Jag håller på med att el-konvertera min mountainbike och jag behöver en styr-enhet för fartreglaget.
Cykeln för övrigt är en heldämpad billig mountainbike med skivbroms-bakhjul som kommer få sig ett 94 tänders aluminium-drev från gocart, som kommer drivas av en 2kW borstlös elmotor för rc-flygplan.
Då projektet tangerar flera fack-områden har jag därför flertalet trådar om detta på andra ställen, så ni får ursäkta mig om det verkar förvirrat..

Som tekniska data:
motor: 230kv (varv/volt obelastad)
Max 34v (8s lipo), ca 80A
batteri: 5s 4400mah lipo (18,5-21v)
=max 4400rpm
Jag beräknar kv 170 för att simulera utväxlings-tröghet och belastning för att få en uppskattad max-hastighet för motor-drevet, men det kommer nog hamna någonstans runt 7-11 tänder.
Netto till bakhjulet beräknas till ca 1kW (drygt en moped)

Nu till elektroniken

Jag kommer köra med "stel" drivlina utan svaga punkter såsom koppling, slirhjul eller liknande så jag behöver ett pålitligt överbelastnings-skydd för att skydda drivlinan..
Fartreglaget är av rc-typ och är därför pulståg-kontrollerat (se länk för skiss av servo-testare/pulståg-generator)
http://www.electronics-lab.com/projects ... index.html
Min tanke är att använda en ampere-meter (som en modellflygforum-kamrat hjälper mig med) och en pic som styr-enhet som ska uppnå två saker:
Att via pot justera gaspådraget till fartreglaget
att via pot justera max A brytpunkt.
Jag har tänkt att belastningen ska hållas konstant under max genom att linjärt dra av gas-signalen så att motorn aldrig överbelastas.
Tänk lite som "launch-control" på nyare sport-bilar.

Med en pic i centrum kan jag även förbereda för andra sensorer, temp och hastighets-begränsning tex, men huvudsaken är detta ett gyllene tillfälle för mig att lära mig nåt nytt

Problemet är att jag är en rookie inom nästan samtliga av de områden som jag har tvingats lära mig på så jag hoppas ni kan hjälpa mig med praktisk input

För att förtydliga och summera mina behov..

Jag behöver idéer, förslag och bollplank för att skaka fram den elektriska styrenheten mellan gashandtag och fartreglage som jag behöver, och detta har jag absolut noll koll på mer än vad en pratstund med google har presterat.
Jag är intresserad av kretskortstillverkning och lära mig att programmera själv men måste dessvärre medge att mina starka sidor ligger inte inom programmering eller finmotorik..

för er som är intresserade av mer om projektet i helhet kan läsa min blogg på svensktmodellflyg

http://www.svensktmodellflyg.se/blogg.a ... 06&filter=