Radiostyrning av volvo 240

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Radiostyrning av volvo 240

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Jo, jag funderade också över XY kordinater, Men hur vet man att man får man i rätt växel?
:humm:

(Edit: sagt inom parentes, så är ju "racinglådorna" som nämnts här tidigare något mer avancerade än vad som förhoppningsvis krävs för ett sådanhär projekt, (hoppas jag i allafall...) )

Vetefanken hur man styr allt med en tvåkanals sändare, men man kanske får dela upp det så växling och annat körs parralellt... :humm: :humm: Uppslag?

Edit2: Men om man gör någon separat pryl med tex "nödstopp" för broms, etc så borde det väl fortfarande vara säkert tycker man...)
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

det är enkelt! 1:an och 2:an ligger på samma ställe i sidled... det är bara frammåt och bakåt. (eller igentligen ligger 2:an frammåt om man kollar på växelföraren i lådan)
3:an och 4an ligger på sitt ställe i sidled. använder du ett r/c servo så kan du ju ställa det i olika positioner beroende på vilka växlar du vill ha i.

Om man löser själva växlingen nere i lådan iställlet för på själva spaken så blir det mycket kortare slaglängd som behövs... samanlagt runt 4-5cm slaglängd för att växla mellan 1:an och 2:an.... du kan dessutom ha en luftcylinder till varje växelpar (sammanlagt 3st om du vill ha med backen! Plockar du bort locket på en växellåda så fattar du hur det funkar!

EDIT:
När jag tänker efter så kan du nog byta växel med ett riktigt starkt r/c servo per växelförare (3st) för é lådan någorlunda frisk är det inte mycket kraft som behövs för att byta växel!

Jag tror växlingen är bland det lättaste att lösa i detta projektet. Det stora problemet är nog broms och koppling!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, jo, jag vet ungefär hur de är gjorda, men det har du ju rätt i, då växlar man ju således upp/ned i rak följd, borde ju funka och vara fullt tillräckligt för detta. :humm:
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

nja... rak följd blir det väl inte... växelföraren längst åt höger innehåller backen. För att lägga i backen drar man denna växelföraren bakåt (fram på spaken). friläge är i mitten så den måste ju tillbaka dit innan nästa växel. Mittre växelförare har ettan bakåt och tvåan frammåt. Friläge är i mitten så den måste tillbaka dit innan man använder nästa växelförare. växelföraren längst åt vänster har 3:an bakåt och 4:an frammåt. Friläge somsagt i mitten... Så man får väl använda en mcu till detta... men det ska ju inte va så avancerat....
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok... Jo, klantigt formulerat av mig kanske, 240 har man ju kört en del... (och även skruvat isär några gånger) :)

Men, jo, det finelektriska har gett mig en heldel huvudbry... :humm:
Kan tyverr typ noll om hembyggd styrelektronik för sådant här.

(Hade ju i och för sig vart smidigt med automat just nu, men känner inte riktigt för att byta kardanstången...)
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

fundera du på hur du skall lösa broms och koppling istället.... för funkar detta så räcker det ju att lägga i 1:an och köra... så kan du ta uppväxling senare.
Bilen som det stod om tidigare i tråden tror jag inte kan växla... på en av bilderna så sträcker sig killen in genom sidorutan efter att han har backat ut ur garaget... jag antar att han växlar för att kunna köra frammåt igen!
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, jo, funderar i nuläget på att helt enkelt lägga styrning och broms samt gas på en sändare och om det behövs en annan för start, växling och annat senare (får gå manuellt annars i inlednings skedet men förberett för utbyggnad).

