Batterier till gräsklippare, vad välja?
Re: Batterier till gräsklippare, vad välja?
De är ju slutna så de får väl kallas för våta, vände och vred på det för att försöka hitta något, det enda stämplade jag hittade var(tror jag) 05-1111 3år isåfall om man får gissa?
OK. Problemet är att du inte vet hur de lagrats. Batterier skall lagras kallt och laddas var sjätte månad sådär.
Trevlig mack det där... de hade ju bara ett inne när jag var inne så jag köpte det, ringde nu och de skulle lägga ordern och jag blev erbjuden att byta batteriet mot ett nytt om det skulle vara tillverkningsår -05 på det som jag gissade. De laddar dem 1 gång om året vid en specifik tidpunkt så han kunde inte svara på intervall annat än en gång om året... Ctek laddare ett dygn per batteri... kul att de hade koll! Och som han sa.. batterierna står i butiken, det är väl rumstemperatur...
Gör kondingarna någon nytta tro? eller gör jag mig en björntjänst? 2st får jag i iallafall utan problem vilket skulle vara totalt 134000uF alt 3st totalt 201000uF ... 1,4 resp ca 2kg extra vikt...
Gör kondingarna någon nytta tro? eller gör jag mig en björntjänst? 2st får jag i iallafall utan problem vilket skulle vara totalt 134000uF alt 3st totalt 201000uF ... 1,4 resp ca 2kg extra vikt...
Låter som de har koll. Rent schablonmässigt kan du räkna med 5% per månad självurladdning, 17Ah * 0,05 * 12 = 10,2Ah. Jag skulle nog ladda oftare...Trevlig mack det där... de hade ju bara ett inne när jag var inne så jag köpte det, ringde nu och de skulle lägga ordern och jag blev erbjuden att byta batteriet mot ett nytt om det skulle vara tillverkningsår -05 på det som jag gissade. De laddar dem 1 gång om året vid en specifik tidpunkt så han kunde inte svara på intervall annat än en gång om året... Ctek laddare ett dygn per batteri... kul att de hade koll! Och som han sa.. batterierna står i butiken, det är väl rumstemperatur...
Och om de har missat något år så bör spänningen vara ganska låg nu då...
Kondingarna

Kondingarna
Sälj dom där kondingarna till nån som ska bygga förstärkare. Dom kommer knappast förbättra prestandan eller drifttiden på gräsklipparen.
Jag försökte ge bort sånna och 250V varianter med för nått år sen mot portokostnad.. intresset var dött så... men en förstärkarbyggare i stan fick 8st av 50V typen då jag fick in flera.. nu har jag 6st kvar av den här varianten.. Jag funderade på att bygga en single end förstärkare med dem men jag måste vara realist och inse att det inte kommer hända på väldigt länge men alla andra projekt man har igång... tror jag slängde 250V varianterna...
Jag trodde inte på förlängd driftstid, det jag egentligen är ute och fiskar efter är ju att motoreffekten är förhållandevis låg (500W) så var min förhoppning att de skulle hjälpa till lite vid uppstart om det är lite motstånd så att det inte blev några hinder i linjen...
En av blybatteriernas egenskap är ju att man kan ta ut en stor ström under kort tid utan problem, gör man det under en längre tid så kan man inte få ut full kapacitet, men dina kondensatorer hjälper inget i detta fall. 500W är bara 42A vid 12V, 21A per batteri dvs drygt 1C.