Bygga fejk nos?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Bygga fejk nos?

Inlägg av Mizzarrogh »

Glenn, Ja. (citerar bilspalten i svenska MAD)

Men, någon som jämfört diesel och parrafinolja?
Måste nästan testa.

Tror jag skall köra fejkade brännda däck istället med överdriven rök... :mrgreen:
(Eld hade ju vart ännu roligare men det blir nog tekniskt svårt...)
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag såg något program på TV där motorn fick käka socker direkt in i insuget. Den mådde inte illa av det så risken med lite glykol in i förgasaren är nog överdriven.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Borde brinna upp tycker man, dessutom måste det väl förbi kolvringarna antar jag. (Edit: Sagt om glykol)
(Edit: Kan inte tänka mig det är någon större fara med moderna membranförgasare, tex (är det en mycket gammal kolvförgasare skulle jag nog plocka isär den och kolla oljan efteråt)
Däremot om det hamnar i vevhuset så skär lagren förr eller senare, som sagt.

Socker skall väl vara ganska ofarligt i det (här beskrivna)sammanhanget såvitt jag vet, (är ju för övrigt ett gammalt klassiskt knep att tex. tillfälligt nödfixa slirande kopplningslameller, står ju även i kronans gamla handböcker.) :)

------------

Det är i allafall rätt underhållande med dåligt utförd NOS system på överstylade bilar som när det kommer till kritan i själva verket inte presterar så anmärkningsvärt mycket mer än min gammelvolvo...
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Det här med ett mata in främmande substanser och föremål i motorer som är igång är rätt kul :)

När jag gick min flygmekanikerutbildning så hälldes det stora mängder sand och grus och sten i en jetmotor med radialkompressor och radialturbin. Det som slutligen slaktade motorn var en 2"6 som trycktes in mot kompressorn i insuget :)
1802

Inlägg av 1802 »

Riktigt OT det här, men mig stör det inte. Bossebildotorn hällde socker i förg på en amazon. Han skulle prova en näve i oljan med. Och löst lite i bensin för en 2 taktare.
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Socker löser sig inte i petroliumprodukter. Så om du häller det i oljan täpper det väl till oljefiltret (vilket inte är så bra, men oljetryckslampan lär ju tändas och då är det bara att stanna). Detsamma med bensin i 2taktaren. Sockret löser sig inte och stannar i bränslefiltret, helt ofarligt, förutom risken att motorn går för magert och skär p.g.a. det.
1802

Inlägg av 1802 »

Nån som provat praktiskt?
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Jag har inte hällt socker i tanken för någon men då jag var i moppeåldern så hade någon roat sig med att hälla socker i alla moppars bensintankar på skolan.
Det var fler än en som fick skjuta moppen en del av vägen hem, jag var en av dem.
Dock var det bara att tömma tanken och byta filtret så var problemet ur världen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Och på de egna såklart en rejäl skvätt eter i tanken och susa förbi dem i 70 knyck sedan (gissar jag)... :mrgreen:

Edit: He he, har något urgammalt minne av en kompis brorsa som stod och slog ur strypningsringen med ett gammalt stämmjärn...
1802

Inlägg av 1802 »

Hadde alla filter? Kanske stannar det i "kranfiltret"?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

På den tiden hade väl rätt många modeller endast ett enkelt grovfilter av fin mässingsduk har jag för mig.
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Ingen aning om alla hade filter. Jag hade det iaf.
Men om det inte stannar i ett filter så lär det göra det i nålventilen eller munstycket.
Och kommer det in i motorn så lär det inte göra någon större skada heller. Möjligtvis blir det lite mer sot.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Med insprutningsmotorer kan väl risken vara att sockret karamelliserar sig i spridare och ventiler? Det lär iofs vara rätt höga koncentrationer då :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Dennis_F skrev:Socker löser sig inte i petroliumprodukter. Så om du häller det i oljan täpper det väl till oljefiltret (vilket inte är så bra, men oljetryckslampan lär ju tändas och då är det bara att stanna).
Alla normala oljefilter har iofs en bypassventil som kommer att släppa förbi oljan ofiltrerad om oljefiltret är igensatt. (Eller när oljan är riktigt tjock pga kyla)

Tror nog att sockret gör bra mycket mer skada i oljan än bensinen dock.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Har faktiskt en gång varit med om att en person hällt olja i expansionskärlet pga okunskap (vederbörande är väl egentligen inte dum i huvudet på heltid men *väldigt* ointresserad av bilar och mekanik...), var uppriktigt glad att det inte var tvärtom och två liter högkoncentrerad glykol blandning i oljetråget...
Nu blev det mest en massa brunt klegg i kylarvätskan men var lätt att spola ur och resten spelar nog ingen roll där hursomhaver, oljan som hamnade där var definitivt inte vacker... :?
Skriv svar