Jag flög bort mitt FPV flygplan

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Jag flög bort mitt FPV flygplan

Inlägg av Walle »

Ett ypperligt byggmaterial för dessa flygplan som Henry skriver om är Depron. Det är ett 3mm tjockt cellplastmaterial som är perfekt att bygga lätta modellplan av! En kompis till mig, Olle (på Allmotion, om någon råkar känna honom) har bygt en 2.7 meter lång skala av en Airbus A340 (skulle lägga upp en tråd om den var det ja..) i just Depron. Limmar gör man lämpligen med "UHU-POR" kontaktlim eller "Foam Safe CA" cyanoakrylatlim (snabblim) som inte smälter frigolit.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Den där A340 har jag sett på ett forum för tror det är något år sedan och den var alltså inte dålig, helt gigantiskt. Han hade lite problem med att få plats med den hemma hos sig kommer jag ihåg. :)

Hur är det är det mycket som skiljer i pris mellan Depron och frigolit eller det är inga summor direkt?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jodå, den tar mycket plats! Jag bytte till mig den för några år sedan, så nu är problemet mitt :D

Jag vet faktiskt inte vad som skiljer, men frigolit är inte ett bra byggmaterial! Frigolit är helt värdelöst jämfört med depron, så prisskillnaden är ovesäntlig :) Styrolit (eller vad det nu heter, finns i blå och rosa skivor i olika tjocklekar.), så kallad "blåfriggo" är toppen att skära ur vingar ur. Fast personligen så föredrar jag depron även för vingen när man bygger strukturplan, då det blir betydligt lättare. Vingar som man skär ur blåfriggoskivor blir tyngre och kräver högre fart.

För att bära en halvliten (inte allra minsta modellerna) skulle jag bygga ett plan med rak vinge med asymetrisk profil (altså klassisk vingform, plan undersida och kurvad översida), vingspann 1.6 meter (ett depronflak är ca 80x120cm), rotcoorda ca 30-35cm och spetscoorda ca 10-15 cm. Planet nånstans runt 1.2 meter långt, men med dubbla stjärtbommar för att kunna ha motor och propeller bak mellan stjärtbommarna, alternativt i framkant på vardera stjärtbom om man vill ha dubbla motorer. Då kan man montera kameran i nosen.

Huvudkroppen och stjärtbommarna bygda i lådkonstruktion med trekantslister och spant av depron. Motorspant av balsa. Vingspryglar av depron, kanske några av balsa. Vingens framkant görs genom att man tejpar baksidan av vecket med bred genomskinlig tejp, sedan vänder man depronflaket och markerar ett veck med exempelvis en linjal, sedan kan man vika där utan att framkanten spricker.

Typ något sådant :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jasså han sålde den sedan, trodde han skulle hålla den ett bra tag framöver. Så det är du som har den numera där ser man, ja då blir det utrymmes problem för dig då istället. :)

Med frogil och depron var det mer menat till små parkflyers och liknande som frigolit nog håller helt ok för, lite större modeller så är det nog inget att direkt rekommendera nej. Jo de där storlekarna du nämner skulle kunna fungera helt ok.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Grejen var väl att han började bygga på sin nya, en ännu större A380 i depron :) Den har dock inte blivit färdig än, osäker på om den nånsin blir det :)

Olle är sjukt duktig på att bygga i depron. Det är inte för inte som han kallas för "depronmannen" i modellflygkretsar :D Du ska se hur avancerade former vingarna har! De är mycket skalalika, med varierande alpha längs framkanten (vingen har högre alpha närmast kroppen, för att vingspetsarna ska vara det sista som stallar vid en överstegring.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jäklar, en till?! Har tyckte det var lite för mycket med den förra har jag för mig. :) Ja det jag kommer ihåg är att han verkligen kan hantera Depron och så avancerade vingar är inget annat är imponerande.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Han började faktiskt bygga på 3 nya :) 1 A380 och två MD-80s :)

Sidan där du sett "bussen" förut var antagligen "modellflygsidan.se", en site som jag och Olle drev ett tag.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Skoj att han skall bygga en A380 med, han var inte säker på det då vad jag kommer ihåg men det blev visst av och så en MD-80 på kafferasten. :)

Kan ha varit den sidan men tycker mig dock inte känna igen adressen. Sedan vettefasen om det inte också var på engelska det jag såg men jag är i princip enbart på engelspråkiga forum så kan jag blandat ihop det, det var också en tid sedan jag såg det.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ren spekulation, men om man har en lite större modell är bästa kameran troligen en liten videokamera som man helt enkelt trycker REC och sen bara flyger runt med en stund. Bra mycket bättre ur i princip alla bemärkelser förrutom att man inte ser bilden medans man flyger (vilket man iofs inte bör göra ändå för risken är då stor att man krashar ;) )

Walle:Tror du syftar på helikoptrar med elektrisk bakrotor som liknar walkera dragonfly. Dessa är tyvärr bara skräp och duger inte mer till än att hovra. De billiga "leksaker" man köper vartsomhelst nu är heller inget att ha, de kan nästan inte hovra heller.

