Olles gainclone (chipbaserad audioförstärkare)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
rectumfrier

Re: Olles gainclone (chipbaserad audioförstärkare)

Inlägg av rectumfrier »

Onkelborg

Det är ju klart att det är så :)

Men den enda risken jag ser i det hela, är just att bränna kretsarna eller högtalarna.
Det behövs ju ingen extremkylning för att kyla dessa kretsar (LM3886) som olle säger... Hans kylflänsar är ju överflödiga, vilket mina också är. Och högtalarna är kraftiga nog att palla.

Men vad är det då som gör att vi strävar efter lägre spänning vid t.ex. 4ohm? Är det lägre distortion vi är ute efter? Eller vad?

Kanske bara är jag som är dum och inte fattar, men i så fall tänker jag lära mig :)
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Skyddskretsarna tar tidigare (pga den högre värmeutvecklingen) ju högre spänningen är och det är väl det som kan bli problem och varför man inte bör ta för hög matningsspänning. Högtalaren har ju impedansdippar också så det kan ju bli lite värre än 4 ohm, men å andra sidan har ju musik låg snitteffekt...

Rekommenderat verkar ju vara max +-28V vid 4 ohm - så upp till 20V transformator eller nåt sånt ska passa. Kanske upp till 24V går men man bör nog inte köra så mycket högre än så. Det finns ett diagram i databladet som visar vad skyddskretsarna gör med vågformen när de aktiveras... inte direkt vackert 8)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Inlägg av mr.olle.norell »

rectumfrier skrev:Det behövs ju ingen extremkylning för att kyla dessa kretsar (LM3886) som olle säger... Hans kylflänsar är ju överflödiga, vilket mina också är. Och högtalarna är kraftiga nog att palla.
Man behöver inga jättekylflänsar, men det är viktigt att få en bra värmeöverföring mellan chip och kylfläns! Det är därför som jag gjorde mina "klämmor"
LM3886 ger ganska stor effekt i förhållande till hur stor yta som leder bort värmen till kylflänsen!

Jag kör isolerade chip med kylpasta på just detta bygge. Det blev så! Det är viktigt att lägga på lagom pasta för att få bästa värmeledning mellan chip och kylläns!

Den oisolerade kapseln leder bort värmen lite bättre! Man får använda silikonduk mellan chip och kylfläns, och det är mycket viktigt at det inte blir kontakt någon stans!

Jag ska köra silikonduk och oisolerade chip på mitt större bygge!

Ang. matningsspänning:

Säg att du tar ut 50W ur en förstärkare med 8ohms last, och 50W ur en till förstärkare med 4ohms last.

P=U*I

Då kommer du att märka att i 8ohms fallet jobbar förstärkaren med hälften så stor ström och dubbel spänning, jämfört med 4ohms fallet!
4ohms-fallet jobbar med dubbla strömmen och halva spänningen jämfört med 8ohms-fallet!

Båda fallen ger 50W, men de har olika ström och späning!

Alltså, säg att du har mycket högre matningsspänning än vad chippet ska ge ut! Då blir det högre förluster, och får kyla bort mer!
Av dessa skäl rekommenderar folk 18VAC trafo för 4ohms last!

Nu har jag just kommit fram till samma sak som Kimmen :)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

rectumfrier skrev:Men vad är det då som gör att vi strävar efter lägre spänning vid t.ex. 4ohm? Är det lägre distortion vi är ute efter? Eller vad?
Alltså vid 4ohm har man dubbel ström och halva spänningen jämfört med 8ohm vid samma effekt! (Om nu förstärkaren inte begränsar)

Edit: Det blev lite rörigt kanske :oops:
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Okej... så det handlar om förlusterna/det man måste kyla? :)

Olle, vart köpte du dina 3886or? Vet du om det electrokit säljer är den helisolerade versionen? "LM3886TF TO220-11" Art Nr 40353886

