Bygga ett slutsteg av komponenter från en förstärkare??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
snippe22

Re: Bygga ett slutsteg av komponenter från en förstärkare??

Inlägg av snippe22 »

Ja men smart det gör det ju. Men ska jag koppla dit en lågnivåingång då, hmm då måste jag ha in fra kontakter, är det fyra kontakter till volympoten?
Jag måste öppna upp och börja kolla men är rädd att jag inte hinner börja fippla förrens till helgen, men det är ju bra att ha samlat på sig lite kunskap och erfarenheter innan man ska börja pilla.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ta två RCA-honor för kabelmontage och montera på en kabelstump. Hitta nån liten springa i chassits baksida att dra ut kabeln genom. Honorna hänger på baksidan och kablarna löds inuti på volympoten. Inte supersnyggt men funktionellt.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Men varför? Stor risk att få brum och EMC-problem med följande sämre ljudkvalité om allt inte stämmer exakt.

Det är ju bara använda ingångarna som finns och vrida upp volymkontrollen till nåt lämpligt värde och sen strunta i att röra den. Det blir ju samma sak som att koppla in sig efter volymkontrollen.
snippe22

Inlägg av snippe22 »

Ja men varför är ju för det är kul att pilla och göra nått..om den ändå bara står och ingen vill ha den kan jag ju försöka lära mig nått genom att skruva och löda lite:)
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Det var det jag trodde ja :) För visst går det att göra utan att skruva. En 70-tals förstärkare är ju ganska tacksam så sett också, brukar vara relativt enkelt att se hur det är kopplat och så vidare.
Skriv svar