Bygga ett slutsteg av komponenter från en förstärkare??
Bygga ett slutsteg av komponenter från en förstärkare??
Hej hej
jag har en äldre förstärkare som abra står och samlar damm, jag skulle vilja ha ett slutsteg och har funderingar på att bygga ett, och då tänkte jag om det skulle kunna gå att bygga ett steg av komponeneterna i förstärkaren? Förstärakren är en 70talare, Technics SA-5460K men bra tryck i. Frågan är bara om det skulle gå att få det att funka? jag har har letat efter ritningar/intsruktioner på hur man bygger ett enklare slutsteg men tuan större framgång..
Till saken måste jag berätta att jag inte är jättekunnig på området men jag lär mig och nån stans måste man ju börja. Och ska man lära sig måste man ju pilla med sakerna och prova sig fram..
Så har ni tips eller idér så är allt varmt välkommet, har ni egna erfarenheter eller vet om några instruktioner/ritningar tas allt emot med varm hand.
Ha en bra dag
jag har en äldre förstärkare som abra står och samlar damm, jag skulle vilja ha ett slutsteg och har funderingar på att bygga ett, och då tänkte jag om det skulle kunna gå att bygga ett steg av komponeneterna i förstärkaren? Förstärakren är en 70talare, Technics SA-5460K men bra tryck i. Frågan är bara om det skulle gå att få det att funka? jag har har letat efter ritningar/intsruktioner på hur man bygger ett enklare slutsteg men tuan större framgång..
Till saken måste jag berätta att jag inte är jättekunnig på området men jag lär mig och nån stans måste man ju börja. Och ska man lära sig måste man ju pilla med sakerna och prova sig fram..
Så har ni tips eller idér så är allt varmt välkommet, har ni egna erfarenheter eller vet om några instruktioner/ritningar tas allt emot med varm hand.
Ha en bra dag
Re: Bygga ett slutsteg av komponenter från en förstärkare??
Varför ska du bygga om den du redan har ?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Ja det är ju bara att koppla signalen till lämplig ingång?
Vill man ha ett renodlat slutsteg kan man koppla in sig mellan förförstärkaren och slutsteget inne i lådan.
Vill man ha ett renodlat slutsteg kan man koppla in sig mellan förförstärkaren och slutsteget inne i lådan.
Ha inte bästehögtalarna inkopplade när du provar första gången. 
Ne naturligtvis får man pröva med ett par kassa lådor om det skulle skita sig. Men visst är det så att det borde gå att dela slut och förstegen från varandra inne i förstärkarlådan. Borde det inte bara gå att koppla bort försteget? hur skulle det funka tro? jag vill ju använda min surroundstärkare och koppla in två frontar på ett slutsteg, det är tanken, sen hade jag en gamal stånde och det kunde vara kul att pyssla ihop ett steg själv. Men då är ju frågan vart man kopplar in sig mellan för och slutsteget? hmm..lite klurigt, skulle haft ett kopplingschema eller så.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Har du ingångar för typ cd eller bandspelare finns det egentligen ingen större anledning att gräva i förstärkaren, då är det ju bara att plugga in. Annars brukar det vara lämpligt (och rätt enkelt) att koppla in sig före volymkontrollen, alltså ta bort kablarna från förförstärkaren från volymkontrollen och ansluta signalen där istället.
Ja det var något sånt jag hade i tanken..men om man gör det då förstärks bara signalen och min surroundförstärkare blir försteget som sköter bas, diskant mm. För om jag förstår ditt tänk rätt på cd/tape in så menar du att jag sätter från ex dvdn ljudkabel in till den separata förstärkaren och vidare till frontarna eller tänkte du gå från surrounden från pre out till ex tap in?? För då får man ju dock problemet med att styra volymen på två ställen.. Men hur funkar det om man sätter in ljudet där vid volymkontrollen på den "gamla" förstärkaren, kommer den kräma på ljudet fullt hela tiden då? Jag har som sagt inte haft något slutsteg kopplat förrut mer än ett bassteg till min sub, men den har ju separat volym och gain som jag har ställt in. Hur kommer då ljudet i frontarna förhålla sig till de övriga högtalarna i surroundsystemet då man höjer upp volymen?
- Electricguy
Jag har byggt ett slutsteg på just detta sätt. jag kopplade in lågnivån på samma ställe som radiodelen var inkopplad, det stog märkt på kortet hur det skulle vara kopplat. Men jag var tvungen att koppla in en stereopot på ingången för att få bort allt brum och för att få volymkontroll. den fungerar riktigt bra faktiskt. och är mycket snyggare än förut 
Okey, ja jag ska kolla lite hur det ser ut i min, men vad var det för stereopot du använd?
Skulle man inte kunna använda en av de potar som sitter i förstärkaren, typ för balansen, basen etc..? Eller är det någon speciell modell du använde?
