Bygga fejk nos?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 24059
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Bygga fejk nos?

Inlägg av Mizzarrogh »

Eller varför inte ett par exemplar av sodjans variant hängande i ett rep efter dragkroken istället... :twisted:

Sätt några kanthalstift på en gammal kratta så de släpar mot backen under kärra med ihop med tjock svart rök...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 37620
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygga fejk nos?

Inlägg av Glenn »

Otroligt förvirrande svar i denna tråden.

Det TS vill göra är ju att få det att se ut som han kör purge på sitt lustgassystem (som han inte har), ganska löjligt enligt mej, men jag dissar ju det mesta som inte har praktisk funktioon, och smaken är som. (jag har lite svårt för fejkade bromsskivor, intercoolers och högtalare som spelar upp pysljud när man växlar också.)

Enklast är nog att ta kolsyra som flera redan föreslagit, man kan ju måla tuben blå också så lurar man kanske några fler..

Anledningen att man gör en purge av ett riktigt lustgassystem är för att man vill säkerställa att man har *FLYTANDE* lustgas ända fram till nozzlarna, man "luftar" alltså systemet på gasformig lustgas precis innan man använder det. ..Sen finns det både våta och torra lustgassystem, på våta system så har man en nozzel för att spruta in extra bränsle också, på torra system så låter man motorns vanliga insprutningssystem lägga till extra bränsle.

Lustgasen har två, funktioner, den innehåller extra syre och den kyler, hög insugstemperatur är ett stort problem vid överladdning, speciellt på turbomotorer. Man kan även använda lustgas för att snabbt bygga turbotryck, vilket jag tror dragraceåkarna gör. ..Man kan också sätta nozzlar som sprutar lustgas över intercolern (laddluftkylaren) för att den ska kyla extra bra (s.k heatsoak är annars vanligt, intercoolern värms upp när bilen står stilla och värmer snarare luften än kyler som det är tänkt)

Vatteninsprutning är ju också bra, men det är nåt HELT annat än lustgas, vattensinsprutning har man bara för kylningens skull, fördelen är ju dock att vatten är "gratis", det är inte lustgasen.

Angående oktan, det är helt enkelt ett mått på bränslets knackbeständighet, med andra ord hur lätt det självantänder vid kompression, ju högre oktan, desto senare knackar motorn, med andra ord kan man köra högre kompression och mer överladdning ju högre oktan man har. ..Det kan mätas på två sätt, RON och MON, det ena sättet är ungefär som danei beskriver, men jag minns inte vilket som är vilket.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27864
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bygga fejk nos?

Inlägg av danei »

Lustgasen i sig lämnar ju också energi när det ombildas till syre och kvävgas. Att spruta det på intercolern låter som en dum ide. Då är det nog smidigare med vatten, dessutom billigare och miljövänligare. Annars håller jag med om att det finns förvirrande eller felaktiga inlägg tråden.
1802
Inlägg: 6989
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Bygga fejk nos?

Inlägg av 1802 »

Man skall läsa på väldigt noga om man skall trimma. Och räkna med haverier innan alt stämmer. Kanske inte så dumt om fejk räcker.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 37620
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bygga fejk nos?

Inlägg av Glenn »

danei skrev:Lustgasen i sig lämnar ju också energi när det ombildas till syre och kvävgas. Att spruta det på intercolern låter som en dum ide. Då är det nog smidigare med vatten, dessutom billigare och miljövänligare.
Fast vattensprut kyler ju inte ens en bråkdel så bra som lustgasen, man vill ju ha ner temperaturen ordentligt precis innan man startar.

Vissa använder kolsyra (kolla på filmer från en dragstrip så ser man ofta att folk står med kolsyresläckare mot intercolern precis innan start), det har ju dock flera nackdelar, dels måste man ha en kolsyresläckare med sej, dels får man in en massa kolsyra som tränger bort syret under huven, vilket gör att man med lite otur har sämre luft att suga in ett kort tag.

Det bästa med lustgasen är ju att man redan har en tub med sig, och att då även kyla insugsluften ger effekt, speciellt vid dragrace när bilen stått stilla ett tag innan.

Miljövänligare förresten ? lustgas kan väl inte vara speciellt miljöfarligt ? eller ?
Användarvisningsbild
007sweden
Inlägg: 3500
Blev medlem: 3 mars 2005, 20:18:12
Skype: oo7sweden

Re: Bygga fejk nos?

Inlägg av 007sweden »

Citat från wikipedia:
Lustgas räknas till växthusgaserna. Ett kg lustgas bidrar under en 20-årsperiod lika mycket till växthuseffekten som 270 kg koldioxid.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3767
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Bygga fejk nos?

Inlägg av LaRdA »

Lustgas är en ganska kraftig växthusgas.
http://www.tellus.science.gu.se/seminar ... atvinster/
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 24059
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Bygga fejk nos?

Inlägg av Mizzarrogh »

What can possible be wrong vith a FAKE... :roll:
----------------------------------------------------

Fast vanlig "raggartrimmning" med NOS och biltemapimp brukar inte ge så våldsamt mycket extra om den som satt dit det inte vet vad han håller på med i övrigt... :roll:

(Edit: Inte menat till trådskaparen utan rent generellt.)
1802
Inlägg: 6989
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Bygga fejk nos?

Inlägg av 1802 »

En miljöfördel är att gasen för det mesta inte används. Gasen tar fort slut. En thailandresa kan vara värre än en livstid med lustgas.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Re: Bygga fejk nos?

Inlägg av peter555 »

Med GWP på 270 för N2O, så motsvarar en thailandsresa en 20 l tub vid 200 bar N2O.
1802
Inlägg: 6989
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Bygga fejk nos?

Inlägg av 1802 »

Hur många mil blir det på en normalbil? Har hört 1500mil.
Nerre
Inlägg: 27400
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bygga fejk nos?

Inlägg av Nerre »

1802 skrev:Diesel in i avgasgrenröret ryyyyker.
Flottans gamla robotbåtar använde det för att "bilda dimma" (användes bland annat för att maskera fartyget från optiskt målsökande robotar, men även optiskt riktat artilleri).

Deras "avgasrör" är en halv meter i diameter (det satt tre stycken Rolls Royce gasturbiner i en sån, 13000 hk styck). Det blir rätt mycket rök när man sprutar in diesel där...

De finns tyvärr inte kvar längre, alla utom en (museifartyg) är skrotade.



"Samtliga framåt elva fyra"
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 24059
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Bygga fejk nos?

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, synd och skam att de är borta! :(
Exakt sådär skall ett drivsystem vara konstruerat, synd att inte fler har insett det.
Dessutom är de ju vackra att se på, både båtarna och turbinerna. 8)
Nerre
Inlägg: 27400
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bygga fejk nos?

Inlägg av Nerre »

Ja men Ystad finns ju kvar, en snubbe på jobbet är med i föreningen som driver den. Jag har funderat på att gå med men har lite ont om fritid just nu.

www.robotbatar.se (lite dålig hemsida, men det överlever man)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 24059
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Bygga fejk nos?

Inlägg av Mizzarrogh »

Måste ju ses någon gång om tillfälle bliva. 8)
En jätte eloge för att faryget förblivit intakt bevarat!
Det skär i hjärtat när man ser en del av dessa gamla skönheter som lemlästats grymmt av "hobbyfolk" och slaktats på metall, utrivna motorer mm. Sådant borde vara straffbelagt! Man gör bara inte så! :( :( :(
Skriv svar