rectumfrier skrev:Det behövs ju ingen extremkylning för att kyla dessa kretsar (LM3886) som olle säger... Hans kylflänsar är ju överflödiga, vilket mina också är. Och högtalarna är kraftiga nog att palla.
Man behöver inga jättekylflänsar, men det är viktigt att få en bra värmeöverföring mellan chip och kylfläns! Det är därför som jag gjorde mina "klämmor"
LM3886 ger ganska stor effekt i förhållande till hur stor yta som leder bort värmen till kylflänsen!
Jag kör isolerade chip med kylpasta på just detta bygge. Det blev så! Det är viktigt att lägga på lagom pasta för att få bästa värmeledning mellan chip och kylläns!
Den oisolerade kapseln leder bort värmen lite bättre! Man får använda silikonduk mellan chip och kylfläns, och det är mycket viktigt at det inte blir kontakt någon stans!
Jag ska köra silikonduk och oisolerade chip på mitt större bygge!
Ang. matningsspänning:
Säg att du tar ut 50W ur en förstärkare med 8ohms last, och 50W ur en till förstärkare med 4ohms last.
P=U*I
Då kommer du att märka att i 8ohms fallet jobbar förstärkaren med hälften så stor ström och dubbel spänning, jämfört med 4ohms fallet!
4ohms-fallet jobbar med dubbla strömmen och halva spänningen jämfört med 8ohms-fallet!
Båda fallen ger 50W, men de har olika ström och späning!
Alltså, säg att du har mycket högre matningsspänning än vad chippet ska ge ut! Då blir det högre förluster, och får kyla bort mer!
Av dessa skäl rekommenderar folk 18VAC trafo för 4ohms last!
Nu har jag just kommit fram till samma sak som Kimmen