Sätt några kanthalstift på en gammal kratta så de släpar mot backen under kärra med ihop med tjock svart rök...
Bygga fejk nos?
- Mizzarrogh
- Inlägg: 24059
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Bygga fejk nos?
Eller varför inte ett par exemplar av sodjans variant hängande i ett rep efter dragkroken istället... 
Sätt några kanthalstift på en gammal kratta så de släpar mot backen under kärra med ihop med tjock svart rök...
Sätt några kanthalstift på en gammal kratta så de släpar mot backen under kärra med ihop med tjock svart rök...
Re: Bygga fejk nos?
Otroligt förvirrande svar i denna tråden.
Det TS vill göra är ju att få det att se ut som han kör purge på sitt lustgassystem (som han inte har), ganska löjligt enligt mej, men jag dissar ju det mesta som inte har praktisk funktioon, och smaken är som. (jag har lite svårt för fejkade bromsskivor, intercoolers och högtalare som spelar upp pysljud när man växlar också.)
Enklast är nog att ta kolsyra som flera redan föreslagit, man kan ju måla tuben blå också så lurar man kanske några fler..
Anledningen att man gör en purge av ett riktigt lustgassystem är för att man vill säkerställa att man har *FLYTANDE* lustgas ända fram till nozzlarna, man "luftar" alltså systemet på gasformig lustgas precis innan man använder det. ..Sen finns det både våta och torra lustgassystem, på våta system så har man en nozzel för att spruta in extra bränsle också, på torra system så låter man motorns vanliga insprutningssystem lägga till extra bränsle.
Lustgasen har två, funktioner, den innehåller extra syre och den kyler, hög insugstemperatur är ett stort problem vid överladdning, speciellt på turbomotorer. Man kan även använda lustgas för att snabbt bygga turbotryck, vilket jag tror dragraceåkarna gör. ..Man kan också sätta nozzlar som sprutar lustgas över intercolern (laddluftkylaren) för att den ska kyla extra bra (s.k heatsoak är annars vanligt, intercoolern värms upp när bilen står stilla och värmer snarare luften än kyler som det är tänkt)
Vatteninsprutning är ju också bra, men det är nåt HELT annat än lustgas, vattensinsprutning har man bara för kylningens skull, fördelen är ju dock att vatten är "gratis", det är inte lustgasen.
Angående oktan, det är helt enkelt ett mått på bränslets knackbeständighet, med andra ord hur lätt det självantänder vid kompression, ju högre oktan, desto senare knackar motorn, med andra ord kan man köra högre kompression och mer överladdning ju högre oktan man har. ..Det kan mätas på två sätt, RON och MON, det ena sättet är ungefär som danei beskriver, men jag minns inte vilket som är vilket.
Det TS vill göra är ju att få det att se ut som han kör purge på sitt lustgassystem (som han inte har), ganska löjligt enligt mej, men jag dissar ju det mesta som inte har praktisk funktioon, och smaken är som. (jag har lite svårt för fejkade bromsskivor, intercoolers och högtalare som spelar upp pysljud när man växlar också.)
Enklast är nog att ta kolsyra som flera redan föreslagit, man kan ju måla tuben blå också så lurar man kanske några fler..
Anledningen att man gör en purge av ett riktigt lustgassystem är för att man vill säkerställa att man har *FLYTANDE* lustgas ända fram till nozzlarna, man "luftar" alltså systemet på gasformig lustgas precis innan man använder det. ..Sen finns det både våta och torra lustgassystem, på våta system så har man en nozzel för att spruta in extra bränsle också, på torra system så låter man motorns vanliga insprutningssystem lägga till extra bränsle.
Lustgasen har två, funktioner, den innehåller extra syre och den kyler, hög insugstemperatur är ett stort problem vid överladdning, speciellt på turbomotorer. Man kan även använda lustgas för att snabbt bygga turbotryck, vilket jag tror dragraceåkarna gör. ..Man kan också sätta nozzlar som sprutar lustgas över intercolern (laddluftkylaren) för att den ska kyla extra bra (s.k heatsoak är annars vanligt, intercoolern värms upp när bilen står stilla och värmer snarare luften än kyler som det är tänkt)
Vatteninsprutning är ju också bra, men det är nåt HELT annat än lustgas, vattensinsprutning har man bara för kylningens skull, fördelen är ju dock att vatten är "gratis", det är inte lustgasen.
Angående oktan, det är helt enkelt ett mått på bränslets knackbeständighet, med andra ord hur lätt det självantänder vid kompression, ju högre oktan, desto senare knackar motorn, med andra ord kan man köra högre kompression och mer överladdning ju högre oktan man har. ..Det kan mätas på två sätt, RON och MON, det ena sättet är ungefär som danei beskriver, men jag minns inte vilket som är vilket.
Re: Bygga fejk nos?
Lustgasen i sig lämnar ju också energi när det ombildas till syre och kvävgas. Att spruta det på intercolern låter som en dum ide. Då är det nog smidigare med vatten, dessutom billigare och miljövänligare. Annars håller jag med om att det finns förvirrande eller felaktiga inlägg tråden.
