"Bottna" Jojjes styrkort

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Tottish

"Bottna" Jojjes styrkort

Inlägg av Tottish »

Hej allihopa!
Har varit tämligen inaktiv på EF de senaste månaderna men har försökt hänga med så gott jag hunnit. Om någon vill ha tag på mig så är de bara att PMa så svarar jag direkt.

Jag har i alla fall bland annat varit sysselsatt att bygga om min Lillsyrra till att köra med 12x3mm trapetz istället för M10 gänga (byggtråd kommer). Allt verkar bra men jag tänker mig att detta är sista gången jag bygger om/skruvar isär fräsen pga platsbrist så jag vill gärna att det ska bli "klart" och inte känna något behov att dutta med den senare.

Jag har ställt siktet på 3000mm/min och det verkar funka på Y-axeln (den som bara flyttar Z-vagnen) men inte riktigt håller måttet på X-axeln. Jag har spänt fast de glappfria muttrarna och dragit isär dom ganska ordentligt för att få bukt med ett vibrationsproblem jag hade tidigare men nu orkar inte stegmotorn flytta den mer än typ 2000mm/min (vilket iofs inte är fy skam _tycker jag_) så jag funderar på att köra ur Jojjes drivare ordentligt. :twisted:

Jag hittar inga exakta uppgifter på vad Jojje har satt för spec på sina kort (hur långt man kan dra upp strömmen) bara att "1,5V på poten är ett bra värde att börja på" och även att choarcole (stavning?), tror jag det var, fått info om att det var OK att dra upp den till 2,5V om man håller koll på tempraturen.

Därför gick jag till källan och kollade helt enkelt specen för A3979-kretsen i hjärtat av drivaren. Denna är specad för 2,5A och enligt märkningen på motorerna så ska de tåla 2,8A så motorerna borde man inte behöva oroa sig för. Alltså vill jag ha ut de fulla 2,5A ur drivaren.
I databladet hittar man formeln:
"ITRIPmax = VREF/8RS"
Jag antar här att Itrip (TRIP, REF och S står som index men det blir inte så när jag klistrar in här) är strömmen man vill ha ut, Rs är motstånden som kopplas till sense-utgången.
Eftersom sense-motstånden i detta fall ser ut att bestå av sex paralella 1-Ohm:are (=1/6Ohm ersättningsresistans) så får jag det till att 2,5A uppnås runt 3,3V på Vref alltså ut från poten. Det står också i databladet att Vref (i något annat mode än helsteg) ej bör överskrida 4V och det ligger ju en bit bort så det borde man inte behöva oroa sig för.
Det står också att det finns överhettningsskydd på kretsarna så det jag vill fråga är väl om det finns något som borde hindra mig från att kräma upp poten till 3,3V och tillgodose ordentlig fläktkylning?
Jag kör förresten på halvsteg nu men ska experimentera med kvartsstegning under dagen...

Och så en stickfråga som jag passar på att flika in:
Det verkar som att EMC2 har märkbart svårare att driva axlarna (fler stallningar) än konfigurations-programmet stepconf. Någon som har någon ide om vad detta kan bero på?

Tack!
MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: "Bottna" Jojjes styrkort

Inlägg av POS »

Vad kör du med för Spänning? Det gör större skilnad att öka spänningen några volt än att öka strömmen några tiondels ampere, men man för absolut inte överstiga 35v nån gång då är det slutlekt..
Kylning är såklart också viktigt om du ska ligga på max. Både fläkt och extra kylare i aluminium är nog ett måste.

Halvsteg har jag för min att det tidigare talats om som det bästa alternativet när det gäller kraft.
Tottish

Inlägg av Tottish »

"Halvsteg har jag för min att det tidigare talats om som det bästa alternativet när det gäller kraft"
Ja det vill jag också minnas att det antytts. =)

Angående spänningen så kör jag på 24V men jag skulle kunna stoppa in 32V med ett annat agg. Vet du (eller någon annan) varför spänningen spelar någon roll?
Kanske ska prova 32V-agget innan jag kliver upp i ström då...

MVH
/Tottish
H.O

Inlägg av H.O »

När det flyter ström genom lindningarna i motorn bildas ett magnetfält. Detta magnetfältet verkar med/mot fältet som magneterna i motorn alstrar vilket ger motorn hållmoment. För att motorn skall snurra måste amplitud och riktnigen på strömmen genom lindningarna ändras. Lindningen har induktans vilket kan liknas med motstånd mot "förändringar" av strömmen, en typ av tröghet alltså. Ju högre induktans desto trögare.... Spänningen är det som "trycker" strömmen genom lindingarna, ju högre spänning desto fortare når strömmen genom lindningarna det inställda värdet vilket betyder att motorn ger högre moment vilket i sin tur betyder att du kan köra fortare.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Drivkretsen "struntar" helt enkelt vilken spänning den matar ut. Den mäter enbart strömmen.
Skall motorn ha 2A så matar den ut 2A.
I och med den induktiva reaktansen (motståndet) i spolarna så krävs det en betydligt högre spänning för att uppnå 2A precis i startögonblicket. Ju högre spänning, desto snabbare kommer strömmen upp i rätt värde och motorn flyttar sig snabbare.
Så fort magnetfältet stabiliserats så kan spänningen sänkas (Likströmsmotståndet hos spolarna är ju mycket lågt). Detta innebär att det blir en spänningstopp i början på varje puls, sedan sjunker spänningen ner. När motorn står stilla är spänningen bara några få Volt.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Om du är intresserad av en högre matningshatighet så ska du försöka att köra med så hög spänning som möjligt på dina drivkretsar.