(Rent tekniskt via pneumatikcylindrar och litet järnskrot för utväxling och mothåll (misstänker de blir ett rejält servo annars i allafall för broms (enklast hade nog varit att helt enkelt sätta en tryckluftburk direkt på huvudcylindern, men man kanske behöver manuell backup med just in case när man tex kör korta sträckor till och från bana, etc (men det går kanske att göra ett ok framför där amn fäster viren till pedalen då)... (till gas kan man nog, som sagt, köra ett stort servo direkt eller en cylinder som drar en vire (Ehm... hur stavas det egentligen på svenska? he he...))
:humm: :humm:

Edit: Vill man ha el istället borde man kunna ha snabba och starka ställdon istället för cylindrarna, men personligen skulle jag i så fall kombinera med kraftiga modellservon (kanske litet tråkigt men förmodligen enklast och billigast), tex. Till koppling, etc kanske helt enkelt solenoider.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Egentligen (om man nu inte valt automatlåda) så skulle man ju kunna lägga ihop växel och koppling, på så vis att kopplingen automatiskt gick i före varje växel. (Här bör vi väl således plugga i litet halvenkel elektronik antar jag... Eller om man skall ha riktiga "centralenheter" ) :humm:

Synpunkter? (lyssnar såklart gärna på ideer om elektronik i teorin med, får vi se vad det blir sedan...)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det finns ju femkanaliga sändare för tex helikopter om du nödvändigt vill använda standardprylar, det känns betydligt smidigare än att ha två separata. Alternativet är ju att bygga något med mcu som skickar det hela digitalt och använda radiomoduler.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Alla förslag är varmt välkommna. :humm:
Iden låter ju onekligen intressant.

Edit: ÄVen om vi skippar växlingsfunktionen i inledningsfasen så kvarstår ju fortfarande en del problematik med synkronicering av Styrning, gas och broms som ju alla måste fungera smidigt och vara lättmanövrerade från manöverenheten...

Måste man ändå ordna ny sändare låter det ju onekligen mer intressant än en ny RC sändare för detta. :humm:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag kan bara säga hur jag skulle ha gjort :)

Jag hade använt en computerradio (det finns billiga sådana). Då kan man slava olika kanaler som man vill. Exempelvis så kopplar man gasen på kanal 3, bromsen på kanal 4 och kopplingen på kanal 2. Då kan man sen programmera sändaren så att vid 0% på höger spak så ger den 100% på kanal 4 (bromsen), 0% på kanal 3 (gasen) och 100% på kanal 2 (kopplingen). Vid 50% på spaken ger den 0% på bromsen, 100% på kopplingen och 0% på gasen, altså "rulla fritt". Sen får man ju komma på en lämplig kurva för koppling och gas. Men att styra koppling, broms och gas från samma spak, med samma rörelse, tror jag skulle kännas skönt när man kör. Som ett spel ungefär :)

Växlingen skulle jag ha lagt på en separat kanal, med en µCU som tog hand om själva växlingen. Antagligen skulle det ha blivit någon variant att låta pulslängden bestämma "ingen växling", "växel upp" eller "växel ner", och kontrollerat att gasspaken var neddragen till 50% (altså 0% gas, 100% koppling).

Vill man bli med avancerad så bygger man en kontrollbox som tar hand om alla styrkommandon. Det är ju egentligen det ideala, eftersom gas/kopplings-kurvan inte ser likadan ut vid start som vid inbromsning eller växling, t.ex. Kör man med samma kurva (ala computerradio) vid start som inbromsning och växling så kommer man nog både råka ut för att motorn varvar lite fritt, och att motorn varvar för lite. Med en µCU går det ju att lösa så att den anpassar koppling och gas på ett bättre sätt.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag är ganska övertygad om att resten av projektet blir betydligt enklare om lådan blir bytt till automat. Kardanaxeln är inga problem att byta, bland det lättaste vid en konvertering. Det är inte något avancerat ingrepp egentligen och sparar en massa annat jobb och pengar i resten av ”bygget”.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Hur dyrt är det annars att skaffa en gammal 240 automat? Får man ju för ett par lappar..
Och eftersom den enbart kommer få köras på enskilt område så behöver den ju inte ens vara besiktningsbar..
Skriv svar