- Electricguy
Antagligen så sitter potarna till bas och diskant o det fast på förstärkar-kortet, så dom är nog inte så lämpliga att använda
Men jag använde en logaritmisk 100Kohm stereopot av nåt konstigt kinesmärke
det funkar bra.
Finns egentligen ingen anledning att gräva i den som sagt tidigare. Kopplar man in sig på exempelvis tape in, cd in, tuner in eller så blir det precis som ett slutsteg. Många slutsteg har ju till och med nivåkontroller.
Man vill koppla från pre out på försteget/receivern till det externa slutsteget. Sen kan man använda volymkontrollen på extraförstärkaren för att ställa in rätt nivå på de anslutna högtalarna i förhållande till de andra högtalarna i systemet.
Kopplar du extraförstärkaren till dvd:n så kommer ju det där problemet att man måste ändra volymen på två ställen och att huvudförstärkarens inställningar inte påverkar. Använder du preout så blir volymkontrollen på extraförstärkaren precis som nivåkontrollen på baslådan/basslutsteget (som jag antar är kopplat till receivern och inte DVD:n).
Man vill koppla från pre out på försteget/receivern till det externa slutsteget. Sen kan man använda volymkontrollen på extraförstärkaren för att ställa in rätt nivå på de anslutna högtalarna i förhållande till de andra högtalarna i systemet.
Kopplar du extraförstärkaren till dvd:n så kommer ju det där problemet att man måste ändra volymen på två ställen och att huvudförstärkarens inställningar inte påverkar. Använder du preout så blir volymkontrollen på extraförstärkaren precis som nivåkontrollen på baslådan/basslutsteget (som jag antar är kopplat till receivern och inte DVD:n).
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Eller varför inte helt enkelt använda förstärkarens volymkontroll?
Men när jag tänker lite och kollar lite på nätet... det är eg helgerån att skruva i en sån skönhet. Bättre att skaffa sig nått plastigt 80-talslik att skruva med och ställa denna till samlingarna.
När jag var yngre skrotade jag tex en fungerande Kenwood 4-kanalare från -72. En riktig best med någon sorts tidigt 4-kanals ljud, 4-dubbla VU-mätare med mera. Varför? Ja varför? Ångrar mig nu...
I garderoben här står en väldigt fin Sony som klarade sig hyfsat undan skrotdöden, av någon anledning har jag dock plockat ur RIAA-steget. Går ju att åtgärda med nån ersättning men synd ändå.
Men när jag tänker lite och kollar lite på nätet... det är eg helgerån att skruva i en sån skönhet. Bättre att skaffa sig nått plastigt 80-talslik att skruva med och ställa denna till samlingarna.
När jag var yngre skrotade jag tex en fungerande Kenwood 4-kanalare från -72. En riktig best med någon sorts tidigt 4-kanals ljud, 4-dubbla VU-mätare med mera. Varför? Ja varför? Ångrar mig nu...
I garderoben här står en väldigt fin Sony som klarade sig hyfsat undan skrotdöden, av någon anledning har jag dock plockat ur RIAA-steget. Går ju att åtgärda med nån ersättning men synd ändå.
Hur tänkte du med volymkontrollen? Om man nu ska koppla in sig innan volymkontrollen? hmm..
Jo jag har allt kännt det också att det är dumt att plocka ur den, men bor man i en två med en sambo som tycker att 1 förstärkare per rum ( även toa och garderob inräknat) så känns det roligare att plocka ner och bygga om än att slänga den, haft den på annons en gång men ingen ville ge mer än 300:- och det var då inte mycket att sälja den för.
Det går alltid att komma över nya stärkare från Vintageåldern, för visst är de snygga och ruggit bra i kraften.
Jo jag har allt kännt det också att det är dumt att plocka ur den, men bor man i en två med en sambo som tycker att 1 förstärkare per rum ( även toa och garderob inräknat) så känns det roligare att plocka ner och bygga om än att slänga den, haft den på annons en gång men ingen ville ge mer än 300:- och det var då inte mycket att sälja den för.
Det går alltid att komma över nya stärkare från Vintageåldern, för visst är de snygga och ruggit bra i kraften.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Nja, rent logiskt så tar vintageförstärkarna slut... är väl lite som med gamla bilar. Först är de dyra, sedan sjunker de till nära noll. De ligger nära noll några år, sen efter 25-30 år börjar de öka igen.
Ja före volymkontrollen signalmässigt sett. Ingång - ingångsväljare - förförstärkare - volymkontroll - slutsteg. Koppla bort förförstärkaren och koppla dit din ingång. Gör man det snyggt och smart så går det ju alltid att återställa förstärkaren.
Ja före volymkontrollen signalmässigt sett. Ingång - ingångsväljare - förförstärkare - volymkontroll - slutsteg. Koppla bort förförstärkaren och koppla dit din ingång. Gör man det snyggt och smart så går det ju alltid att återställa förstärkaren.