Jag kan bara säga hur jag skulle ha gjort
Jag hade använt en computerradio (det finns billiga sådana). Då kan man slava olika kanaler som man vill. Exempelvis så kopplar man gasen på kanal 3, bromsen på kanal 4 och kopplingen på kanal 2. Då kan man sen programmera sändaren så att vid 0% på höger spak så ger den 100% på kanal 4 (bromsen), 0% på kanal 3 (gasen) och 100% på kanal 2 (kopplingen). Vid 50% på spaken ger den 0% på bromsen, 100% på kopplingen och 0% på gasen, altså "rulla fritt". Sen får man ju komma på en lämplig kurva för koppling och gas. Men att styra koppling, broms och gas från samma spak, med samma rörelse, tror jag skulle kännas skönt när man kör. Som ett spel ungefär
Växlingen skulle jag ha lagt på en separat kanal, med en µCU som tog hand om själva växlingen. Antagligen skulle det ha blivit någon variant att låta pulslängden bestämma "ingen växling", "växel upp" eller "växel ner", och kontrollerat att gasspaken var neddragen till 50% (altså 0% gas, 100% koppling).
Vill man bli med avancerad så bygger man en kontrollbox som tar hand om alla styrkommandon. Det är ju egentligen det ideala, eftersom gas/kopplings-kurvan inte ser likadan ut vid start som vid inbromsning eller växling, t.ex. Kör man med samma kurva (ala computerradio) vid start som inbromsning och växling så kommer man nog både råka ut för att motorn varvar lite fritt, och att motorn varvar för lite. Med en µCU går det ju att lösa så att den anpassar koppling och gas på ett bättre sätt.