Re: Bygga fejk nos?
Man skall läsa på väldigt noga om man skall trimma. Och räkna med haverier innan alt stämmer. Kanske inte så dumt om fejk räcker.
Re: Bygga fejk nos?
Fast vattensprut kyler ju inte ens en bråkdel så bra som lustgasen, man vill ju ha ner temperaturen ordentligt precis innan man startar.danei skrev:Lustgasen i sig lämnar ju också energi när det ombildas till syre och kvävgas. Att spruta det på intercolern låter som en dum ide. Då är det nog smidigare med vatten, dessutom billigare och miljövänligare.
Vissa använder kolsyra (kolla på filmer från en dragstrip så ser man ofta att folk står med kolsyresläckare mot intercolern precis innan start), det har ju dock flera nackdelar, dels måste man ha en kolsyresläckare med sej, dels får man in en massa kolsyra som tränger bort syret under huven, vilket gör att man med lite otur har sämre luft att suga in ett kort tag.
Det bästa med lustgasen är ju att man redan har en tub med sig, och att då även kyla insugsluften ger effekt, speciellt vid dragrace när bilen stått stilla ett tag innan.
Miljövänligare förresten ? lustgas kan väl inte vara speciellt miljöfarligt ? eller ?
Re: Bygga fejk nos?
Citat från wikipedia:
Lustgas räknas till växthusgaserna. Ett kg lustgas bidrar under en 20-årsperiod lika mycket till växthuseffekten som 270 kg koldioxid.
Re: Bygga fejk nos?
Lustgas är en ganska kraftig växthusgas.
http://www.tellus.science.gu.se/seminar ... atvinster/
http://www.tellus.science.gu.se/seminar ... atvinster/
- Mizzarrogh
- Inlägg: 24059
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Bygga fejk nos?
What can possible be wrong vith a FAKE...
----------------------------------------------------
Fast vanlig "raggartrimmning" med NOS och biltemapimp brukar inte ge så våldsamt mycket extra om den som satt dit det inte vet vad han håller på med i övrigt...
(Edit: Inte menat till trådskaparen utan rent generellt.)
----------------------------------------------------
Fast vanlig "raggartrimmning" med NOS och biltemapimp brukar inte ge så våldsamt mycket extra om den som satt dit det inte vet vad han håller på med i övrigt...
(Edit: Inte menat till trådskaparen utan rent generellt.)
Re: Bygga fejk nos?
En miljöfördel är att gasen för det mesta inte används. Gasen tar fort slut. En thailandresa kan vara värre än en livstid med lustgas.
Re: Bygga fejk nos?
Med GWP på 270 för N2O, så motsvarar en thailandsresa en 20 l tub vid 200 bar N2O.
Re: Bygga fejk nos?
Flottans gamla robotbåtar använde det för att "bilda dimma" (användes bland annat för att maskera fartyget från optiskt målsökande robotar, men även optiskt riktat artilleri).1802 skrev:Diesel in i avgasgrenröret ryyyyker.
Deras "avgasrör" är en halv meter i diameter (det satt tre stycken Rolls Royce gasturbiner i en sån, 13000 hk styck). Det blir rätt mycket rök när man sprutar in diesel där...
De finns tyvärr inte kvar längre, alla utom en (museifartyg) är skrotade.
"Samtliga framåt elva fyra"
- Mizzarrogh
- Inlägg: 24059
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Bygga fejk nos?
Jo, synd och skam att de är borta!
Exakt sådär skall ett drivsystem vara konstruerat, synd att inte fler har insett det.
Dessutom är de ju vackra att se på, både båtarna och turbinerna.
Exakt sådär skall ett drivsystem vara konstruerat, synd att inte fler har insett det.
Dessutom är de ju vackra att se på, både båtarna och turbinerna.
Re: Bygga fejk nos?
Ja men Ystad finns ju kvar, en snubbe på jobbet är med i föreningen som driver den. Jag har funderat på att gå med men har lite ont om fritid just nu.
www.robotbatar.se (lite dålig hemsida, men det överlever man)
www.robotbatar.se (lite dålig hemsida, men det överlever man)
- Mizzarrogh
- Inlägg: 24059
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: Bygga fejk nos?
Måste ju ses någon gång om tillfälle bliva.
En jätte eloge för att faryget förblivit intakt bevarat!
Det skär i hjärtat när man ser en del av dessa gamla skönheter som lemlästats grymmt av "hobbyfolk" och slaktats på metall, utrivna motorer mm. Sådant borde vara straffbelagt! Man gör bara inte så!

En jätte eloge för att faryget förblivit intakt bevarat!
Det skär i hjärtat när man ser en del av dessa gamla skönheter som lemlästats grymmt av "hobbyfolk" och slaktats på metall, utrivna motorer mm. Sådant borde vara straffbelagt! Man gör bara inte så!