Tyvärr kostar en hornet en tusing och då knappast flygklar (batteri, mottagare osv ska till) samt att den knappast orkar bära ens den minsta kompaktkamera om den ska ha energi så att det går att flyga. Men då är det å fjärde sidan en riktig helikopter också.

Flög förresten min hornet på kontoret där jag jobbade och då fick en fikus betala för min fumlighet :D

Däremot anser jag att numera finns ingen som helst anledning att köra annat än eldrivet när man ska flyga. Bara att slippa snapsflaskor, pumpar & kladd är guld värt. Sen är det så bra effekt på prylarna numera att man för 10 år sen bara kunnat drömma om dessa batterier.

En kompis hade en gammal kyosho elheli och den orka knappt lyfta med de batterier som krävdes. Tror tom en hornet har mer lyftkraft än den och den var ändå uppemot en .30 helikopter i storlek. Flög max 5 minuter mot 25-30 minuter nu. Man hinner nästan bli less innan accen tar slut ;)

Dock hann ju accen ta slut i trådskaparens modell så visst går det ;)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Om man nu vill göra en ganska stor modell, typ vinge med över två meter spännvidd och som tål mycket stryk för billig penning, vad är då rätt materiel, byggmetod?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Mizzarrogh:Depron är bäst, men det fungerar ju som sagt med frigolit. Använd det som föreslås i inläggen tidigare i tråden då vanlig "vit" frigolit inte är sådär jättesmidigt. Man måste nästan ha ett ytskikt typ krympplast som håller ihop det hela annars knäcks det hela enkelt.

Gör man i depron går det ju att forma vingen hur man vill och endast mixtra med spanten.

Man kan foga samman modellen med silvertejp om man önskar.

Kolla här för modeller http://www.svensktmodellflyg.se/ritningar.asp
laban12

Inlägg av laban12 »

Eftersom tråden ändå handlar om allt och inget så...

Kan någon tipsa om en bra nybörjarhelikopter??
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

v-g skrev: Walle:Tror du syftar på helikoptrar med elektrisk bakrotor som liknar walkera dragonfly. Dessa är tyvärr bara skräp och duger inte mer till än att hovra. De billiga "leksaker" man köper vartsomhelst nu är heller inget att ha, de kan nästan inte hovra heller.

Tyvärr kostar en hornet en tusing och då knappast flygklar (batteri, mottagare osv ska till) samt att den knappast orkar bära ens den minsta kompaktkamera om den ska ha energi så att det går att flyga. Men då är det å fjärde sidan en riktig helikopter också.

Flög förresten min hornet på kontoret där jag jobbade och då fick en fikus betala för min fumlighet :D

Däremot anser jag att numera finns ingen som helst anledning att köra annat än eldrivet när man ska flyga. Bara att slippa snapsflaskor, pumpar & kladd är guld värt. Sen är det så bra effekt på prylarna numera att man för 10 år sen bara kunnat drömma om dessa batterier.
Nej, den jag lärde mig hovra med hade riktig mekanik, den var bara pytteliten och rätt instabil. Större helikoptrar blir ju stabilare tack vare den större massan i rotorn.

För nöjesflyg är el utan tvekan överlägset! Skulle jag få för mig att börja pyssla med flygfotografering skulle jag dock satsa på en bensinhelikopter (typ bygga ett nytt, betydligt lättare, chassi för den motorn jag har). För flygplan finns det dock ingen som helst anledning att köra annat än el. Elkärrorna har idag betydligt bättre prestanda än motsvarande storlek bland metanolkärrorna. Dessutom är de betydligt "rappare" (snabbare throttelrespons)!

Edit: Ikarus Piccolo var det tror jag! Du hade rätt i att den har separat elektrisk stjärtrotormotor :) Skräp :) Å andra sidan, när stjärtrotornavet haverar 25 meter upp i luften på en heli som väger 7-8 kg är det inte så roligt heller, så där kanske det hade varit bra med en separat stjärtrotormotor ;)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

v-g, ok, tackar, är helt grön på (flygande)plastmodeller, funderade över om man behövde fylla depronvingarna med något annat för att få tillräcklig stabilitet?

...satt just och funderade över kolfiber armering, dröjer nog inte så länge innan sådant dyker upp i bygghandeln med, antar jag men vet ej om den "civila" varianterna väger för mycket, tro?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Jag använder ofta kolfiberstavar som vingbalkar, det är inget som "dyker upp" snart, det har funnits många år inom hobbysvängen :)

Kolfiber finns att köpa i alla möjliga olika former, runda rör, runda stavar, rektangulära rör, rektangulära stavar, plattor i olika tjocklek, tråd, väv...

Depronvingar behöver absolut inte fyllas med något! Min airbus har som sagt ett vingspann på 2.7 meter, och vingarna är bygda med depronspryglar och balsa-balkar klädda med depron. I.o.m. att det blir en lådkonstruktion blir den väldigt stark. "Bussen" har dessutom två separata vingar, som fästs mot kroppen. Man kan tro att det ska bli för svagt, men det fungerar mycket bra! Dessutom är det nödvändigt, annars hade den inte gått att packa in i en kombi med fällda säten ens..

All form av "fyllning" i vingarna tynger ner så pass mycket att det inte är någon poäng med att bygga i depron öht.
Skriv svar