När jag väl bygger, så blir det den helisolerade.. åsså kan man dra på lite CPU-kylpasta 8) utan att oroa sig för att kylflänsen + hela chassit blir negativt spänningsförande.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

LM3886TF är isolerad
LM3886T är inte isolerad

Jag köpte mina på Ebay.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

mr.olle.norell skrev:
rectumfrier skrev:Men vad är det då som gör att vi strävar efter lägre spänning vid t.ex. 4ohm? Är det lägre distortion vi är ute efter? Eller vad?
Alltså vid 4ohm har man dubbel ström och halva spänningen jämfört med 8ohm vid samma effekt! (Om nu förstärkaren inte begränsar)

Edit: Det blev lite rörigt kanske :oops:
Siffrorna går inte ihop riktigt, men du tänker rätt :) Jämfört med 8 ohm vid samma effekt blir spänningen 1/sqrt(2) (c:a 0,7) ggr så stor och strömmen sqrt(2) (c:a 1,4) ggr så stor i 4-ohmsfallet.
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

mr.olle.norell skrev:LM3886TF är isolerad
LM3886T är inte isolerad

Jag köpte mina på Ebay.
Okej :) härligt!
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

kimmen skrev:Siffrorna går inte ihop riktigt, men du tänker rätt :) Jämfört med 8 ohm vid samma effekt blir spänningen 1/sqrt(2) (c:a 0,7) ggr så stor och strömmen sqrt(2) (c:a 1,4) ggr så stor i 4-ohmsfallet.
Nu har jag räknat på papper och visst är det som du skriver :) Bra att du kollar mig :)
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Nu har jag tillgång till passande trafos! :) en massa... Det fanns de som var speccade 2x12V (Tillräckligt med ström), Om jag tar två sånna och kör dom på enkelspänning, så kan jag ju uppnå 2x24VAC.

Finns det något lämpligt sätt att få ner spänningen lite? Eftersom jag ska driva 4ohm..

Skulle inte kännas kul att begränsa matnings-strömmen och spänningen med hjälp av ett stort effektmotstånd p.g.a värme.
Blir det bra att koppla några dioder i serie för att dämpa spänningen lite eller är det bara dumt? :?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Du kan ju prova om det går, kyler du dem bra kan det nog fungera. De går i alla fall inte sönder om det är problem, de har ganska ordentliga skydd de där.

Är det toroider du har? I så fall är det ganska enkelt att linda på några varv utanpå och koppla i serie, fast åt "fel håll", så att spänningen sänks.

Om du använder två trafos sådär så ta gärna ena till + och andra till - och låt dem få varsin likriktarbrygga (sänker ju också spänningen med 1V jämfört med samma brygga), annars kan det bli krångel pga DC-ström ur trafon eller om man inte får polariteten rätt så blir det en halvvågslikriktare.
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Kylningen tror jag att jag kan lyckas bra med.. :)

Japp det är toroider... Jag hajar inte riktigt det där med linda åt fel håll. Börjar nog bli trött.

Det där med en trafo till + och den andra till - är precis vad jag tänker göra :)

Olle: Hur långa var benen på kretsarna när du fick dom? Försöker klura ut lite förenklingar angående kylningen...
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Jag menade bara hållet man ansluter åt sen. 8)

T.ex kan man ju linda på en lindning som ger 4V. Beroende på vilket håll man kopplar in den i serie med de befintliga får man antingen 4V extra (28V) eller 4V mindre ut (20V).
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Är inte det enklaste om man vill sänka spänningen att linda av några varv på sekundären bara? Fast då blir det svårare att ångra sig...

Hur långa benen är hittar du på näst sista sidan i databladet:
http://www.national.com/ds/LM/LM3886.pdf

Böj inte benen för mycket! De blir lätt utmattade.

Edit: Du får slänga upp lite byggbilder sen! :)
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Ja visst kan man göra så, men då måste man ju av med plasten och så blir det ju svårare att ångra sig som du säger.
Skriv svar