El-cykel, styrenhet och rc-delar

Berätta om dina pågående projekt.
xarvox

El-cykel, styrenhet och rc-delar

Inlägg av xarvox »

Hej alla!

Jag håller på med att el-konvertera min mountainbike och jag behöver en styr-enhet för fartreglaget.

Cykeln för övrigt är en heldämpad billig mountainbike med skivbroms-bakhjul som kommer få sig ett 94 tänders aluminium-drev från gocart, som kommer drivas av en 2kW borstlös elmotor för rc-flygplan.

Då projektet tangerar flera fack-områden har jag därför flertalet trådar om detta på andra ställen, så ni får ursäkta mig om det verkar förvirrat.. :)

Som tekniska data:
motor: 230kv (varv/volt obelastad)
Max 34v (8s lipo), ca 80A
batteri: 5s 4400mah lipo (18,5-21v)
=max 4400rpm

Jag beräknar kv 170 för att simulera utväxlings-tröghet och belastning för att få en uppskattad max-hastighet för motor-drevet, men det kommer nog hamna någonstans runt 7-11 tänder.
Netto till bakhjulet beräknas till ca 1kW (drygt en moped) :)

Nu till elektroniken :)
Jag kommer köra med "stel" drivlina utan svaga punkter såsom koppling, slirhjul eller liknande så jag behöver ett pålitligt överbelastnings-skydd för att skydda drivlinan..

Fartreglaget är av rc-typ och är därför pulståg-kontrollerat (se länk för skiss av servo-testare/pulståg-generator)
http://www.electronics-lab.com/projects ... index.html

Min tanke är att använda en ampere-meter (som en modellflygforum-kamrat hjälper mig med) och en pic som styr-enhet som ska uppnå två saker:

Att via pot justera gaspådraget till fartreglaget
att via pot justera max A brytpunkt.

Jag har tänkt att belastningen ska hållas konstant under max genom att linjärt dra av gas-signalen så att motorn aldrig överbelastas.
Tänk lite som "launch-control" på nyare sport-bilar. :)

Med en pic i centrum kan jag även förbereda för andra sensorer, temp och hastighets-begränsning tex, men huvudsaken är detta ett gyllene tillfälle för mig att lära mig nåt nytt :)

Problemet är att jag är en rookie inom nästan samtliga av de områden som jag har tvingats lära mig på så jag hoppas ni kan hjälpa mig med praktisk input :)

För att förtydliga och summera mina behov.. :)
Jag behöver idéer, förslag och bollplank för att skaka fram den elektriska styrenheten mellan gashandtag och fartreglage som jag behöver, och detta har jag absolut noll koll på mer än vad en pratstund med google har presterat.

Jag är intresserad av kretskortstillverkning och lära mig att programmera själv men måste dessvärre medge att mina starka sidor ligger inte inom programmering eller finmotorik.. :P :)

för er som är intresserade av mer om projektet i helhet kan läsa min blogg på svensktmodellflyg :)
http://www.svensktmodellflyg.se/blogg.a ... 06&filter=
wiggo
Kontakt:

Re: El-cykel, styrenhet och rc-delar

Inlägg av wiggo »

Varför inte sätta dit en navmotor istället? :roll:

Annars kan du ta och köpa ett gashandtag för elektriska cyklar från valfri återförsäljare och koppla gas-signalen (0.5->4.5V) till GP2 ingången på schemat du postade. Finns det inga rc kontrollers med inbyggd strömbegränsning?
Senast redigerad av wiggo 22 januari 2009, 18:38:36, redigerad totalt 1 gång.
xarvox

Inlägg av xarvox »

En navmotor var tidigare ett alternativ, men då de motorer jag hittat var dels oerhört svaga samt svindyra så valde jag en "vanlig" motor med utväxling istället.

Det tillåter dessutom för en bredare variation av motorer/utväxling för att kunna optimera acceleration, energi-åtgång, maxhastighet och räckvidd.
wiggo
Kontakt:

Inlägg av wiggo »

En 500W inklusive fälg, kontroller, gashandtag, etc kan man ju köpa för ~3500kr i Sverige. Går det komma under det med att använda RC grejer? Men du kanske vill ha starkare?

Något du bör ta hänsyn till när du använder motor gjort för flygplan är att dom behöver ganska stort luftdrag för att kylas ordentligt.
Senast redigerad av wiggo 22 januari 2009, 18:47:32, redigerad totalt 1 gång.
xarvox

Inlägg av xarvox »

enbart motorn (max 2,8kW) betalade jag 800 kr för.
Tillkommer controller för ca 800 och driv-acc för 500 (köpt begagnad, nypris nästan dubbla)

men tack för tipset om gashandtaget, det underlättade precis en hel jävla massa :D
http://www.kopenscooter.nu/Default.htm? ... -&GroupId=

/edit;
Drev: 720 (ink kedja)
motor; 800
Reglage och kablar: 900
batteri: 500
720+800+900+500=2920:-
Senast redigerad av xarvox 22 januari 2009, 18:59:04, redigerad totalt 1 gång.
wiggo
Kontakt:

Inlägg av wiggo »

En annan sida där det finns är http://www.quadmotion.se/shop/?page=product&id=35 som jag säljer :wink:
m_robban
Kontakt:

Inlägg av m_robban »

Tycker det verkar som ett kul projekt.

