Optimum BF20L till CNC

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Re: Optimum BF20L till CNC

Inlägg av PerE »

Herregud pcmper, det där är ju totalt livsfarligt.
Allting kommer att släppa snart och då hoppas jag att du inte står i vägen.
Per (utan pcm :D )
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Tack Boy´s
Det är ju inte utan att man skäms lite :shock:

Kollade nu på planfräsen och upptäckte till min förvåning att det satt en stor insexskruv i botten på fräsen, spände man den mycket så är fräsen helt fast :)

Har bara inte kollat så noga på den innan utan bara försökt att förstå vitsen med att det skulle vara glapp i Z-led, den var så när jag fick den, så är det att vara nybörjare.

Nu skall jag försöka mig på planfräsning :D

Edit: Har provat nu snabbt på en liten bit, och det ser spegelblankt ut :)
lenny

Inlägg av lenny »

Ojdå, Pcmper det känns som att ämnet med planfräsning kom upp i grevens tid, annars kanske vi inte hade hört från dej mer. :wink:
Skruvstycket inköptes från Verktygsboden.se och har en backbredd på 80mm gap 100mm för endast, i mitt tycke 1144 Kr.Beteckning är "QKG 80"
Kvaliteten på den slipade ytan är suverän, när man kör ihop backarna ser man knappt skarven dem emellan, parallelliteten är 0.005mm.
Här kommer lite mer bilder på toolsettern, fungerar kanon, enligt Mach3 DRO så diffar det några tusendelar mellan varje repetetion. :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Jag hitttade ett sätt att modifiera Optimums orginal hållare för stegmotorn så det nu går att spänna remarna.
Design mässigt inget konstigt men lite knepigare att göra det på maskinen du ska modifiera.
Men man behöver ju inte Y när man bara kör i X/Z. :wink:

Bild
Ursäkta dålig bild kvalitet. Nokia E65 är inte bäst på bilder.

Jag fräste ur skruvhålen för fästet mot maskinen så att hela lådan går att spänna.
Det var också nödvändigt att fräsa ur spåret i kanten så skruven kunde komma närmare kanten.

Resultatet blev förvånansvärt bra. Majoriteten av glappet är nu borta.
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

Är det någon mer än jag som haft problem med att limet i bälgen på Z axeln släpper?

Jag har nu knappt kört den i 40 timmar totalt och bälgen är redan slut.
pinussen

Inlägg av pinussen »

Inte som jag sett, men däremot har det nötts ett hål :( Iofs kan det vara limsläppning, har inte studerat det så noga. Måste fixa en bälg till framsidan också, sopigt att det inte kommer med som standard.

Såg att det fanns en mall för att vika egna bälgar, problemet är bara att hitta något bra material att göra det i.
Elias

Inlägg av Elias »

Jo Z-Bälgen släppte ganska tidigt i limmet och tappade "bälgfunktionen" även för mig. Blev mer ett tyg stycke som hängde och slängde.
Jag har rullat ihop den lite och najt med buntband så att den inte hänger ner på bordet, funkar hyfsat. Men den fyller ju inte sin funktion nått vidare.
Användarvisningsbild
mark
Kontakt:

Inlägg av mark »

pinussen: Vart hittade du en mall för BF20 bälgen?

Jag har funderat på många olika lösningar på material men inte kommit fram till vilken som är bäst.
Vilken tror ni på? Eller har ni några andra förslag?
  • 1. Gummi som man sedan syr i fogen för stabilitet.

2. Tun plast (Har bara inte hittat något bra än) med tun gummi eller konst läder ovanpå.
    (OH filmen jag har bryts för snabbt efter en tids användande och tål inte kemikalier)
    Frågan är då vilken tun plast som är bra/lämplig?

3. Impregnera papper förstärkt med tyg tejp i fogarna. t.ex. 1mm Arkitektmodellkartong.
    Spreja den sedan med sådan plast/gummi dip som även finns på sprej. Detta skyddar både tejp och papper.

4. Samma som ovan men med tyg kanske i kombination med tun plats.

5. Kanske skulle man också kunna använda riktig silikon som skydds material? Men hur, måla på silikon?

Sen har jag också funderat på denna lösning teleskop lösning som jag skulle kunna böja till i tun plexi(Akryl).
Bild
Klicka på bilden för att göra den större.

