värde att börja på" och även att choarcole (stavning?), tror jag det var, fått info om att det var OK att dra upp den till 2,5V om man håller koll på tempraturen.
Därför gick jag till källan och kollade helt enkelt specen för A3979-kretsen i hjärtat av drivaren. Denna är specad för 2,5A och enligt märkningen på motorerna så ska de tåla 2,8A så motorerna borde man inte behöva oroa sig för. Alltså vill jag ha ut de fulla 2,5A ur drivaren.
I databladet hittar man formeln:
"ITRIPmax = VREF/8RS"
Jag antar här att Itrip (TRIP, REF och S står som index men det blir inte så när jag klistrar in här) är strömmen man vill ha ut, Rs är motstånden som kopplas till sense-utgången.
Eftersom sense-motstånden i detta fall ser ut att bestå av sex paralella 1-Ohm:are (=1/6Ohm ersättningsresistans) så får jag det till att 2,5A uppnås runt 3,3V på Vref alltså ut från poten. Det står också i databladet att Vref (i något annat mode än helsteg) ej bör överskrida 4V och det ligger ju en bit bort så det borde man inte behöva oroa sig för.
Det står också att det finns överhettningsskydd på kretsarna så det jag vill fråga är väl om det finns något som borde hindra mig från att kräma upp poten till 3,3V och tillgodose ordentlig fläktkylning?
Jag kör förresten på halvsteg nu men ska experimentera med kvartsstegning under dagen...
Och så en stickfråga som jag passar på att flika in:
Det verkar som att EMC2 har märkbart svårare att driva axlarna (fler stallningar) än konfigurations-programmet stepconf. Någon som har någon ide om vad detta kan bero på?
Tack!
MVH
/Tottish