Detta är inte helt okomplicerat. Specen säger max 35 volt. Tyvärr är det som så att motorn agerar som en generator när den är i arbete eftersom den är induktiv komponent, speciellt vid inbromsning. Ifall du matar kretsen rakt upp och ner med 35V så är det möjligt att den överlever ett tag, om de har tagit med det i beräkningarna hos Allegro. Personligen skulle jag valt att bygga en dumpkrets som eldar bort effekten i ett effektmotstånd så att spänningen aldrig överstiger 35V.

H.O har gjort en enkel lösning som bara kräver några få komponenter i hans tråd:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 5&start=30
Tottish

Inlägg av Tottish »

Tack för förklaringar och förslag. Nu är jag med på noterna!
Kör nu på ca 32V utan dumpkrets. kan mäta med oscilloskopet imorgon och se hur höga spikar det blir från motorerna. De (motorerna) är ju ganska små trots allt.
Tror det får bli dumpkrets och hög spänning i framtiden då. Mitt mål med 3000mm/min verkar dock få stryka på foten i fallet med X-axeln.

En grej till bara då:
Jag har köpt mina trapetz-stänger och passande plastmutttrar av JB och funderar på om det finns något lämpligt smörjmedel för dessa. Nu verkar hans butik ligga nere och jag minns tyvär inte vad det var för yp av plast i mutern men det kanske någon annan vet?
Några förslag på smörjmedel eller bör det undvikas?

Tack igen!
MVH
/Tottish
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

När man tittar på feta plastsorter som delrin, nylon och teflon (olika namn beroende på fabrikat) så ser man att friktionskoefficienten, mot tex. metall, ändras ytterst marginellt jämfört med torrkörning.
sm7tjc

Inlägg av sm7tjc »

Man skall nog passa sig för att smörja plast. Det finns ju alltid en viss risk att det finns något i smörjmedlet som bryter ner plasten. Det blir inte heller någon jättestor förbättring med smörjning.

Acetalplast (som jag tror att det är i muttrarna från JB) finns i kvaliteter med smörjmedel inblandat. Vanligtvis molybdendisulfid eller teflon. Om det finns som halvfabrikat vet jag dock inte....
Tottish

Inlägg av Tottish »

OK, då skippar vi smörjningen.
Nu har jag mätt med oscilloskopet på matningsspänningen och det såg bra ut. Jag mätte på utgående ledning från nätagget (ett sånt här) och jag kunde inte fånga några spikar what so ever. Ser nu att det står på sure-electronics sida att agget är utrustat med "overvoltage protection" vilket kanske betyder en liten dumpkrets? Eller om de löst det på ett snyggare sätt kanske...
Hursomhelst så borde jag med detta resultat kunna köra på 35V utan att skada "Allegrosarna" (men jag håller mig nog nere på 32V så jag har lite marginal.
Ska villigt erkänna att jag är sugen på någon Gecko som klarar lite mer spänning. Någon som vet hur det ligger till med de "Mini-Gs" som det tidigare talades om som skulle säljas för $29? Gick de till marknad? Läste i någon tråd att de skulle börja säljas i sommras men jag kan inte hitta dem på geckodrive.com ännu... :humm:

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Det är väl dom som nu heter G250 och G251, sitter även samma i G540 om jag inte fattat fel.
G250 kostade 29$ första månaden och G251 några dollar till.
Det var väll ett introduktionspris.
Tottish

Inlägg av Tottish »

Så kanske det är, ja.
Jag var inne på det också då jag tyckte jag kände igen drivaren men uteslöt det då jag aldrig förstod att $29 bara var introduktionspris och tyckte att $69 lät för mycket.

Jaha, då får det väl vara så då. Kanske kan hitta någon bättre begangnad på Ebay med lite flyt...

Tack för hjälpen allihop!
MVH
/Tottish

Edit: Verkar som att jag blir kvar på ca 1800mm/min då. Lite tråkigt eftersom Y-axeln lätt fixar 3000mm/min men det har man ju ingen nytta av när inte X hänger med...
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Har du provat med en långsam acceleration på portalen?
Tottish

Inlägg av Tottish »

Ja, tyvär så är det maxhastigheten som är boven. Kör 300 i acceleration men har gått ända ner under 100 utan någon skillnad...

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har du växlat X och Y driver / motor för att se om det är nåt fel på dessa? Tar för givet ATT du inte har mekaniskt strul för det är det första man ska titta på.
Skriv svar