Några ideer?
pinussen

Inlägg av pinussen »

Mallen var inte för bf20 men borde vara ganska lätt att modda till rätt storlek. Kommer dock inte ihåg var jag hittade den, får leta..

Vad kör man för material "på riktigt"? Det som sitter nu är väl nån slags väv? På min förra fräs (Jula) körde jag fattigmansversionen och skruvade fast en bit byggplast framför och bakom bordet. Visserligen gick den sönder efter ett tag men var lätt och billig att byta. Undrar om något liknande fast med starkare material är enklast, så slipper man vika och grejja. Det är nog alla vecken i bälgen som gör att den går sönder så snabbt.

Edit: hmm.. nu när jag tittar på fräsen på riktigt så ser jag ju att det inte är någon bälg bakom bordet, bara på kolumnen :D Det är gummiskyddet för bordet som det nötts hål på. Har faktisk några tunna gummiark som jag kan testa att sätta fast framför bordet... mera projekt...
JB

Inlägg av JB »

På "riktiga" maskiner sitter det plåt, som på marks teleskopbild
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

lenny: Är det möjligen så att den där planfräsen skulle passa i en ER20-hållare (ser så ut på bilderna)? Var hittade du den?
lenny

Inlägg av lenny »

Arvid här är länken till fräshuvudet http://www.verktygsboden.se/?id=76785
Jag har svarvat en adapter 22mm till 12mm med inv M10 gänga, se sid 25.
Den adatern jag svarvade passar ER20 i och med att den bara är 12mm.
Jag har också tittat lite på bälgar, min inriktning är att vika papper och ha det som mall/form.
Steg 2 blir att spraya/måla på plasti dip, båda sidor.
Är det någon som vet var det finns att köpa i Sverige, förutom Jula ClasO, där är det slut.
Länk till Plast dip http://www.plastidip.com/
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jag är också sugen på en konvertering och har funderat på det ett tag. Min plan just nu är att köpa en kinesmodell som heter DSMD25V och som är nånstans mellan Optimum BF20 och BF30. Den har samma bord som BF20 men med MK3 och 1kW spindelmotor.

Bild

Målet var att komma under 20 papp för grundsystemet och det verkar gå på ett ungefär. Sen kommer det ju tillkomma mycket kostnader när man köper nya fräsar m.m. men det får man ta som det kommer.

Så här ser min lista ut idag:

Kod: Markera allt

Fräs		      13450   DSMD25V 			           http://www.temaprodukter.com/ http://www.lovangersmaskin.se
Stegmotorer	  1116	 Nema23 3Nm		         	http://butik.brundin.biz/
Gecko 540	    2200	 4-axlig stegmotordrivare	 http://www.geckodrive.com/	
Kulskruvar	   1600	 Tre st inkl muttrar		   http://stores.ebay.com/linearmotionbearings	
Mekanik		   2000	 Kuggremshjul m.m.	
Dator		     0	    Har redan	
Frästillbehör	2000	 Chuck, fräs, skruvstycke...
Nätagg	    	200	  Datoragg i serie, konding etc.

Summa:	   	22566		
Tycker ni som har gjort B20-konvertering att det ser vettigt ut? Kulskruvar på alla axlar från Linearmotorbearings. Stegmotorer på 3Nm och Gecko 540 (fyra drivare för framtida rundmatningsbord) borde väl räcka bra. Eller klarar man sig med mindre motorer, t.ex. JBs på 1,78Nm?

Mekaniken har jag möjlighet att göra en del själv och ska köpa t.ex. kuggremsdrift etc. Dator har jag redan. En spännhylsechuck, lite vanliga pinnfräsar och ett skruvstycke får bli grundsatsen för fräsen.

Som nätagg funderar jag på att parallellkoppla fyra datornätagg som man kan få i princip gratis. Bör med en stor konding kunna ge 48V 15A stabil spänning. Eller?

Är det någon som har några invändningar kring det här paketet? Är det något jag har missat?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Som nätagg funderar jag på att parallellkoppla fyra datornätagg som man kan få i princip gratis. Bör med en stor konding kunna ge 48V 15A stabil spänning. Eller?

Det är nog ännu bättre om du seriekopplar. Men tänk på att du isolerar jorden dom från varandra.
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Ännu bättre, skit i den idéen.

Bättre köpa/bygga ny nätdel. Ringkärna, likriktare och kondingar.
Skriv svar