Jag tror inte det är övermäktigt att fixa med en PIC, även om du är nybörjare. Att generera fartreglagesignalen är inte så svårt, det gör du med digitala utgångar och timers. Går också att använda en inbyggd PWM-generator men då måste du köra på ganska låg klockfrekvens vill jag minnas. Sen behövs en A/D-omvandlare, som finns inbyggt i många PIC:ar, för att läsa trimpoten.

Ett billigare och enklare alternativ än en extern amperemeter är att utnyttja ledaren mellan batteriet och fartreglaget som shunt. Du mäter bara spänningen över ledaren och går den upp till ett förutbestämt värde så drar du ner på gasen. Om reglaget inte riktigt drar en jämn ström kan det vara bra att göra en digital filtrering i picen för att få ett bra värde.
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

Har du inspirerats av detta kanske?
http://www.recumbents.com/WISIL/shumaker/
Annars har du en bra källa för praktisk information, speciellt om nerväxlingen

Hah, ser nu att du faktiskt har en länk dit i din "blogg" men jag behåller mitt inlägg för lustighetens skull :D

EDit: glömde säga att det skall bli intressant att se hur ditt projekt utveckla. Du har inga bilder på dina inköp hittils, och framförallt cykeln som skall uppgraderas?
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jag visste väll att det fanns någon till här på forumet som redan hade testat att driva en cykel med en RC-motor.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... l&start=75

Kul bygge!. :)
Berätta gärna sen med en ljudupptagning på hur pass högljud transmotionen blir med kedja & 4400rpm.
Jag skulle också gärna vilja byta till kedja på min, men många avrådde mig från det p.g.a ljudet. Så jag brydde mig aldrig om att testa det.

Upp med lite bilder nu, annars riskerar tråden att hamna i idébanken!...
wiggo
Kontakt:

Inlägg av wiggo »

Fagge: Jag har byggt en elcykel med rc motor, en på 6600W, och jag får säga att du gjorde rätt i att sätta en rem istället för kedja. Jag hade både rem och kedja, med total utväxling 10:1, och fastän att remmen varvade bra mycket mer, som satt i det första steget, så var det kedjan som lät. Och så är det ju så skönt att slippa smörjning och smutsig olja med remmen! :D

Håller med fagge, upp med bilder! :)

Edit: Hade skrivit fel utväxling.
Senast redigerad av wiggo 23 januari 2009, 16:16:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Vad är det du säger wiggo?. Har du byggt en 6600W el-cykel, utan att ha skapat en projekt tråd om det!?.
Fy skäms…
Du får ett dygn på dig att lägga upp en tråd om den, annars stänger vi kanske av dig från forumet. :D
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

^ what he said!
wiggo
Kontakt:

Inlägg av wiggo »

Förlåt kära EF Guden om jag hava syndat och inte lagt upp en tråd om det :roll: :wink:
Nä men det kanske blir en tråd om det i framtiden, men egentligen är det ingen el-cykel utan jag svetsade en ram likt en flakmoped, med två framhjul och drivande hjulet bak, så att jag skulle kunna köra den fastän jag har en muskelsjukdom :)
Men nu använder jag motorn som generator (kopplad till en 33cc bensinmotor) till min elektriska-fyrhjuling-hybrid men någon dag skall den tillbaka på "flakmoppen" och då blir det säkerligen en tråd med lite bilder :)

Tillbaka till xarvox bygge! Fram med lite bilder nu ;)
xarvox

Inlägg av xarvox »

Detta eviga tjat om bilder... ;)

Nä, om jag ska vara helt ärlig, än så länge är det ingenting mer än en vanlig mountainbike med bakhjul avsett för skivbroms.
längre än så har jag inte kommit.

elektroniken ligger i en salig röra på hobbybordet och där är det fotoförbud av helt andra anledningar.
jag tänker ju inte skylta med hur slarvig hobbyhörna jag har... ;)

Men så snart det blir något gjort så kommer det dyka upp bilder :)

För er andra som funderar på detta med rc-motorer/reglage så vill jag göra er uppmärksamma på så kallad "Timing" i reglaget.
Ofta kan man ställa timing till låg, mellan eller hög, beroende på vad det är för motor.

Jag hade problemet i mitt stora plan att motorn "stallade" vid uppstart/lågt varvtal.
efter att ha bytt från låg till hög timing är detta problemet som bortblåst.
motorn går också en smula "hårdare" så det är en viss effekt-ökning också :)

Just nu sitter jag o sliter mitt hår över transmissionen, har inte råd med rem och hittar inte kedjedrev som passar motorn... :/

men snart får jag bakdrevet, då kan jag mäta och se om jag inte kan tillverka mig ett framdrev själv :)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Vad häftig! Och jäkligt snyggt bygge dessutom! :bravo:

Jag har en hemmabyggd liggcykel i garaget eftersom jag har en skadad arm och inte kan cykla på en vanlig cykel. Min tanke har väl också gått det hållet med lite elkraft som hjälp. Det här var ju klart inpirerande!
Skriv svar