Känna av ström i en kabel utan att ansluta sig galvaniskt.
Re: Känna av ström i en kabel utan att ansluta sig galvaniskt.
Det absolut enklaste måste ju som sagt var vara att ansluta en 230 V drifttidsmätare. Visserligen kräver det inkoppling, men alla andra lösningar blir (betydligt) krångligare.
- prototypen
TS grundproblem var hur får man ut signalen från matarskruven?
TS rädsla var att ansluta i den fasta installationen men drifttidmätare, relä eller väggvårta kräver samma sorts ingrepp.
Sedan hur han ska logga den det är en annan fråga, känns mest som om det ska stå en PC och kunna berätta att mellan 07:13 och 07:15 gick matarskruven, med summering dagvis, veckovis, månadsvis och ge en snygg graf över variationer över året.
Med jämn kvalitet på pelletarna så kan man få en god uppfattning om energiförbrukningen.
Drifttid säger inte mycket, min skruv har gått 700 timmar drygt.
Protte
TS rädsla var att ansluta i den fasta installationen men drifttidmätare, relä eller väggvårta kräver samma sorts ingrepp.
Sedan hur han ska logga den det är en annan fråga, känns mest som om det ska stå en PC och kunna berätta att mellan 07:13 och 07:15 gick matarskruven, med summering dagvis, veckovis, månadsvis och ge en snygg graf över variationer över året.
Med jämn kvalitet på pelletarna så kan man få en god uppfattning om energiförbrukningen.
Drifttid säger inte mycket, min skruv har gått 700 timmar drygt.
Protte
En idé är att hyra in en elektriker som ordnar en fast ansluten indikatorlampa. Låter nästan billigt med tanke på alternativen..
Mig veterligen är de flesta pelletsskruvar anslutna med vanlig stickkontakt, så det vore ju smutt om det fanns någon godkänd (S-märkt) "mellanstickkontakt" (typ såhär; http://www.conrad.se/swe/tp.php?recordID=621480 ) som hade en reläutgång (eller indikeringslampa) när den anslutna enheten drar ström,
(Den länkade mellanstickkontakten har ju egentligen motsatt funktion, d.v.s. den kan bryta den inkopplade enheten)
Jag har själv funderingar i dessa banor, och har för egen del löst det genom att gå in (på lågspänningssidan) i styrlådan för pelletsbrännaren och ta ut en reläutgång där för att just kunna logga skruvens gångtider.
/johan
(Den länkade mellanstickkontakten har ju egentligen motsatt funktion, d.v.s. den kan bryta den inkopplade enheten)
Jag har själv funderingar i dessa banor, och har för egen del löst det genom att gå in (på lågspänningssidan) i styrlådan för pelletsbrännaren och ta ut en reläutgång där för att just kunna logga skruvens gångtider.
/johan
Här är en produkt som har den funktionen http://www.kjell.com/content/templates/ ... 9612&path=
Det förutsätter ju dock som sagt att brännaren är ansluten med stickpropp.
Det förutsätter ju dock som sagt att brännaren är ansluten med stickpropp.
det var en kille i ett anna forum som byggde om en vildfinder som fick det att fungera som jag ville. http://www.kjell.com/?item=48155
Hur fungerar en voltfinder?
Hur fungerar en voltfinder?
Den funkar i princip som en förstärkare som fångar upp brummet, skulle jag tro.MGKea skrev: Hur fungerar en voltfinder?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det absolut enklaste och billigaste är precis som Grym skrev:
Varför inte läsa av lampan direkt?
En fototransistor mot lampan, precis på samma sätt som man kan läsa av en elmätare.
Ett projekt med mer info och schema.
Elfa har fototransistorer för 4kr. Lägg till en transistor (t.ex BC547 för 2kr). Totalt: 6kr.
Försök hitta en annan lösning som är billigare.
edit:
Rubriken: "Känna av ström i en kabel utan att ansluta sig galvaniskt."
Jag tror att trådskaparen missat betydelsen av "galvaniskt".
Som det står nu så betyder det att anslutning direkt med kabel är ok, men det är inte ok med optisk eller transformatorbaserad anslutning..
Varför inte läsa av lampan direkt?
En fototransistor mot lampan, precis på samma sätt som man kan läsa av en elmätare.
Ett projekt med mer info och schema.
Elfa har fototransistorer för 4kr. Lägg till en transistor (t.ex BC547 för 2kr). Totalt: 6kr.
Försök hitta en annan lösning som är billigare.
edit:
Som det står nu så betyder det att anslutning direkt med kabel är ok, men det är inte ok med optisk eller transformatorbaserad anslutning..
Säkert?JimmyAndersson skrev: edit:
Galvaniskt isolerad = galvaniskt åtskild = utan att ansluta sig galvaniskt
så har jag förstått det i alla fall.
Kan en http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=55425231 Artikelnummer 32-8585 . Funka?